Navzdory tomu, že zejména Ministerstvo financí činí kroky ke snižování zadluženosti územních samosprávných celků, ve skutečnosti dochází stále k jejímu nárůstu. Příčiny tohoto jevu mohou spočívat v nedodržování platných předpisů, nekvalitních projektech, politických zájmech apod. V tomto díle našeho seriálu se zaměřím na jeden z důvodů - dodržování rozpočtového procesu a jeho vlivu na nežádoucí zadlužování měst a obcí.
Snaha zvolených zastupitelů zajišťovat rozvoj svého města či obce je pochopitelná. Řada z nich však nebere v úvahu možné následky plynoucí z rozporů "reálných" možných příjmů a jimi často "vysněných" výdajů. Jednoleté období, na něž se rozpočet sestavuje, jim také zastiňuje důsledky, které neuvážené čerpání finančních zdrojů v běžném roce způsobí v letech následujících Z toho je zřejmé, že základním zdrojem nedostatků při řízení hospodaření územních samosprávných celků (ÚSC) je nepochopení významu celého komplexu rozpočtového procesu.
VÝCHOZÍ MATERIÁL PRO HOSPODAŘENÍ OBCE
Většině územních samosprávných celků chybí důležitý článek, jímž je kvalitně zpracovaný program rozvoje. Je nedostatkem legislativy, že tento nesporně důležitý dokument je zmíněn pouze jedenkrát v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích (viz § 84 odst. 2). Přitom je zřejmé, že je to výchozí materiál pro hospodaření obce se svěřenými prostředky v dlouhodobém horizontu. Dokument v potřebném rozsahu má však vypracováno jen velmi málo měst či obcí. Na jejich obranu je však třeba říci, že zpracování programu rozvoje je časově a pro mnohé menší obce či města i odborně náročné. Pokud jej vypracuje nezávislá firma, jeví se jim cena takového dokumentu vysoká. V těchto případech lze program rozvoje nahradit alespoň plánem investic na budoucí, byť jen jedno volební období.
Při tvorbě programu získá ÚSC nejen přehled pozitivních a negativních skutečností ve své působnosti, ale také směry možného rozvoje. Jednou z opomíjených skutečností, se kterou se často setkáváme, je úbytek obyvatel. V tomto případě program rozvoje může pomoci nalézt nejen příčinu poklesu obyvatel, který má v konečném důsledku vliv na výši příjmu sdílených daní, ale i způsob řešení. Naopak jeho neexistence, nebo alespoň rámcového plánu investičních akcí často přispívá k chaotičnosti investování. Vzniklé podmínky vedou k nepotřebným, a tedy nežádoucím dluhům.
Další ohrožení při formálně zpracovaném a nebo chybějícím programu rozvoje představují volby do zastupitelstev. Je-li totiž program rozvoje zpracován jako dokument, na němž se shodly všechny politické strany, je ve větší míře zabezpečena plynulost rozvoje obce. Současně je omezena četnost zbytečných změn vznikajících vždy s příchodem nového zastupitelstva. Navíc původně plánované priority budou mít vždy základ v tomto dokumentu.
Na program rozvoje navazuje rozpočtový výhled, který je významným prvkem střednědobého plánovaní. Jeho význam není v mnoha městech a obcích správně pochopen a bývá velmi často bagatelizován. Sám o sobě nemůže zcela zabránit nežádoucímu vzniku dluhů. Pokud je však sestaven v dostatečné podrobnosti, bude vždy signalizovat problémy spojené s čerpáním finančních prostředků v budoucnosti. Bude rovněž ukazovat na schopnost splácet všechny získané návratné finanční prostředky.
Většina zastupitelů si uvědomuje, že získaná dotace nepokryje celkové náklady na investici, že na financování se zčásti musí podílet i obec. Všechny souvislosti financování si však už představit neumí. Proto příklady z praxe ukazují i na to, kdy zastupitelstvo rozhoduje o úvěrech v maximální výši, na níž je investice plánována, bez jakýchkoliv podkladů. V rámci naší poradenské činnosti jsme při zpracování rozpočtového výhledu dosáhli "úvěrovou úsporu" za námi navržený a zastupiteli akceptovaný nižší úvěr, než jaký vedení města předpokládalo. To vše prokazuje, že využití možností, jež rozpočtový výhled poskytuje, se přímo váže na pochopení jeho významu.
REÁLNOST, PRAVDIVOST A ÚPLNOST
Vrcholem rozpočtového procesu by měl být vždy krátkodobý prvek - roční rozpočet ve vazbě na předcházející části rozpočtového procesu. Do něho odpovědné orgány ÚSC promítají zamýšlené uskutečnění cílů vybraných na rok, pro něž je rozpočet zpracován. Je nutno si však připomenout zákonem stanovené povinné zásady - reálnost, pravdivost a úplnost. Pokud vypracovaný a schválený rozpočet postrádá jen jednu z definovaných zásad, je takový dokument prvním krokem k ekonomickým "havá- riím".
Zejména v souvislosti se zadlužením má zásadní význam kontrola plnění rozpočtu. V průběhu rozpočtového roku vznikají nesrovnalosti mezi schváleným rozpočtem a skutečností. Nereagují-li odpovědné orgány ÚSC na vzniklé skutečnosti správně a včas a neanalyzují je vzhledem k možnému ovlivnění budoucího vývoje (rozpočtovému výhledu), pak je opět velká pravděpodobnost vzniku neplánovaného a hlavně nežádoucího dluhu.
Orientačním ukazatelem zadlužení jednotlivých ÚSC je index dluhové služby, který je definován usnesením vlády č. 346/2004. Hodnota tohoto ukazatele nesmí překročit hranici 30 %. Je však prokázáno, že za určitých podmínek i menší procento způsobuje velké problémy v oblasti financování činností města.
Toto tvrzení dokládá jiný indikátor - rozdíl salda provozního rozpočtu a splátek jistiny umožňující pohled na hospodaření a schopnost dostát včas svým závazkům. Jeho hodnota musí být vždy s kladným znaménkem. V opačném případě, zvláště pak při dlouhodobém trendu záporných hodnot, je pozitivní vývoj hospodaření subjektu ohrožen.
Souhrnné údaje o zadluženosti obcí ČR (v mld. Kč)
KONSTATOVÁNÍ NA ZÁVĚR
Mají-li zastupitelé opravdový zájem hospodařit se svěřeným majetkem odpovědně, mají v ruce všechny podklady pro správné rozhodování. Z toho plyne, že nejdůležitějším prvkem v procesu nežádoucího zadlužování je lidský faktor. O zásadních ekonomických trendech bude vždy rozhodovat zastupitelstvo. V jaké míře jeho rozhodnutí bude správné, záleží na tom, zda se bude opírat o uvedené dokumenty. Nebudou-li zastupitelé tyto materiály po výkonných úřednících důsledně vyžadovat, bude ke zbytečnému a někdy i nebezpečnému dluhovému zatížení docházet stále.
JAN OBROVSKÝ
vedoucí ekonomických projektů
AQE advisors, s. r. o.
Dobrý den,
chci Vás poprosit o informaci. Jaká je podle Vás optimální cena za zpracovaní Programu rozvoje města s 5000 obyvateli. Dokument má celkem 36 stran.
Děkuji.