01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Převod sociálních agend probíhá ve dvou fázích

Reforma veřejné správy se výrazně dotkla také sociální oblasti, zejména státní sociální podpory, sociální péče a sociálně-právní ochrany dětí. Dávky státní sociální podpory náleží občanům podle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů. Ročně se na státních...

Reforma veřejné správy se výrazně dotkla také sociální oblasti, zejména státní sociální podpory, sociální péče a sociálně-právní ochrany dětí.
Dávky státní sociální podpory náleží občanům podle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů. Ročně se na státních dávkách vyplácí téměř 34 miliard korun asi 3,5 miliónu občanů.
O těchto dávkách rozhodovaly do 31. 12. 2002 v prvním stupni okresní úřady, a ve městech Brno, Ostrava a Plzeň magistráty těchto měst a v hlavním městě Praze dvaadvacet úřadů městských částí. Vedle uvedených pracovišť byla ve stanovených obcích zřízena tzv. kontaktní místa - pracoviště státní sociální podpory - určená zejména pro zajištění dostupnosti pro občany k uplatňování žádostí o dávky a kontrolu předávaných podkladů. Z celkového počtu 390 pracovišť státní sociální podpory jsou 292 kontaktní místa.
Změny v této oblasti se uskutečňují podle zákona č. 320/2002 Sb., a to ve dvou fázích, které jsou časově rozlišené na převod agendy od 1. 1. 2003 do 31. 3. 2004 a na období od 1. 4. 2004.
K letošnímu prvnímu lednu proběhl převod státní sociální podpory z okresních úřadů na obecní úřady obcí s rozšířenou působností, a to vesměs na ty obce, které byly okresním městem. Výjimky jsou v zákoně jmenovitě uvedeny. Jinak zůstává vše beze změn. K 1. 4. 2004 se uskuteční převod státní sociální podpory na ostatní obecní úřady obcí s rozšířenou působností, včetně úpravy správního území, nedojde-li k jiným legislativním změnám.
Sociální péče
Reforma veřejné správy se podle zákona č. 320/2002 Sb. promítla též do oblasti sociální péče, která se k 31. 12. 2002 zabezpečovala v působnosti obcí, okresních úřadů, krajů a Ministerstva práce a sociálních věcí v podobě dávek a služeb sociální péče. Z dávek sociální péče pro rodiny a děti se z působnosti okresních úřadů převedly do působnosti obecních úřadů obcí s rozšířenou působností:
příspěvek na výživu dítěte,
příspěvek na pořízení základního vybavení dítěte, které má být svěřeno do pěstounské péče,
příspěvek při uzavření manželství dítěte, které do uzavření manželství bylo v pěstounské péči,
příspěvek na úhradu za užívání bytu nezaopatřeného osiřelého dítěte.
Změny nastaly i v působnosti orgánů veřejné správy při rozhodování o dávkách poskytovaných občanům zdravotně postiženým, starým či nepřizpůsobivým. Z působnosti okresních úřadů se na obecní úřady obcí s rozšířenou působností převedly:
mimořádné výhody pro občany zdravotně postižené,
jednorázové příspěvky na opatření zvláštních pomůcek,
příspěvek na úpravu bytu,
příspěvky na zakoupení, celkovou opravu a zvláštní úpravu motorového vozidla,
příspěvek na provoz motorového vozidla a bezúročné půjčky.
Z dávek sociální péče pro staré občany okresní úřad neposkytoval žádnou dávku sociální péče, přicházely v úvahu pouze bezúročné půjčky, které se však využívaly minimálně. Z oblasti sociální péče o občany společensky nepřizpůsobivé se do působnosti obecního úřadu obce s rozšířenou působností převedlo poskytování peněžitých a věcných dávek. Obecní úřady obce s rozšířenou působností rozhodují také o poskytnutí jednorázových a opakujících se peněžitých dávkách sociálně potřebným občanům, kterým je poskytována sociální péče ve zdravotnickém zařízení (sociální hospitalizace).
