01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Přijímání záměru prodeje

Prosím o právní názor na § 39 zákona o obcích - záměr prodeje. Dosavadní praxe na obci je následující: 1. Občan požádá o prodej pozemku (narovnání hranice nebo nějaký jiný důvod). 2. Záměr prodeje je projednán na zastupitelstvu obce (zda vůbec bude obec ochotná k prodeji - schvaluje se záměr...

Prosím o právní názor na § 39 zákona o obcích - záměr prodeje. Dosavadní praxe na obci je následující: 1. Občan požádá o prodej pozemku (narovnání hranice nebo nějaký jiný důvod). 2. Záměr prodeje je projednán na zastupitelstvu obce (zda vůbec bude obec ochotná k prodeji - schvaluje se záměr prodeje). 3. Obec zveřejní záměr prodeje na úřední desce. 4. Na následném zasedání zastupitelstva se schválí prodej - smlouva. 5. Následuje katastr. Při dílčím přezkumu nám bylo sděleno, že stačí pouze zveřejnit záměr - vyhlašuje starosta a následně zastupitelstvo schválí prodej - smlouvu. Jak máme postupovat, ať se vyhneme možnosti neplatnosti právního úkonu podle § 41. Radu obce nemáme. Podle § 39 odst. 1 zákona o obcích záměr obce prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej nebo poskytnout jako výpůjčku obec zveřejní po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce obecního úřadu, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky. Záměr může obec též zveřejnit způsobem v místě obvyklým. Pokud obec záměr nezveřejní, je právní úkon od počátku neplatný. Toto ustanovení se nepoužije, jde-li o pronájem bytů a hrobových míst anebo pronájem nebo o výpůjčku majetku obce na dobu kratší než 30 dnů nebo jde-li o pronájem nebo výpůjčku právnické osobě zřízené obcí.


 

Jak vyplývá z výše uvedeného, v případě, že obec hodlá prodat nemovitý majetek, který je v jejím vlastnictví, musí být v souladu s ustanovením § 39 zákona o obcích tento záměr obce zveřejněn na úřední desce, a to po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce.

Rozhodování o záměru obce nakládat s nemovitým majetkem není zákonem o obcích vyhrazeno žádnému orgánu obce. Vzhledem k tomu, že dispozice s majetkem obce náleží do samostatné působnosti obce, aplikuje se proto za této situace ustanovení § 102 odst. 3 zákona o obcích, podle kterého rada obce zabezpečuje rozhodování ostatních záležitostí patřících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo.

Obecně tak platí, že k rozhodování o přijetí záměru je oprávněna rada obce; v obci, kde se rada nevolí, pak starosta, a to bez ohledu na to, o jaký majetkoprávní úkon se jedná, resp. bez ohledu na to, který orgán obce je příslušný k rozhodnutí o vlastním majetkoprávním úkonu. Zastupitelstvo obce si ovšem může rozhodování o přijetí záměru vyhradit. Vlastní zveřejnění záměru na úřední desce je pak již jen administrativně technický úkon, který provádí zpravidla příslušní zaměstnanci obce.

Lze tedy shrnout, že pokud si zastupitelstvo obce rozhodování o přijímání záměru prodeje pozemků nevyhradí a rada obce se v obci nezřizuje, může v této věci skutečně rozhodovat starosta sám (v tomto smyslu je třeba vnímat vyjádření kontrolorů provádějících v obci přezkoumání hospodaření). Na druhou stranu je třeba podotknout, že i postup, který jste v obci zvolili, tzn. že o vyhlášení záměru prodeje pozemku rozhoduje zastupitelstvo obce (pokud zastupitelstvo v této věci rozhoduje, má se za to, že si fakticky rozhodování vyhradilo), je zcela v souladu se zákonem a není nutné jej měnit.

O následném prodeji pozemku musí vždy rozhodnout zastupitelstvo obce. Vlastní smlouvu je pak nezbytné opatřit doložkou osvědčující, že záměr prodeje (ať jej již vyhlásí starosta, nebo zastupitelstvo obce) byl zveřejněn zákonem stanoveným způsobem a že prodej byl schválen zastupitelstvem obce.

 

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down