01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Předškoláci uspěli v U4energy: Vědí, jak jim Slunce ohřívá vodu

Národní cenu v soutěži Evropské komise U4energy převzala v polovině října v Neapoli pro Mateřskou školu Ohaře její ředitelka Iveta Dudková. Škola má navíc šanci se svým projektem Solární energie do školek zabodovat i v evropském finále.

Na počátku cesty k tomuto úspěchu byla loni podepsaná smlouva o poskytnutí dotací z grantového programu kolínské automobilky TPCA Partnerství pro Kolínsko Místní akční skupině (MAS) Zálabí na projekty V novém se učí lépe a Solární energie do školek. Díky grantu mohly být také na střeše Mateřské školy (MŠ) Ohaře instalovány solární panely na ohřev teplé užitkové vody.

Provoz MŠ Ohaře závisí na elektrické energii (vytápění, ohřev vody, spotřebiče), což se významně odráží i v provozním rozpočtu. Loni bylo na provoz školy určeno 300 tisíc korun, přičemž 47 procent z této sumy (140 000 Kč) spotřebovala právě elektřina. Záměrem projektu bylo - i s ohledem na růst ceny elektřiny, snížit tuto finanční zátěž a zároveň poskytnout dětem i zaměstnancům komfort teplé vody po celý den.


Výhodou solárních panelů je absence obsluhy, vše je automatické a bezpečné, vedoucí pracovník jen sleduje teplotu vody na digitálním ovladači. Několik desítek let staré bojlery v havarijním stavu nahradila bivaletní nádoba, a výrazně tak zútulnila umývárnu. Ve staré budově z roku 1898 je instalováno nejmodernější zařízení na využití obnovitelných zdrojů. To je ostatně v souladu s projektem Solární energie do školek, který si klade za cíl úsporu energií a zlepšení životního prostředí v obcích využíváním alternativních zdrojů energie.

Nezůstalo však jen u technického řešení. V MŠ solární panely využili také k ekologické výchově dětí. Iveta Dudková vysvětluje: »Začali jsme s rozhovory při interaktivních hrách, které byly podporovány jednoduchými otázkami. Při nich se děti seznamovaly s elementárními zásadami, jak šetřit elektřinu: Co jsou ty malé bílé krabičky (termostaty) na zdích ve školce a k čemu slouží? Proč zhasínáme v místnostech při odchodu a proč se ve školce nesvítí, když v ní nikdo není? Jak to chodí u vás doma? To vše doplnila jednoduchá prezentace o ohřevu vody kolektory, pracovní listy pro předškoláky, co je správné a co ne. S dětmi také sledujeme počasí a zpracováváme jednoduché obrázkové záznamy pomocí symbolů slunce a blesku po dobu jednoho týdne, kdy ohřívá naši vodu slunce a kdy elektřina.«

Jednotřídní MŠ Ohaře navštěvují děti z Ohař, Němčic a dalších spádových obcí. Národní prvenství v evropské soutěži U4energy, zaměřené na energetické vzdělávání žáků a studentů, však není jejím jediným úspěchem. Letos v září získala i evropskou jazykovou cenu Label 2011 za projekt Where do the raindrops disappear to? (Kam se ztrácejí dešťové kapky?), a to za nápaditou výuku angličtiny s využítím ICT.

 

Takto se projektu Solární energie do školek daří v praxi v Ohařích na Kolínsku.

Iveta Dudková (uprostřed) přebírala národní cenu pro svou MŠ až v Neapoli.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down