01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Připravit územně analytické podklady? Není to snadné, ale ani neřešitelné

Nový stavební zákon zavedl od 1. ledna 2007 i institut "územně analytických podkladů" (ÚAP). S jejich zpracováním se nyní potýkají snad všechny úřady obcí s rozšířenou působností, které k tomu musí detailně zdokumentovat nejen svá území, ale také území všech obcí ve své správní působnosti. ÚAP se pak shromažďují v jednotlivých krajích jako zdrojová data pro územně analytické podklady krajů a územní plány vyšších územních celků.

Obce s rozšířenou působností jsou tak zavaleny daty od jejich poskytovatelů (správců infrastruktury, ale například i státních institucí), která obvykle samy nedokážou zpracovat. Některá data se navíc musí pracně získávat terénním šetřením, přičemž obcím se na to nedostává jak prostředků, tak pracovních sil. Přes všechna úskalí vytvoření kvalitních ÚAP přináší nemalé výhody. Data jsou totiž veřejná, a mohou je tedy využívat jak zastupitelstva a úřady obcí, tak široká veřejnost. Ovšem určitě je ocení také případní investoři, kteří se zajímají o vstup do daného území.

DODAVATEL MUSÍ MÍT ZA OBEC SPOLUPRACUJÍCÍHO PARTNERA

Obce pro zpracování ÚAP volí různé strategie. Některé se tyto podklady snaží připravit vlastními silami. Jiné práci rozdělí na zpracování dat od poskytovatelů, na průzkum území a na závěrečné analýzy - a vypíší k tomu tři výběrová řízení na tři různé dodavatele. Další obce celou problematiku zastřeší jedním výběrovým řízením s jediným dodavatelem.

Tuhle zkušenost s obcemi učinila i společnost BERIT, která má se zpracováním dat dlouhodobé zkušenosti a nedávno zřídila středisko pro podporu tvorby územně analytických podkladů. Obchodní ředitel společnosti RNDr. Petr Kaláb poznamenává: "Všechny uvedené strategie mají svá úskalí: Přecenění vlastních sil, nutnost obtížné koordinace většího počtu dodavatelů, riziko výběru nevhodného jediného dodavatele. Některé obce nemají zkušenosti s daty, která musí krajskému úřadu předávat ve tvaru shape file (SHP), takže si je často ani nemohou prohlédnout. Proto je podle našeho názoru je nejvhodnější jeden kvalitní dodavatel s kvalitním protějškem - odpovědným pracovníkem na straně obce s rozšířenou působností. A právě naše středisko pro podporu tvorby ÚAP se může v tomto smyslu obcím stát dobrým partnerem."

V čem a jak specializované středisko umí obcím pomoci? "V praxi fungujeme tak, že převezmeme data v papírové nebo digitální podobě za celý správní obvod a v celém území provedeme terénní šetření. Data převedeme do digitální podoby, zkontrolujeme je a zpracujeme do předepsaného tvaru. Jakmile získáme potřebné údaje, vyhodnotíme je a připravíme celkovou analýzu území. K této analýze se vyjádří úřad příslušné obce s rozšířenou působností, my jeho připomínky zapracujeme a pak už mu jen předáme finální verzi územně analytických podkladů," vysvětluje RNDr. Petr Kaláb.

Ve skutečně seriózní firmě se na zpracování územně analytických podkladů podílí celý tým odborníků - konzultanty počínaje přes zpracovatele dat až po autorizované architekty. Ve společnosti BERIT zpracování běžného projektu tohoto druhu zabere přibližně dva měsíce, hodně však záleží na rozsahu šetřeného území.

ROZHODUJE KVALITA PODKLADŮ

Ale rozhodující podíl na časovém rozsahu projektu má kvalita vstupních podkladů: Jde totiž o skutečně pečlivou, mravenčí práci i důslednou zpětnou kontrolu. Jedině tak lze garantovat perfektně odvedenou práci ve formě rychlejšího zpracování dat, záruky jejich kvality a bezproblémové akceptace úřady. Například zmíněné specializované středisko společnosti BERIT kromě zpracování ÚAP poskytuje rovněž následnou technickou podporu, hepldesk, hotline a konzultace. Zároveň dostalo do vínku zadání časem zajišťovat také opravy, úpravy či aktualizace již zpracovaných ÚAP - to vše s podporou geografického informačního systému LIDS, který je produktem společnosti BERIT.

Ačkoliv krajské úřady po obcích s rozšířenou působností vyžadují, aby jim dodaly data v jednotném tvaru - v tzv. standardním datovém modelu, téměř pro každou z těchto obcí platí při zpracování dat specifické požadavky a potřeby, vyplývající z vlastností jejího území. "Nelze tedy tvrdit, že projekty zpracování dat ÚAP se mohou uskutečňovat takříkajíc na běžícím pásu jeden jako druhý," podotýká RNDr. Petr Kaláb. "Proto je pro nás každý projekt jedinečný a před jeho zahájením v úzké spolupráci se zákazníkem definujeme jeho podrobný harmonogram. Ten ovšem vychází z naší metodiky speciálně šité na míru problematice ÚAP."

JAK VYBRAT SPRÁVNOU FIRMU?

Zpracováním územně plánovací dokumentace pro obce s rozšířenou působností se zabývá řada firem. Jak vybrat tu správnou? RNDr. Petr Kaláb odpovídá: "Zadavatel projektu by si měl ověřit, zda firma poskytuje zákazníkům komplexní servis tím, že se postará o komunikaci s poskytovateli dat, jestli dokáže kvalitně a rychle shromáždit a vyhodnotit podklady ke sledovaným jevům ÚAP, umí-li naplnit příslušný datový model a zda je schopna zajistit kompletní správu dat od jejich pořízení, vedení až po aktualizaci. Stejně tak je nutné dopředu vědět, dokáže-li firma data správně následně zpracovat i pro krajský úřad a také - na co by se nemělo zapomínat - k širokému zveřejnění. Zadavateli se do budoucna určitě vyplatí, pokud vybere firmu, jejíž technologie umožní efektivní průběžnou aktualizaci ÚAP tak, aby náklady na další verzi analytických výstupů, která je zákonem stanovena už na rok 2010, byly pro danou obec podstatně nižší. Právě v průběžné aktualizaci dat územně analytických podkladů prováděné na moderním kvalitním softwarovém vybavení a v poskytování dat všem obcím vzdáleným přístupem vidí naše firma budoucnost."

IVAN RYŠAVÝ

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down