01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Příprava účetní reformy už je ve finále: Jak dopadne na obce?

Účetní reforma v oblasti veřejných financí vstupuje do jedné ze závěrečných fází. Byla na ně rozdělena kvůli rozsahu změn a nových pravidel, které přináší. Mezi účetními jednotkami, jichž se tyto změny týkají, jsou mimo jiné také kraje, obce a jimi zřizované příspěvkové organizace.

Důvodem pro jejich zahrnutí mezi takzvané »vybrané účetní jednotky« je nezbytnost nastavit nástroje pro věrný a poctivý obraz hospodářské situace v celé veřejné sféře včetně municipalit. V případě municipalit jde o přibližně 16 tisíc účetních jednotek.

Z pohledu Ministerstva financí, jako hlavního autora vytvoření účetnictví státu, lze konstatovat, že kraje, obce a jimi zřizované subjekty dosavadní fáze účetní reformy celkově zvládly. V počátcích měli účetní pracovníci ztíženu práci ještě tím, že se teprve tvořila funkční metodická podpora pro všechny vybrané účetní jednotky.


Tato podpora by již měla být stabilizována. Ministerstvo financí se totiž snaží v co nejširší míře přihlédnout k poznatkům a podnětům z praxe a současně jsou do metodické podpory pro municipality zahrnuty i kraje. Z praktického hlediska jde o to, že metodickou podporu dotčeným účetním jednotkám, např. obcím, neposkytuje pouze ministerstvo, ale tuto podporu lze získat také z úrovně krajů. Metodičtí pracovníci na krajských úřadech mají vysokou kvalifikační úroveň a úzce spolupracují s ministerstvem. Lapidárně lze proto konstatovat, že »účetní na obci« se může obrátit s odborným dotazem na příslušný krajský úřad a získat tam kvalifikovanou odpověď.

TŘI HLAVNÍ OKRUHY ZMĚN

V kontextu s organizační a personální náročností zavedení účetnictví státu u obcí a krajů považuji za nezbytné zdůraznit, že rozsah změn v rámci účetní reformy je výrazný a nejde pouze o kosmetickou úpravu účetních výkazů (účetních závěrek). Změny lze shrnout do tří okruhů, jimiž jsou:

Změna rozsahu zachycovaných informací (např. podmíněné pohledávky a podmíněné závazky) v souvislosti se zvýšením věrného a poctivého obrazu hospodářské situace účetních jednotek.

Změna toku informací uvnitř účetní jednotky v souvislosti s tím, že pokud »účetní« neobdrží informaci o ekonomické či jiné skutečnosti (např. o rozhodnutí o prodeji majetku nebo o škodní události) nemůže ji věrně a poctivě zobrazit v účetnictví.

Předávání účetních záznamů do Centrálního systému účetních informací státu (CSÚIS) jednotným formátem (XML) a přes standardní rozhraní, což umožní efektivnější práci se shromažďovanými daty.

DALŠÍ FÁZE ÚČETNÍ REFORMY

V souladu s usnesením vlády č. 921 ze dne 22. prosince 2010 by měly být za období roku 2012 poprvé předávány do CSÚIS nové účetní záznamy, které souvisejí s:

monitorováním a řízením veřejných financí (statistické údaje) - první předání se připravuje na srpen 2012, a to za první pololetí roku 2012 a

sestavováním konsolidovaných účetních výkazů za ČR a za dílčí konsolidační celky státu (konsolidační údaje) - první sestavení a předání se připravuje na srpen 2013, a to za období roku 2012.

Zavedení předávání statistických údajů vyplývá z mezinárodních závazků ČR. Přestože chystaný rozsah změn v souvislosti s monitorováním a řízením veřejných financí pro nejvýznamnější (největší) vybrané účetní jednotky bude značný, je vyvolán reakcí na požadavky vyplývající z právních předpisů EU. V návrhu příslušných legislativních změn není uvažováno se zapojením všech vybraných účetních jednotek do předávání těchto informací. Předávání statistických údajů by měly provádět kraje, obce s více než 1000 obyvateli a ty příspěvkové organizace, jejichž suma aktiv za dvě po sobě jdoucí předcházející období přesáhne výši 10 mil. Kč. Dotčených účetních jednotek je tak zhruba pět tisíc.

Sestavování účetních výkazů za Českou republiku a za dílčí konsolidační celky státu (konsolidace) je dalším stupněm získávání reálného pohledu na hospodářskou situaci státu. Ve své podstatě se za více samostatných účetních jednotek sestavuje účetní závěrka (konsolidovaná závěrka) tak, jako by šlo o jednu jedinou ekonomickou jednotku. Tímto postupem lze obdržet informace o skutečné (čisté, tj. zejména očištěné od vzájemných vztahů) hospodářské situaci státu. Konsolidované účetní výkazy by měly zajistit významně odlišný pohled na hospodaření a finanční situaci státu, než je tomu u výkazů (pouze) agregovaných. V této souvislosti je významná a cenná informace o meziročních změnách, ať už pozitivních či negativních, a o jejich příčinách. Skutečná účetní konsolidace by tudíž měla umožnit mnohem kvalifikovanější kontrolu a řízení, a to nejen na vrcholové úrovni státu, ale též na nižších úrovních, včetně například ministerstev nebo obcí a krajů.

Obě oblasti (konsolidace i statistika) nyní v rámci legislativy procházejí finální korekcí před zasláním do připomínkového řízení. Ve vztahu ke vzájemnému využití obou oblastí a k naplnění principu efektivity se postupuje tak, aby byly naplněny zásadní požadavky pro účely monitorování a řízení veřejných financí.

VYŠŠÍ NÁROKY NA VÝKAZNICTVÍ SI PATRNĚ VYŽÁDAJÍ I PŘIBRAT LIDI

Aplikace výše uvedených změn si v praxi vyžádá zvýšené nároky na zajištění výkaznictví dotčených účetních jednotek. Jednorázově patrně dojde k potřebě personálního posílení zajišťovaných činností.

Veškeré výše uvedené změny směřují jednak k efektivnímu naplnění závazků České republiky jako státu, jenž je zapojen do mnoha mezinárodních institucí a činností a současně by měly připravit podmínky pro správné rozhodování a řízení na úrovni státu i na nižších úrovních. Rozhodování a řízení je na všech úrovních nezbytné vnímat nejen z krátkodobého hlediska, ale též z dlouhodobého (víceletého) hlediska včetně provádění zodpovědného plánování. Dosažení zmíněného cíle se neobejde bez rozumného provázání činností a informací zajišťovaných v souvislosti s tvorbou a realizací rozpočtu a s vedením účetnictví.

 

DAVID BAUER
vedoucí oddělení Metodika účetnictví veřejného sektoru, Ministerstvo financí ČR

 

Nejvýznamnější nadcházející milníky v souvislosti s účetní reformou v oblasti veřejných financí

31. 12. 2011 - první použití metody odpisování majetku účetními jednotkami, které dosud majetek neodpisovaly (tato skutečnost se týká zejména obcí); současně bude poprvé použita metoda opravných položek k majetku, čímž by měly být završeny všechny významné změny v oblasti používání účetních metod.

Prosinec 2011 až březen 2012 - intenzivní práce na přípravě zajištění informací pro předávání statistických údajů a na zajištění informací pro sestavení a předávání konsolidačních údajů, které zasáhnou též do úpravy účetních a souvisejících software.

Červen 2012 až srpen 2012 - první předávání statistických údajů.

Duben 2013 až srpen 2013 - první sestavení a předávání konsolidačních údajů.

ZDROJ: MF ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down