Překotný a do jisté míry chaotický rozvoj informačních technologií ve veřejné správě v současné době již získává pevnější obrysy. Vytváří se struktura nových komunikačních technologií, do praxe proniká pojem e-government, e-Evrope+. V minianketě jsme se zeptali zástupců měst, jak se nové technologie využívají u nich na radnici.
Ing. Jozef Ďurčanský, starosta města Poděbrady:
"Chod Městského úřadu v Poděbradech si bez informačních technologií, zvláště dnes, kdy po územní reformě veřejné správy sídlíme ve dvou oddělených budovách, nedovedu představit. Vím pochopitelně, že technika není bez člověka samospasitelná. Ovšem po správném postupu při zavádění těchto podpůrných technických prostředků už není cesta zpět. Pokračovat je možné pouze dopředu. Uvedený postup si následně vynutí sami zaměstnanci. Co mi však vadí, je fakt, že ani různé specializované instituce, včetně Ministerstva informatiky, zatím nedokázaly sjednotit techniku a některá programová vybavení ve veřejné správě. Tady jistě mohli ušetřit všichni. Uvědomil jsem si to ještě výrazněji při přebírání některých agend z okresních úřadů.
Mít nekompatibilní například geografický informační systém od obce přes kraj až nevím kam nahoru, je plýtvání časem, prostředky i energií. My budeme v rozvoji našeho systému pokračovat. Doufám, že se dožiji stavu, kdy většina občanů bude moci sledovat například průběh jednání zastupitelstva města v poklidu svého domova. I to je jeden z efektů informatiky ještě nedávno nepředstavitelný: Že totiž přijde hora za Mohamedem a on ji přijme, pokud to uzná za vhodné."
Ing. Václav Němec, starosta města Janské Lázně:
"Horský terén, v němž se rozkládají Janské Lázně, působí odpradávna značné problémy při zajišťování komunikace. Město je roztroušeno na svazích se značným převýšením. Proto například připojení nejen městského úřadu, ale i ostatních institucí k internetu bylo dlouhou dobu problematické. Uskutečňovalo se jen vytáčenou linkou na jednotlivá pracoviště. Pevné připojení se podařilo získat až pomocí bezdrátového připojení. Na našem městském úřadu jsme i jednotlivé počítačové stanice propojili do sítě teprve nedávno. Podobné problémy měla i další místa v okolí. Jsme malé město s necelou tisícovkou obyvatel, a proto bylo pro nás prioritou zajištění komunikace s okolím.
Jako účelné, a vzhledem ke zdejšímu terénu i efektivní, se ukázalo vytvoření samostatného radiokomunikačního systému na úrovni regionu. Zdejší veřejná hromadná radiová síť je navržena pro operativní bezdrátové spojení účastníků v oblasti severovýchodních Čech. Základem tohoto systému jsou čtyři radiové převaděče (retranslační stanice), které doplňuje řada místních lokálních převaděčů.
Široké spektrum uživatelů radiových sítí, začínající u bezpečnostních složek, jako jsou hasiči, záchranná služba nebo policie, kde včasná zpráva rozhoduje o životech lidí, a končící u dispečerů taxi služby, kde radiová komunikace zajišťuje efektivní řízení vozidel od zákazníka k zákazníkovi, nás neustále přesvědčuje o velkém přínosu tohoto typu komunikace. Provoz radiových stanic se osvědčil například i při pořádání kulturních, společenských nebo sportovních akcí. Radiové stanice se tak stávají běžnou pracovní pomůckou všech, kteří se pohybují po terénu nebo mají vzdálená pracoviště. Například ve spojení s navigačním systémem GPS (globální polohový systém) je možné získat i vhodně upravené informace o činnosti služebních vozidel (okamžik zahájení a ukončení jízdy, rychlost, ujetou vzdálenost apod.).
Podle našich zkušeností se využíváním služeb hromadných rádiových sítí výrazně zvyšuje hospodárnost nejen ve firmách působících ve stavebnictví, dopravě a zásobování ale i v příspěvkových a rozpočtových organizacích."
Ing. Jaroslav Parma, tiskový mluvčí MÚ Boskovice:
"Městský úřad v Boskovicích sídlí ve dvou samostatných budovách, které jsou propojeny počítačovou sítí. Aktuálním úkolem v oblasti rozvoje informačních technologií je u nás realizace zpracování spisové služby a evidence pomocí nového softwaru. V praxi se jedná o zprovoznění jádra celého informačního systému GINIS. To můžeme později, podle získaných praktických zkušeností, rozšiřovat o další aplikace.
V první fázi pokládáme za účelné využívat moduly: Administrace, Univerzální spisový uzel, Podatelna, Generátor podacích deníků, Výpravna klient, Spisovna klient. Zkušební provoz nového systému byl zahájen letos na začátku listopadu, a to na pracovištích podatelna a výpravna (došlá a odeslaná pošta) v obou budovách a dále na odboru obecní živnostenský úřad a odbor vnitřních věcí. V rámci tohoto zkušebního provozu je nový informační systém dolaďován na konkrétní podmínky našeho městského úřadu. Pro pracovníky úřadu, kteří se na zavádění systému podílejí, to v této zkušební fázi znamená zvýšenou pracnost. Při plnění běžných pracovních povinností musejí ještě navíc převádět data do nového systému, vytvářet nové číselníky a zvykat si mnohdy na odlišný způsob práce.
Náběh nového systému nelze uskutečňovat během roku, proto je vše termínově naplánováno tak, aby všechny odbory našeho městského úřadu začaly s novým systémem spisové služby a evidence pracovat od začátku nového roku."