01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Příspěvky SFDI by napřesrok neměly být nižší než letos

S podporou Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na výstavbu a údržbu cyklistických stezek budou moci případní žadatelé počítat i v příštím roce. Naší redakci to potvrdil mluvčí Ministerstva dopravy ČR Karel Hanzelka.

Celková suma finančních prostředků, která bude moci být napřesrok na tyto účely použita, však dosud není známa. Mluvčí nicméně podtrhl, že vzhledem k významu těchto příspěvků, sledujících zejména zvýšení bezpečnosti dopravy, a každoroční výši požadavků obcí a měst bude snahou SFDI, aby tato částka zůstala minimálně stejně vysoká, jako byla letos.

Usnesením Poslanecké sněmovny z loňského 12. prosince má SFDI pro letošní rok ve svém rozpočtu na výstavbu a údržbu cyklistických stezek účelově vymezeno 150 milionů korun. Z této částky však dolní parlamentní komora už sama účelově na cyklo-stezky rozdělila 33,634 mil. Kč. Proto fond mohl disponovat pouze s 116,366 mil. Kč. Žadatelé (mohou jimi být pouze obce, resp. sdružení obcí) pro tento rok požádali o příspěvky v celkovém úhrnu 209,475 mil. Kč., přičemž uzávěrka podání žádostí byla 31. března.

Nejaktivnějšími žadateli za celé období let 2001 až 2007, po které SFDI dosud příspěvky na výstavbu a údržbu cyklostezek poskytoval, byly podle Karla Hanzelky obce a města z krajů Vysočina, Jihomoravského, Zlínského, Olomouckého a Moravskoslezského. Finanční podporu na tyto účely však poskytují také kraje, z nichž jako největšího poskytovatele podpory tohoto druhu mluvčí ministerstva dopravy vyzvedl Olomoucký kraj.

U žadatelů zatím jasně převažuje zájem o výstavbu cyklostezek. SFDI při poskytování příspěvků sleduje především zvýšení bezpečnosti dopravy cyklistů. Podpora rekreačního využití cyklostezek je naopak v gesci Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

ZŮSTAT BY MĚLA I PRAVIDLA

Mluvčí ministerstva dopravy předpokládá, že pravidla pro poskytování příspěvku na výstavbu a údržbu cyklostezek v příštím roce zůstanou ve stejné struktuře, jako tomu bylo letos. Výbor SFDI by je měl schválit v letošním čtvrtém čtvrtletí. Hned poté mají být vyvěšena na internetových stránkách fondu www.sfdi.cz, aby se s nimi případní žadatelé mohli seznámit v dostatečném časovém předstihu a své žádosti kvalitně připravit a zpracovat.

Karel Hanzelka obcím vzkazuje, že v programovacím období Evropské unie pro období let 2007-2013 žadatelé o příspěvek SFDI na výstavbu a údržbu cyklistických stezek budou moci prostředky z regionálních operačních programů, které jim budou případně přiděleny, použít jako svůj podíl na nákladech stavby podporované Státním fondem dopravní infrastruktury.

Připomeňme, že v letošním roce je žadatelům na vybrané akce poskytován příspěvek až do výše 60 % skutečně vynaložených uznatelných nákladů stavební části při výstavbě cyklistické stezky nebo při její údržbě. Většina žadatelů o příspěvek také o tento 60procentní podíl skutečně usiluje. Může však být poskytnut příspěvek i v nižší percentuální výši, pokud o to žadatel sám požádá a má zajištěny vlastní finanční prostředky ve výši větší, než je 40 % nákladů. Samotná výše poskytnutého příspěvku je i jedním z kritérií pro vyhodnocení žádosti (viz tabulka). Pokud žadatel nevyčerpá poskytnutý příspěvek v daném roce, může požádat o převod zbývající části prostředků do následujícího roku.

NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE BEZPEČNOST

Karel Hanzelka také zdůraznil, že největší váhu (50 %) při hodnocení podaných žádostí mají bezpečnostní kritéria akce. Důležitým kritériem však je i spolupráce obcí, resp. svazků obcí při výstavbě a údržbě cyklostezek a jejich vazba na již vybudovanou síť cyklistických stezek, resp. na mezinárodní cyklostezky, jako je například EuroVelo, Labská Magistrála aj. "Toto kritérium navazuje na dokument Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR, který schválila vláda 7. července 2004 a jehož gestorem bylo ministerstvo dopravy," uvedl Karel Hanzelka. "Na tvorbě tohoto dokumentu se podílelo mj. i Centrum dopravního výzkumu Brno, ministerstva životního prostředí a pro místní rozvoj i Státní fond dopravní infrastruktury."

Jak Karel Hanzelka dále upozornil, žádosti o příspěvek bývají nejčastěji vyřazovány kvůli nedostatečně doloženému majetkoprávnímu vypořádání stavbou dotčených pozemků, chybějícímu pravomocnému stavebnímu povolení, resp. ohlášení stavby a nedodržení stanoveného účelu.

POČÍTEJTE I S KONTROLOU

Příjemci příspěvků však také musí počítat s tím, že SFDI provádí veřejnoprávní kontrolu efektivního využití poskytovaných příspěvků v souladu s § 3 odst. 2 zákona číslo 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury. Během let 2002 až 2006 tak muselo celkem pět příjemců prostřednictvím finančních úřadů vrátit do rozpočtu SFDI poskytnuté finanční příspěvky v celkové výši 0,678 mil. Kč, a to kvůli porušení rozpočtové kázně podle § 44 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), v platném znění.

IVAN RYŠAVÝ

Kritéria pro poskytování příspěvků SFDI na výstavbu a údržbu cyklostezek v roce 2007

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down