Na základě nového zákona číslo 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí (DSO), jsou od října roku 2004 vykonávána přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2004.
Zákon, který nahradil dosud platnou vyhlášku č. 41/2002 Sb., byl přijat z důvodu nutnosti komplexní úpravy přezkoumání, aby byla v souladu s požadavky EU na kontrolu hospodaření a nakládání s veřejnými prostředky z tuzemských i zahraničních zdrojů. Nový zákon stanovuje oblasti hospodaření tvořící předmět a hlediska přezkoumání, podrobně upravuje procesní pravidla přezkoumání včetně výčtu práv a povinností zúčastněných stran a zavádí dozor Ministerstva financí nad dodržováním zákonných povinností. Všechny obce a DSO se mohou samy rozhodnout, zda požádají o provedení přezkoumání svého hospodaření krajský úřad nebo zadají přezkoumání za úplatu auditorovi či auditorské firmě. Celkový proces přezkoumání zákon rozděluje do přezkoumání dílčích a jednorázových. Jednorázová přezkoumání uskutečňují krajské úřady po ukončení kalendářního roku u obcí, jež nevykonávají hospodářskou činnost a mají počet obyvatel menší než 800. V ostatních obcích a DSO se uskutečňují dílčí přezkoumání, a to jednak do konce kalendářního roku za jeho předchozí část, jednak po skončení kalendářního roku. Podle přechodného ustanovení zákona byla lhůta pro oznámení způsobu přezkoumání hospodaření za rok 2004 stanovena do 30. 9. 2004. V tomto termínu byly všechny obce a DSO povinny oznámit krajskému úřadu, zda ho žádají o provedení přezkoumání nebo uzavřou smlouvu o poskytnutí auditorské služby, přičemž ve smlouvě s auditorem měl být uveden mj. předmět a hlediska přezkoumání a lhůta předání zprávy o výsledku přezkoumání. Obce a DSO, které se rozhodly zadat přezkoumání auditorovi, měly o uzavření smlouvy s ním informovat krajský úřad nejpozději do 31. 1. 2005.
SITUACE V KRAJI VYSOČINA
V kraji Vysočina požádalo krajský úřad o provedení přezkoumání za rok 2004 celkem 621 obcí a 35 DSO, smlouvu s auditorem uzavřelo 83 obcí a 40 DSO. V období od října do konce roku 2004 kontroloři krajského úřadu vykonali dílčí přezkoumání ve 118 obcích a 34 DSO kraje. V zápisech uvedli zjištěné chyby a nedostatky a obce a DSO měly zákonnou povinnost přijmout opatření k jejich odstranění a podat o nich a o jejich splnění informaci krajskému úřadu v průběhu konečného přezkoumání, které probíhá v 1. pololetí roku 2005.
V současné době se v obcích a DSO provádějí konečná, resp. jednorázová přezkoumání za rok 2004. Jejich výstupem jsou zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření, které obsahují kromě identifikačních údajů tyto zákonem dané náležitosti: popis zjištěných chyb a nedostatků včetně uvedení povinností, které nebyly dodrženy, označení dokladů, ze kterých zjištění vycházejí, a závěrečné vyjádření s označením charakteru zjištěných nedostatků.
V závěru zprávy lze také upozornit na případná rizika v hospodaření obce nebo DSO, například vysokou zadluženost, výpadky předpokládaných příjmů, přebírání záruk za závazky jiných fyzických nebo právnických osob apod. Se zprávami jsou seznamováni starostové obcí nebo u DSO osoby určené jejich stanovami. Předmět a hlediska přezkoumání stanovená zákonem včetně povinných náležitostí zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření jsou závazné i pro auditory, se kterými obce a DSO uzavřely smlouvu. Projednání auditorské zprávy se řídí příslušným ustanovením zákona o auditorech.
DALŠÍ POVINNOSTI OBCÍ A DSO
Proces přezkoumání by měl skončit nejpozději do začátku června, aby zprávy jako nedílnou součást závěrečného účtu mohly projednat zastupitelstva obcí nebo orgány DSO v zákonem stanoveném termínu do 30. června. Při tomto projednávání musí být, podle zákonů o obcích a o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, přijata opatření potřebná k nápravě zjištěných chyb a nedostatků. O přijetí opatření k nápravě jsou poté obce a DSO povinny písemně informovat krajský úřad, a to nejpozději do 15 dní po projednání zprávy spolu se závěrečným účtem. V této informaci musí být rovněž uvedena lhůta, v níž bude podána krajskému úřadu písemná zpráva o plnění přijatých opatření. Krajský úřad je následně oprávněn kontrolovat plnění těchto opatření. Obce a DSO, pro něž zpracoval zprávu auditor, mají navíc povinnost předat stejnopis auditorské zprávy krajskému úřadu do 15 dní po jejím projednání v zastupitelstvu obce nebo orgánu DSO.
Žádosti obcí a DSO o provedení přezkoumání hospodaření nebo oznámení o zadání přezkoumání auditorovi musí být v dalších letech předávány krajskému úřadu vždy do 30. června. To znamená, že v případě přezkoumání za rok 2005 je nutné informovat krajský úřad do 30. 6. 2005.
Souhrn nejčastěji se vyskytujících chyb a nedostatků v kraji Vysočina
Vzhledem k tomu, že některé chyby a nedostatky se vyskytovaly ve více obcích nebo opakovaně, zmíním pro informaci souhrn nejčastěji se vyskytujících nedostatků zjištěných při dílčích přezkoumáních hospodaření obcí a DSO v kraji Vysočina:
neoprávněné použití dotace ze státního rozpočtu na výdaje související s volbami,
nezveřejnění návrhu závěrečného účtu obce za rok 2003 (nedodržení § 17 odst. 6 zákona číslo 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů),
nedostatky při povolování, vyúčtování a vyplácení náhrad při pracovních cestách (zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách),
zřizovací listinou nedostatečně nebo nesprávně vymezen majetek ve vlastnictví zřizovatele, který je předáván do správy příspěvkové organizaci k vlastnímu hospodářskému využití (§ 27 odst. 2 písm. e) zákona č. 250/2000 Sb.),
neprojednání zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2003 a nepřijetí opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků (§ 17 odst. 5 a 7 zákona č. 250/2000 Sb.),
neprovádění rozpočtových opatření včetně jejich schvalování (§ 16 zákona č. 250/2000 Sb.),
neúčtování o hospodářské činnosti na účtech účtových tříd 5 a 6, neprovádění časového rozlišování nákladů a výnosů (porušování zákona o účetnictví a navazujících účetních předpisů),
neúplné, nesprávné nebo neplatné vnitřní předpisy upravující oblast účetnictví (porušování zákona o účetnictví a navazujících účetních předpisů),
neúplná, nepřehledná nebo i chybějící evidence majetku, chybné zařazování majetku (porušování zákona o účetnictví a navazujících účetních předpisů),
chyby v postupech účtování a při vedení účetnictví - nesprávnost a neúplnost účetnictví (např. nezúčtování předpisů pohledávek a závazků), nedostatečný účtový rozvrh, chybějící náležitosti účetních dokladů apod. (porušování zákona o účetnictví a navazujících účetních předpisů),
nedostatky při stanovení a schvalování výše odměn členům zastupitelstva (nařízení vlády ČR č. 37/2003 Sb.),
nezavedení a neudržování vnitřního kontrolního systému (§ 25 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě).