01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Převod budov po bývalých okresních úřadech do vlastnictví obcí

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) je na základě článku CXVII bodu 14 zákona číslo 320/2002 Sb., od 1. ledna 2003 příslušný hospodařit mj. i s administrativními budovami, s nimiž byly příslušné hospodařit okresní...

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) je na základě článku CXVII bodu 14 zákona číslo 320/2002 Sb., od 1. ledna 2003 příslušný hospodařit mj. i s administrativními budovami, s nimiž byly příslušné hospodařit okresní úřady (dále jen objekty). Pro další nakládání s těmito objekty bylo rozhodující, zda to byl majetek, který slouží k plnění úkolů v působnosti ÚZSVM nebo jiné organizační složky státu. V takovém případě majetek zůstal ve vlastnictví státu.

Jestliže byly splněny podmínky vymezené zákonem č. 219/2000 Sb., pro bezúplatné převody a dále podmínky stanovené přílohou č. 3 k usnesení vlády ze dne 10. prosince 2003 č. 1235 (dále jen UV č. 1235), byly dotčené objekty navrženy k bezúplatným převodům do vlastnictví příslušných obcí. Ze závažných důvodů vláda na návrh Ministerstva financí podle § 21 odst. 2 zákona č. 219/2000 Sb., povolila výjimku z podmínky trvalé nepotřebnosti majetku pro stát, a mimořádně tak ve specifických případech umožnila převod objektů do vlastnictví obcí. Z 269 objektů Vládní dislokační komise navrhla k bezúplatnému převodu z vlastnictví státu do vlastnictví obcí 62. Z tohoto počtu vláda již kladně rozhodla o 42 objektech. V ostatních případech se usnesení vlády připravuje. Vypořádání majetkových poměrů tak, jak je Vládní dislokační komise doporučila vládě ke schválení, ilustruje graf.

ČASOVĚ NÁROČNÝ PROCES

Dispozice s objekty podléhají nejen obecnému postupu nakládání s majetkem státu podle zákona č. 219/2000 Sb., ale současně ve smyslu usnesení vlády ze dne 10. prosince 2001 č. 1324, po projednání ve Vládní dislokační komisi, souhlasu vlády.

Teprve po přijetí usnesení vlády je možno s předmětným majetkem naložit postupem podle zákona č. 219/2000 Sb., tj. uzavřít mezi příslušnou složkou státu a obcí s rozšířenou působností smlouvu o bezúplatném převodu předmětné nemovitosti. Rámcové podmínky této smlouvy vymezuje příloha č. 2 UV č. 1235 (viz rámeček). Následně podle § 22 zákona č. 219/2000 Sb. podléhá smlouva o bezúplatném převodu schvalovací doložce Ministerstva financí, popřípadě Ministerstva kultury (jde-li o kulturní památku) nebo Ministerstva životního prostředí (jde-li o pozemek ve zvláště chráněných územích). Je evidentní, že příprava včetně následné realizace bezúplatných převodů dotčených objektů je proces časově velmi náročný.

DŮLEŽITÝ JE OBSAH USNESENÍ ZASTUPITELSTVA OBCE

Opakujícím se problémem při přípravě a realizaci bezúplatných převodů předmětných objektů jsou rozhodnutí zastupitelstev obcí s rozšířenou působností, která v řadě případů obsahují jen schválení samotného převodu vybraného objektu. To je podle přílohy číslo 3 UV č. 1235 nezbytnou podmínkou pouze pro přípravu materiálu pro schůzi vlády. Je důležité, aby usnesení zastupitelstva obsahovalo zejména souhlas s:

bezúplatným převodem vybraného objektu včetně pozemků a případných staveb, tvořících jeden funkční celek s převáděným objektem, tj. předmět převodu musí být jednoznačně identifikován podle údajů v katastru nemovitostí (budova č. p., parc. čísla pozemků, případně vedlejších staveb na pozemku parc. č. apod.),

podmínkami uvedenými v příloze č. 2 UV č. 1235,

případnými dalšími specifickými podmínkami, které vyplývají z konkrétní smlouvy o bezúplatném převodu, například: bezúplatné užívání určitého objektu bude pro potřeby příslušné složky státu zajištěno formou věcného břemene; bezúplatný převod administrativní budovy z vlastnictví obce do vlastnictví státu; úhrada nákladů spojených s technickým oddělením objektu na náklady obce apod., s tím, že specifické závazky musí být v usnesení zastupitelstva jednoznačně identifikovány.

Dále je obec povinna doložit vrácení finančního příspěvku (případně jeho alikvotní části), který jí byl poskytnut na úhradu nákladů spojených se zabezpečením přípravy pro výkon státní správy podle zákona číslo 314/2002 Sb., a to na zvláštní účet Ministerstva financí. Stanovení výše příspěvku, který je obec povinna vrátit, je v kompetenci Ministerstva vnitra.

Naší snahou je zajistit transparentní vypořádání majetkových poměrů a využití objektů po bývalých okresních úřadech, které zabezpečuje kontinuitu výkonu veřejné správy, a to při současném respektování ustanovení daných zejména zákonem č. 219/2000 Sb. a příslušných usnesení vlády.

Graf

Rámcové podmínky smlouvy o bezúplatném převodu vybraných nemovitostí po bývalých okresních úřadech z vlastnictví České republiky do vlastnictví obcí s rozšířenou působností

1. Závazek nabývající obce užívat nemovité věci, které na ni budou převedeny, po dobu 20 let ode dne jejich nabytí pouze za účelem veřejné správy, nebude-li změnou smlouvy stanoveno jinak.

2. Závazek nabývající obce učinit nabídku bezúplatného převodu nemovitostí vymezených v bodu 1 do vlastnictví státu, stanou-li se tyto před uplynutím doby uvedené v bodu 1 pro dotčenou obec nepotřebnými k výkonu veřejné správy. Organizační složkou státu příslušnou k přijetí písemné nabídky za stát je ÚZSVM. Neakceptuje-li stát nabídku příslušné obce ve lhůtě 6 měsíců ode dne jejího doručení ÚZSVM, je obec oprávněna naložit s dotčenými nemovitostmi podle vlastního uvážení.

3. Závazek nabývající obce při nedodržení postupu uvedeného v bodu 1 a 2 odvést prostřednictvím ÚZSVM do státního rozpočtu částku rovnající se hodnotě majetku ke dni bezúplatného převodu.

4. Závazek nabývající obce vrátit finanční příspěvek (případně jeho alikvotní část) poskytnutý příslušné obci na úhradu nákladů spojených se zabezpečením přípravy pro výkon státní správy podle zákona č. 314/2002 Sb., a to na zvláštní účet Ministerstva financí.

5. Závazek nabývající obce splnit specifické závazky, k nimž se dotčená obec při přípravě bezúplatného převodu vybraných nemovitostí zavázala (například: uhradit náklady spojené s technickým oddělením budovy) a závazek nabývající obce přijmout specifické podmínky vyplývající z konkrétního majetkoprávního stavu převáděných nemovitostí (například: věcné břemeno, potřeba přerozdělení parcel).

6. Závazek nabývající obce, že po dobu uvedenou v bodu 1 k příslušné nemovitosti nezřídí smlouvou zástavní právo.

 

Kateřina Eyerová
vedoucí oddělení Veřejné správy ÚZSVM

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down