01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Přetížené kamiony to budou mít těžší

Unikátní, i ve světovém měřítku naprosto ojedinělý systém vážení vozidel za jízdy nyní zkouší Středočeský kraj ve spolupráci s firmou Czech Radar, a. s., v obci Zlatníky-Hodkovice v okrese Praha-západ. Systémy souhrnně nazývané weigh-in-motion (WIM), neboli "vážení za jízdy", již nejsou až tak...

Unikátní, i ve světovém měřítku naprosto ojedinělý systém vážení vozidel za jízdy nyní zkouší Středočeský kraj ve spolupráci s firmou Czech Radar, a. s., v obci Zlatníky-Hodkovice v okrese Praha-západ.

Systémy souhrnně nazývané weigh-in-motion (WIM), neboli "vážení za jízdy", již nejsou až tak neobvyklé. Jenže zařízení instalované na silnici č. II/101 na konci Zlatníků u hřbitova směrem na Dolní Břežany nejenže umí přesně zjistit hmotnost projíždějícího vozidla, ale navíc také případný přestupek (překročení povolené hmotnosti) obrazově zdokumentuje a pořídí o něm digitální záznam. Ten odešle do centrálního systému, kde k získaným datům mají přístup výlučně oprávněné osoby, tedy konkrétní úředníci dopravního odboru obce s rozšířenou působností, kteří zjištěné přestupky vyřizují. Přenos dat je šifrován, probíhá protokolem HTTPS a přístup k těmto datům je zabezpečen identifikací uživatele a jeho autorizací.

VŠE ŘÍDÍ SPECIÁLNÍ SOFTWARE

Základem zařízení jsou dva tlakové keramické senzory příčně zafrézované do jízdního pruhu na vozovce, mezi nimiž jsou do tělesa dopravní stavby vloženy indukční smyčky. Tlakové senzory zaznamenávají zatížení jednotlivých náprav projíždějícího vozidla, indukční smyčky jeho rychlost. Zjištěné údaje vyhodnocuje speciální software - řídicí jednotka.

Zařízení je doplněno dvěma digitálními kamerami. První přehledová kamera (sekvenční) dokumentuje celý průjezd vozidla a její záznam slouží jako případná součást důkazních prostředků, že dané vozidlo v daný čas skutečně projelo měřeným úsekem. Druhá kamera se aktivuje až na povel řídicí jednotky, pokud hmotnost vozidla přesahuje přednastavené mezní hodnoty. Tato kamera je vybavena bleskem, aby pořízený záznam mohl být kvalitní i v noci či při zhoršené viditelnosti.

VYZRAJE I NA "CHYTRÁKY"

Výhodou systému je, že jeho stacionární zařízení, tedy senzory, smyčky a řídicí jednotku, lze v regionu zabudovat do vozovek na více místech a mezi těmito stanovišti pouze operativně podle potřeby přesunovat kamery. Řidiči tak nikdy nebudou přesně vědět, kde a kdy je měřicí zařízení skutečně v provozu, což jim znesnadní možnost vyhnout se mu volbou jiné trasy. Další výhodou je fakt, že systém po instalaci je kromě nutného pravidelného servisu a kalibrace naprosto bezobslužný a ani na straně úředníka dopravního odboru nevyžaduje víc než pouze běžnou uživatelskou znalost PC.

Naopak podmínkou pro instalaci systému je dostupnost elektrické energie na měřicím stanovišti a také rovný úsek vozovky v délce alespoň 60 metrů s co možná nejvyšší kvalitou povrchu.

Běžné WIM fungují tak, že dopravním policistům nebo celníkům signalizují, že hmotnost projíždějícího vozidla překračuje nejvyšší povolenou hodnotu pro danou silnici. Policisté pak tato vozidlo odkloní na místo, které je příhodné pro zvážení na mobilní soupravě vah. Teprve tam je přetížení vozidla zdokumentováno - a přestupek buď vyřízen na místě, nebo předán dopravnímu odboru. Přetížené vozidlo má navíc správně na místě vyčkat, než přijede jiné vozidlo, aby na ně mohla být část nákladu přeložena. To zvyšuje nároky na velikost odstavné plochy a často i blokuje převažování dalších vozidel.

Zařízení, které vyvinula společnost Czech Radar, těmto problémům čelit nemusí a nevyžaduje ani přítomnost policistů, kteří se mohou věnovat své práci jinde.

ZÁJEM MÁ TAKÉ LIBERECKÝ KRAJ

Náklady na pilotní instalaci zařízení dosáhly zhruba 10 mil. Kč, přičemž významnou část ceny tvoří vlastní instalace do vozovky. S větším počtem instalovaných systémů však budou tyto celkové náklady logicky klesat. Pokud se systém v pilotním nasazení osvědčí, Středočeský kraj jich hodlá ročně nakupovat hned několik a průběžně jimi osazovat své silnice druhé a třetí třídy. Zájem o toto zařízení už projevil i Liberecký kraj. Ve středních Čechách se do rekonstrukcí silnic druhé a třetí třídy chystají investovat téměř čtyři miliardy korun. "Nechceme nečinně přihlížet tomu, jak nesvědomití dopravci přetíženými kamiony tyto naše investice znehodnocují," uvedl středočeský hejtman Ing. Petr Bendl.

IVAN RYŠAVÝ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down