Výrazné změny nastávají i v rozhodování o poskytování služeb sociální péče. Tyto služby od 1. 1. 2003 zabezpečují obce v samostatné působnosti a pokud jde o poskytování sociálních služeb v zařízeních sociální péče, především v ústavech sociální péče pro staré a zdravotně postižené občany, budou zde mít široké působnosti i kraje v samostatné působnosti.
Sociálně-právní ochrana dětí
V oblasti sociálně-právní ochrany dětí přešla též podle zákona č. 320/2002 Sb., působnost okresních úřadů na tomto úseku k 1. 1. 2003 na obce s rozšířenou působností. Jejich obecní úřady působí jako orgány sociálně-právní ochrany dětí. V souvislosti s reformou veřejné správy byla přijata ještě další novela zákona o sociálně-právní ochraně dětí - zákon č. 518/2002 Sb., kterým se napravují chyby obsažené v zákoně č. 320/2002 Sb. a jehož účinnost je od 1. 1. 2003.
Pokud jde o zřizování zařízení sociálně-právní ochrany podle ustanovení § 39 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, není již po zrušení okresních úřadů zřizování těchto zařízení prováděno jako součást výkonu státní správy, neboť nadále jsou zřizována a provozována pouze obcemi a kraji v samostatné působnosti.
Mezi nejdůležitější činnosti, které obecní úřady obcí s rozšířenou působností od okresních úřadů k 1. 1. 2003 převzaly, patří zejména:
realizace opatření na ochranu dětí, tj. podávání návrhů soudům na omezení, zbavení nebo pozastavení výkonu rodičovské zodpovědnosti, na nařízení, prodloužení nebo zrušení ústavní výchovy a na vydání rozhodnutí o splnění podmínek nezájmu rodičů o dítě, v jehož důsledku se k osvojení dítěte nevyžaduje souhlasu rodičů, přijímání opatření na ochranu dítěte, které se ocitlo bez péče přiměřené jeho věku, podávání návrhů soudům na vydání předběžného opatření podle ust. § 76a obč. soudního řádu, jestliže se dítě ocitlo bez jakékoliv péče nebo jsou-li jeho život nebo příznivý vývoj vážně ohroženy či narušeny, a poskytování součinnosti při výkonu předběžného opatření, výkon funkce opatrovníka a poručníka dítěte a provádění neodkladných úkonů v zájmu dítěte a v zastoupení dítěte v době, kdy není dítěti ustanoven poručník nebo kdy se ustanovený poručník dosud neujal své funkce, podávání vyjádření soudům v řízení o svěření dítěte do pěstounské péče a v řízení o osvojení, realizace nezbytných opatření na ochranu dětí, které nepobývají trvale nebo déle než 90 dnů na území ČR,
rozhodování o svěření dítěte do péče budoucích osvojitelů a do péče osob, které mají zájem se stát pěstouny, přijímání písemného souhlasu rodiče k osvojení dítěte bez vztahu k určitým osvojitelům a sledování vývoje dětí v náhradní rodinné péči,
výkon vymezených činností v procesu zprostředkování osvojení a pěstounské péče spočívající především v přijímání žádostí o zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče, vyhledávání vhodných osvojitelů a pěstounů a dětí vhodných k osvojení nebo ke svěření do pěstounské péče a vedení spisové dokumentace o dětech a žadatelích,
zajišťování poradenské činnosti, především zajišťování přípravy budoucích osvojitelů a pěstounů k přijetí dítěte do rodiny a poskytování poradenské pomoci těmto osobám, pořádání přednášek a kursů zaměřených na řešení problémů spojených s péčí o děti, poskytování a zprostředkování poradenství rodičům a jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte v souvislosti s výchovou dětí a s péčí o zdravotně postižené děti,
sledování výkonu ústavní a ochranné výchovy, jehož obsahem je dodržování práv dětí ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy, ve zvláštních dětských zdravotnických zařízeních a v ústavech sociální péče, vykonávání návštěv dětí umístěných v těchto zařízeních a posuzování toho, zda trvají důvody pro pobyt dítěte v ústavním zařízení a vydávání písemného souhlasu s dočasným pobytem dítěte s nařízenou ústavní výchovou u rodičů nebo jiných fyzických osob,
plnění stanovených úkolů v trestním a přestupkovém řízení proti mladistvým, tj. zejména účast v trestním řízení vedeném proti mladistvému a podávání návrhů soudům na upuštění od výkonu ochranné výchovy, propuštění z ochranné výchovy nebo podmíněné umístění mimo výchovné zařízen, jakož i na prodloužení ochranné výchovy, účast v přestupkovém řízení proti mladistvému, spolupráce s věznicemi, ve kterých jsou umístěny děti ve výkonu vazby, ve výkonu trestu odnětí svobody nebo děti, o které pečují odsouzené ženy, včetně pravidelných návštěv těchto dětí,
plnění stanovených úkolů v rámci péče o děti vyžadující zvýšenou pozornost, zejména o děti ohrožené sociálně patologickými jevy.
