Výsledek krajských voleb byl obrovským překvapením. Dějiny politiky jsou však plné radikálních zvratů, které náhle dělají z outsiderů vítěze. Mohou se opozičníci, jimž často stačil jen břitký jazyk, obratem proměnit v zodpovědné politiky, držící v rukou správu země? Zvládne ČSSD tuto proměnu? A...
Výsledek krajských voleb byl obrovským překvapením. Dějiny politiky jsou však plné radikálních zvratů, které náhle dělají z outsiderů vítěze. Mohou se opozičníci, jimž často stačil jen břitký jazyk, obratem proměnit v zodpovědné politiky, držící v rukou správu země? Zvládne ČSSD tuto proměnu? A zvládne ji ve všech krajích? Ač by to bylo skvělé, poskytnout zcela jasnou odpověď jednoduše nelze.
Faktorů je příliš mnoho, zatímco dat příliš málo; nehledě na lidský faktor, jehož vliv nemůžeme předvídat. Do krajských zastupitelstev se dostalo velké množství nových zastupitelů - jen ČSSD, která obhajovala 105 mandátů, jich získala 280. Zvoleni byli i kandidáti, u kterých to nikdo nepředpokládal. Jaké mají zkušenosti s politikou? Kolik z nich prošlo například zastupitelstvem obce? Kolik z nich chce skutečně dělat politiku a kolik primářů a ředitelů škol bylo na kandidátky připsáno jen proto, aby přitáhli hlasy? Zde nám nezbývá než doufat v serióznost nabídky, kterou občanům strany před volbami učinily.
Samotné nezkušenosti se není třeba obávat u těch zastupitelů, kteří berou své zvolení vážně. Nedostatek kvalifikace lze doplnit dalším vzděláváním se ve znalostech fungování politického systému a veřejné správy; obojí je v moderním státě dosti složitá problematika. Se zkušenostmi se ovšem nikdo nerodí - každý je musí nebo musel nějak získat. Jestliže své role zvládli zastupitelé, kteří byli v historicky prvních krajských volbách do jednoho naprostými nováčky, proč by je nezvládli jejich současní nástupci? Dnešní situace je navíc o mnoho lepší: Nabídka dalšího vzdělávání je výrazně širší (a snad i kvalitnější), kraje fungují a disponují (respektive měly by disponovat) odborně vyškoleným profesionálním aparátem. Ani tento aparát se nevyhne změnám, a bude na nových krajských koalicích, aby personální změny nenarušily fungování krajských institucí.
Ve vztazích s vládními institucemi mohou být zpočátku ve výhodě ty kraje, které do koalice začlení ODS nebo lidovce. Modro-oranžová dichotomie zde však až do roku 2006 fungovala, pouze v opačném sledu, navíc se může časem rozplynout. Do řádných parlamentních voleb totiž zbývají necelé dva roky a průzkumy nasvědčují tomu, že i v nich může zvítězit ČSSD. Potíže směrem dolů - mezi kraji a obcemi, mohou nastat spíše proto, že se zpřetrhaly dosavadní vazby mezi obcemi a bývalými krajskými zastupiteli než kvůli jiné stranické legitimaci dnešních vítězů. Vždyť v místních zastupitelstvech zasedá 58 procent zastupitelů z řad místních sdružení či nezávislých, pouze kolem 18 procent místních zastupitelů patří k ODS nebo ČSSD.
Rozhodně by samotný fakt personálních změn neměl vést ke znepokojení. Až se nějaké to zaskřípání ozve, mějme na paměti, že obměna vládnoucích elit je jednou ze známek fungující demokracie.
PhDr. Mgr. JAN ŠMÍD, Ph.D.
přednášející ústavního práva a politologie na Vysoké škole finanční a správní, o. p. s.