01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Proč a jak měřit návštěvnost obecních webů

Sledování návštěvnosti a provozu webových stránek je důležité pro jejich další úpravy a zlepšení. Také v tomto případě platí "Co nemohu změřit, nemohu zdokonalit".

Hlavním důvodem měření je jak sběr informací o webových stránkách, tak o návštěvnících a jejich chování na webu. Odkud na stránky přicházejí, co hledají, která je nejčastější vstupní stránka a kudy web opouštějí. Důležitými údaji jsou rovněž sběr chybových hlášení, kdy stránka nebyla nalezena nebo nebyla načtena. Všechny tyto informace by měly vést ke zlepšení, zjednodušení webových stránek a odstranění možných chyb.

ZPŮSOBY SBĚRU DAT

Existují dva hlavní způsoby sběru dat. Prvním jsou vlastní statistiky na serveru podle požadavků na zobrazení stránek z logů serveru. Tyto údaje je nutné zpracovat pro další využití. Příkladem takového zpracování je analyzér AWSTAT, který kromě informací o zdroji návštěv a jejich chování dokáže identifikovat návštěvy vyhledávacích robotů, nenalezené stránky a chybové kódy HTTP. Data o stránkách a jejich návštěvnících se ukládají na vašem serveru.

Druhým způsobem jsou externí statistiky webových stránek s pomocí měřicího kódu na každé stránce webové prezentace. Na serveru třetí strany se shromažďují data o vašich stránkách a o chování jejich uživatelů (návštěvníků). Takovou statistikou je Google Analytics, který je v současné době kompletně v českém jazyce a na rozdíl od jednodušších českých obdob Navrcholu a Toplist zcela zdarma.

Google Analytics (GA) poskytuje nejen rozšířené statistiky, ale i řadu nástrojů pro komerční i nekomerční stránky, které pomáhají sledovat úpravy a pro optimalizace důležité parametry stránek.

Pro přesnější výsledky je vhodné upravit zdarma poskytované nastavení měření (GA) pro české prostředí tak, aby zobrazovalo správně též výsledky z minoritních vyhledávačů. Tato úprava se dá snadno stáhnout z webu, ale většina ze zveřejněných úprav měřicího kódu GA obsahuje chyby. Vyplatí se, i když měření je zdarma, do prvotní úpravy a nastavení investovat. Výsledkem jsou správná data, která jediná mohou vést ke správným rozhodnutím a následným úpravám webových stránek.

JAKÉ INFORMACE POSKYTUJÍ

Oba způsoby měření poskytují následující základní informace o uživatelích stránek:

kolik návštěvníků na stránky přichází, odkud, vyhledávač či odkazující stránka, nebo zda jde o přímý přístup bez vyhledávačů,

vstupní a výstupní stránky návštěv, délky trvání návštěv a počty zhlédnutých stránek, koeficienty odskoků (krátké návštěvy) a jiné,

operační systémy, typy a verze prohlížeče, barevné rozlišení obrazovky,

hledaná slovní spojení a fráze zadávané do vyhledávačů,

odlišení reklamních systémů od fulltextového hledání důležité pro komerční stránky.

Vlastní serverové statistiky na rozdíl od měření podle bodů zobrazí i návštěvy robotů vyhledávačů, nebo také chybové kódy a nenalezené stránky (viz výše).

CO SLEDOVAT V ZÍSKANÝCH VÝSLEDCÍCH

Na začátku většinou největší pozornost upoutá časový průběh celkové návštěvnosti stránek. Po čase ale zjistíme, že "kolik" není zdaleka pro další úpravy stránek tak důležité, jako "odkud" klienti přicházejí a "kam" ze vstupních stránek následně odcházejí. Pro optimalizace stránek ve vyhledávání je podstatné, co hledali a jaká byla vstupní stránka na web. Chybové stránky slouží pro stanovení procenta neúspěšných zobrazení a odstranění příčin chyb.

Analýza výsledků měření dává zpětnou vazbu, co a jak vylepšit. Jak jsem již uvedl, je velmi důležité, aby vstupní data o stránkách co nejlépe a bez chyb odrážela skutečnost. To znamená, aby měření a jeho metodika obsahovaly co nejmenší (zanedbatelné) chyby. Stejně významné je pravidelné a odborné vyhodnocování výsledků. Ani sebelépe nastavené měření bez pravidelné analýzy nemůže poskytnout zpětnou vazbu a přispět ke zlepšení stránek.

Data o stránkách jsou pouhými daty - teprve jejich správné pochopení a vyhodnocení může vést ke správným rozhodnutím o úpravách webu. Následné měření a vyhodnocení změn prokáže, zda se změna uskutečnila dobrým směrem. To znamená, že vedla k požadovanému zlepšení stránek.

SLUŽBA PRO VEŘEJNOST

Městské a obecní webové stránky jsou službou veřejnosti. Sledováním a zdokonalováním webů se ukáže, zda městům a obcím záleží na jejím zlepšování nebo jde pouze o splnění zákonné povinnosti.

Zjištěním chování uživatelů je možné nabídnout lepší služby podle potřeb návštěvníků, podpořit ty, o které je zájem, a naopak skrýt nenavštěvované nabídky. Sledováním dotazů vyhledávání lze odhalit nedostatky v přístupnosti a použitelnosti stránek. Doplněním hledaných služeb ve vnitřním hledání mohou města a obce získat spokojené uživatele svých webových stránek.

ROMAN ŠPANIEL
spolupracovník společnosti
ANTEE s. r. o.

Úvodní stránka »Řídicí panel« měření Google Analytics. Prostředí Google analytics je v češtině včetně nápovědy. Tuto stránku lze upravit tak, že si nastavíte požadované reporty podle vlastních požadavků.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down