Obecní úřady obcí s rozšířenou působností o právech a povinnostech klientů rozhodují ve správním řízení a často budou zastupovat nezletilé děti v občanskoprávním nebo trestním řízení. Již předtím všechny obecní úřady v oblasti sociálně-právní ochrany rozhodovaly ve správním řízení o výchovných opatřeních podle ust. § 13 zákona o sociálně-právní ochraně dětí a ust. § 43 zákona o rodině.
Od 1. 1. 2003 obecní úřady obcí s rozšířenou působností rozhodují ve správním řízení:
o svěření dítěte do péče budoucích osvojitelů (tzv. předadopční péče),
o svěření dítěte do péče fyzické osoby, která má zájem stát se pěstounem (tzv. předpěstounská péče),
o uložení povinnosti rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte využít pomoci odborného poradenského zařízení,
o vydání pověření k zřízení a provozování výchovně rekreačních táborů pro děti (není-li pověření k vykonávání této činnosti obsaženo v pověření vydaném krajským úřadem), o odnětí vydaného pověření nebo o uložení pokuty pověřené osobě,
o odmítnutí písemné žádosti rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte o nahlédnutí do spisové dokumentace vedené o dítěti.
Přechod kompetencí si vyžádal rovněž převedení spisové dokumentace, což proběhlo v souladu s vyhláškou Ministerstva vnitra č. 362/2002 Sb., o postupech při provádění spisové rozluky v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů a o náležitostech spisové evidence při provádění spisové rozluky a v souladu se směrnicí Ministerstva vnitra č. j. AS-1296/1-2002 ze dne 17. 10. 2002.
Co vyplývá z novel
V souvislosti s přechodem kompetencí v sociální oblasti na obecní úřady obcí s rozšířenou působností je třeba též zmínit novelu zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení). Z ní vyplývá, že krajské úřady mají povinnost kontrolovat činnost orgánů obcí při výkonu přenesené působnosti, přezkoumávat rozhodnutí vydaná orgány obcí ve správním řízení a poskytovat obcím odbornou a metodickou pomoc.
Nebude-li obecní úřad obce s rozšířenou působností řádně plnit své povinnosti v rámci výkonu přenesené působnosti, má Ministerstvo vnitra pravomoc rozhodnout podle novelizovaného zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), že přenesenou působnost nebo její část bude místo tohoto obecního úřadu vykonávat jiný obecní úřad obce s rozšířenou působností (§ 66b odst. 1 zákona o obcích).
Zákon o obcích dále poskytuje obcím s rozšířenou působností, jejichž obecní úřady vykonávají přenesenou působnost ve správním obvodu jednoho krajského úřadu, možnost uzavřít veřejnoprávní smlouvu, podle níž může obecní úřad jedné obce s rozšířenou působností vykonávat přenesenou působnost nebo její část pro obecní úřad jiných obcí s rozšířenou působností, které jsou účastníkem takové smlouvy. K uzavření takové veřejnoprávní smlouvy vyžaduje zákon souhlas Ministerstva vnitra, jenž bude vydán po projednání s věcně příslušným ministerstvem (§ 66a zákona o obcích).
Věra Novotná,
Ministerstvo práce a sociálních věcí

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down