Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) hospodaří s řadou zdravotnických zařízení (viz zákon č. 219/2000 Sb.), která na něj přešla v souvislosti s reformou veřejné správy z Ministerstva financí (zdravotnická zařízení na území...
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) hospodaří s řadou zdravotnických zařízení (viz zákon č. 219/2000 Sb.), která na něj přešla v souvislosti s reformou veřejné správy z Ministerstva financí (zdravotnická zařízení na území hl. města Prahy) a v souvislosti se zánikem okresních úřadů. ÚZSVM při dokončení privatizace postupuje zejména v souladu s platnými usneseními vlády ze dne 25. 6. 1992 č. 454, ze dne 16. 9. 1992 č. 553 a ze dne 28. 6. 1995 č. 385, která obsahují seznam zdravotnických zařízení určených k privatizaci (zhruba 60 zdravotnických zařízení) a dále v souladu s usnesením vlády ze dne 18. 4. 2001 č. 367, které určilo závazná pravidla pro privatizaci zdravotnických zařízení (mj. i dobu, po kterou musí být zdravotnická péče poskytována, a to v délce 25 let).
Schvalovací proces
Postup privatizačního procesu stanovuje zákon č. 92/1991 Sb. Náš úřad před zpracováním privatizačního projektu musí nejprve přesně identifikovat dotčený majetek, vyloučit existenci případných restitučních nároků a dát vypracovat tzv. ekologický audit privatizované jednotky. Při zpracování konkrétního privatizačního projektu úzce spolupracujeme zejména s Ministerstvem financí, Fondem národního majetku (FNM), Ministerstvem zdravotnictví a Českou inspekcí životního prostředí.
Zpracovaný privatizační projekt pak předáváme k dalšímu schvalovacímu procesu na Ministerstvo financí, které jej po schválení postupuje vládě (vláda si vyhradila právo rozhodovat o privatizaci veškerých zdravotnických zařízení). Po schválení vládou se privatizační projekt dostává na FNM, který vyzve vybraného nabyvatele majetku, určeného v konkrétním projektu k uzavření smlouvy (v případech, kdy je schválen bezúplatný převod nebo přímý prodej vybrané osobě), resp. vyhlásí veřejnou soutěž. FNM po podpisu smlouvy s nabyvatelem privatizovaného majetku vyzve ÚZSVM k vydání tohoto majetku.
Tři způsoby
Při nakládání s majetkem privatizovaných zdravotnických zařízení lze rozlišit tři způsoby:
Bezúplatný převod - navrhuje ÚZSVM zejména u zdravotnických zařízení, kde je zřizovatelem město nebo obec a tato zařízení poskytují zdravotní péči pro široký okruh obyvatel a jsou svou činností nezastupitelné.
Přímý prodej vybrané osobě - přichází v úvahu v případech, kdy je privatizovaný objekt dlouhodobě užíván na základě nájemních smluv, nájemce dlouhodobě a prokazatelně do nemovitosti investoval finanční prostředky, poskytuje nezastupitelnou zdravotní péči a je například vlastníkem sousední nemovitosti, která s privatizovaným majetkem tvoří jeden funkční celek. Tato dispozice s majetkem je spíše výjimečná a schválení takového převodu je v gesci vlády, bez ohledu na skutečnost, zdali jde o zdravotnické zařízení.
Veřejná soutěž - navrhuje se v případech, kdy o privatizaci majetku projevila zájem širší skupina zájemců a rozhodujícím kritériem, vyjma zachování zdravotnické péče, je v takovém případě cena nabídnutá za tento majetek.
V současné době ÚZSVM hospodaří se zhruba 60 zdravotnickými zařízeními - počínaje velkými nemocnicemi jako jsou Poliklinika pod Marjánkou na Praze 6, Léčebna dlouhodobě nemocných Oblouková na Praze 10 přes areál Nemocnice Vysoké Mýto a Nemocnice s poliklinikou Bílina až po místní zdravotnická zařízení jako jsou zdravotnická zařízení Strážnice a Mladá Vožice. Ke konci letošního srpna ÚZSVM zpracoval již 45 zakladatelských privatizačních projektů. Hodnota tohoto privatizovaného majetku je více než 0,5 mld. Kč a v 16 případech vláda privatizaci majetku již schválila.
(Seznam zdravotnických zařízení je na adrese http://wtd.vlada.cz/vyhledavani/vyhledavani_usnes.htm - pozn. autora).
ředitel odboru Realizace majetku
Územní pracoviště v hl. městě Praze, ÚZSVM