V současné době se většina obcí zabývá tvorbou rozpočtu na rok 2008, proto se v tomto díle budeme věnovat přípravě a sestavení rozpočtu, jeho schvalování, stanovení závazných a rozpisu závazných ukazatelů.
Rozpočet se připravuje na jeden kalendářní rok. Je to podrobný finanční plán, který odráží uskutečnění vybraných cílů a běžné hospodaření územního samosprávného celku v roce, na který se sestavuje.
SESTAVENÍ ROZPOČTU
Návrh sestavuje výkonný orgán obce, většinou finanční odbor územního samosprávného celku. K zajištění hladkého průběhu celého rozpočtového procesu doporučujeme přijmout směrnici, která by měla mít následující strukturu:
sestavení (odpovědnost, forma podkladů, termíny),
projednání (orgány, termíny),
určení závazných ukazatelů,
schválení (termín),
kontrola plnění (četnost kontrol, stanovení formy podkladů pro jednotlivé orgány obce),
změny rozpočtu v průběhu roku (ze zákona schvaluje změny závazných ukazatelů zastupitelstvo, pravomoc provádět rozpočtové změny může přenést na radu a to v plné šíři, nebo stanoví omezení),
závěrečný účet (odpovědnost, termíny pro dodání podkladů, termín schválení závěrečného účtu).
Vlastní návrh by měl vycházet z analýzy hospodaření nejméně v předchozích dvou letech. Podklady obsahují účetní skutečnost dva roky zpět, upravený rozpočet stávajícího roku včetně účetní skutečnosti za období, které je již zpracováno. Každý organizační celek (zpravidla odbor) má podklady pro návrh své části rozpočtu rozdělen na příjmy, provozní (běžné) výdaje a investiční (kapitálové) výdaje.
V rámci analýzy hospodaření minulých let doporučujeme určit pro jednotlivé odbory závazné limity na provozní výdaje. Tyto podklady jsou důležité pro jednotlivé odbory k odhadu rozpočtovaných příjmů a provozních (běžných) výdajů a slouží také ke kontrole, zda nejsou zejména provozní výdaje zbytečně nadhodnoceny. Vedení obce pak vybere z navržených investičních akcí (zpravidla přesahují zdrojové možnosti rozpočtu) ty, které jsou v souladu s celkovými záměry rozvoje obce. Tím se fáze přípravy rozpočtu zkrátí a získá se daleko větší prostor na jeho projednávání.
Dalším důležitým krokem je stanovení finančního vztahu k zřizovaným příspěvkovým organizacím. Příspěvkové organizace předloží svůj návrh plánu podložený analýzou hospodaření v minulých letech, a to tak, aby měl zřizovatel dostatek podkladů pro schválení výše příspěvku z rozpočtu obce. Současně určí příspěvkovým organizacím způsob usměrňování mzdových prostředků, nebo stanoví limit mzdových nákladů (mimo školská zařízení).
SCHVALOVÁNÍ ROZPOČTU
Finanční odbor předloží sestavený návrh finančnímu výboru a radě obce. Tyto orgány mohou podat pozměňovací návrhy, které finanční odbor, po konzultacích s vedoucími odborů, zapracuje do návrhu rozpočtu a opět předá finančnímu výboru a radě k novému projednání. Tento proces se může i několikrát opakovat. Po odsouhlasení návrhu v těchto orgánech obce následuje projednání a schválení zastupitelstvem obce. Schvalování rozpočtu je ve výhradní pravomoci zastupitelstva obce, tzn., že tuto pravomoc nemůže delegovat na jiný orgán.
Před schvalováním rozpočtu v zastupitelstvu je třeba učinit dva důležité kroky. Prvním je posouzení vyrovnanosti rozpočtu podle zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a posouzení rozpočtu běžného a kapitálového. (Posuzování provozního rozpočtu bylo tématem článku v Moderní obci č. 9 - pozn. autora.) Druhým krokem je určení závazných ukazatelů.
STANOVENÍ ZÁVAZNÝCH UKAZATELŮ
Z dikce zákona vyplývá, že orgány územního samosprávného celku a orgány svazku obcí projednávají rozpočet při jeho schvalování v třídění podle rozpočtové skladby tak, aby schválený rozpočet vyjadřoval závazné ukazatele, jimiž se mají povinně řídit:
výkonné orgány územního samosprávného celku a svazku obcí při hospodaření podle rozpočtu,
právnické osoby zřízené nebo založené v působnosti územního samosprávného celku při svém hospodaření,
další osoby, které mají být příjemci dotací nebo příspěvků z rozpočtu.
Je však třeba mít na zřeteli, že příliš podrobné závazné ukazatele kladou neúměrně vysoké nároky na správce rozpočtu, odbory a samotné zastupitele. Překročení hodnot těchto ukazatelů je porušením rozpočtové kázně se všemi dopady. Změnu závazných ukazatelů vyžaduje schválení zastupiteli, a to v době před uskutečněním výdajů nekrytých schváleným rozpočtem. Proto doporučujeme stanovit závazné ukazatele následovně:
Příjmy: Závazným ukazatelem jsou položky podle rozpočtové skladby, a to v členění za jednotlivé třídy, tj. třída 1, třída 2, třída 3, třída 4 podle jednotlivých položek.
Výdaje:
- pro zřízené a založené organizace a pro další příjemce finančních prostředků hodnota příspěvku nebo dotace,
- mzdové prostředky - seskupení položek rozpočtové skladby 50 (výdaje na platy, ostatní platby za provedenou práci a pojistné),
- provozní (běžné) výdaje - pokud má územní samosprávný celek určeno odpovědnostní (kapitolní) třídění, pak je každý závazný ukazatel určen pro jeden odbor (správce kapitoly). Jestliže toto členění ne-existuje, může být závazným ukazatelem buď oddíl, či paragraf rozpočtové skladby,
- kapitálové (investiční) výdaje - pro každou větší investiční akci jeden závazný ukazatel v úplné podrobnosti rozpočtové skladby, pro ostatní investiční výdaje sumárně jedna hodnota.
STANISLAV PODROUŽEK
ředitel společnosti AQE advisor, s. r. o.
Základní právní normy
Problematiku rozpočtů obcí řeší zákon č.128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), a zejména speciální zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.