Preference a hodnoty nejmladší generace odhalil průzkum

Průzkum Randstad Workmonitor ukazuje, že mladí Češi, známí jako generace Z, preferují při výběru zaměstnání stejnou měrou výši mzdy jako rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Dalšími důležitými faktory jsou časová flexibilita, home office, sdílení stejných hodnot se zaměstnavatelem a jistota práce. Sami však z naprosté většiny zvažují změnu místa, mimo jiné z finančních důvodů. Na řadě z nich totiž finančně závisí jejich blízcí.

 Třetina mladých Čechů, což je dvojnásobek ve srovnání s průměrně starým pracovníkem, aktivně hledá nové místo, dalších 50 % je změně otevřených. Pouhých 18 % zaměstnanců z generace Z, tedy lidí ve věku 18–24 let, je na své pozici spokojených a odchod nezvažují. Podle nedávného průzkumu společnosti Randstad zvaném Workmonitor ovšem takto výrazná fluktuace mezi mladými nesouvisí s tím, že by si mohli dovolit ztrátu příjmu. „Na finanční podpoře pracovníků z generace Z závisí stejné množství lidí jako na respondentech z řad starších generací. Oproti nim se sice nestarají o malé děti, pečují ale o své partnery a příbuzné starší 18 let,“ dodává Martin Jánský, generální ředitel společnosti. Jejich zaměstnání je pro ně stejně důležité jako pro starší ročníky,80 % navíc potřebuje jistotu práce. Důvodů jejich časté inklinace ke změně místa je několik. K nejdůležitějším patří velký důraz na soukromý život. Pro 85 % je klíčový work-life balance, který poprvé v historii průzkumu dorovnal svým významem výši mzdy. Třetina mladých lidí by uvítala čtyřdenní pracovní týden, polovina by nepřijala práci, pokud by měla pocit, že negativně ovlivní rovnováhu mezi jejich pracovním a soukromým životem. V boji proti přepracování a vyhoření volí 40 % z nich tzv. quiet quitting, tedy pracují jen tolik, kolik jim ukládá smlouva.

Stejně důležitým faktorem je již zmíněná výše mzdy (85 %). Třetina mladých lidí z finančních důvodů přijala nebo si hledá druhou práci, třetina si zvýšila úvazek a čtvrtina zvažuje, že kvůli nízké mzdě místo změní. 4tyřicet procent z nich to v minulosti z finančních důvodů již učinilo. „S rostoucími ekonomickými náklady je pro mladé lidi stále důležitější, aby měli práci, která jim zajistí finanční stabilitu a možnost plánovat budoucnost. Přitom pouhé polovině z nich jejich zaměstnavatel pomáhá vyrovnat se s rostoucími životními náklady. Pro 65 % zaměstnanců je jejich mzda přesto nedostačující,“ komentuje výsledky průzkumu Jánský.

Generace Z dále klade důraz na větší kontrolu nad pracovním životem, což zahrnuje například práci na dálku nebo flexibilní pracovní dobu. „Polovina respondentů z generace Z by nepřijala práci bez možnosti flexibility. Časová pružnost je důležitá pro tři čtvrtiny z nich, home office pro více než polovinu,“  říká Jánský a dodává, že společnosti, které nabídnou svým zaměstnancům širokou škálu pracovních podmínek, včetně možnosti pracovat z domova nebo na částečný úvazek, mohou získat konkurenční výhodu nad podniky, které takové bonusy nenabízejí.

Neméně důležité jsou pro generaci Z hodnoty zaměstnavatele. „Pro 70 % mladých lidí je důležité, aby měla firma hodnoty a cíle v souladu s jejich vlastními, přičemž mezi nejvýznamnější patří důraz na udržitelnost, diverzitu a transparentnost,“ poukazuje na další faktor, který generaci Z odlišuje od starších pracovníků,  Martin Jánský. Polovina mladých lidí by nepřijala práci v podniku, který se neshoduje s jejich hodnotami v oblasti sociálních a environmentálních otázek, což je ve srovnání s ostatními respondenty o 11 % více.*

/zr/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down