V poslední době se na některých internetových stránkách měst a obcí objevil tzv. dodatek k dříve vydané obecně závazné vyhlášce (OZV). Na místě je otázka, zda je takový dodatek právním předpisem s jeho základními atributy, tj. tak, jak to vyžaduje zákon. A hlavně, zda touto formou může obec ukládat...
V poslední době se na některých internetových stránkách měst a obcí objevil tzv. dodatek k dříve vydané obecně závazné vyhlášce (OZV). Na místě je otázka, zda je takový dodatek právním předpisem s jeho základními atributy, tj. tak, jak to vyžaduje zákon. A hlavně, zda touto formou může obec ukládat povinnosti a pak jejich plnění vymáhat.
NĚCO MÁLO TEORIE
Struktura právních předpisů je součástí právního řádu:
ústavní pořádek České republiky (Ústava čl. 112), tj. Ústava ČR, Listina základních práv a svobod a ústavní zákony,
zákony (Ústava, čl. 39) a zákonná opatření senátu (Ústava, čl. 33),
nařízení vlády (Ústava, čl. 78),
právní předpisy vydávané ministerstvy, jinými správními orgány a orgány územní samosprávy (Ústava, čl. 79),
obecně závazné vyhlášky zastupitelstev obcí a vyšších samosprávných celků (Ústava, čl. 104).
Z hlediska právní síly se právní předpisy člení na primární právní předpisy a právní předpisy sekundární (také podzákonné), kam vedle nařízení vlády, právních předpisů vydaných ministerstvy, jinými správními orgány a orgány územní samosprávy, patří vyhlášky zastupitelstev územních samosprávných celků (Ústava, čl. 104). Vyhlášení obecně závazné vyhlášky upravuje § 12 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích v platném znění (dále jen zákon o obcích).
Z výše uvedeného vyplývá, že právní řád ČR, a to od Ústavy ČR až po zákon o obcích, nezná pojem dodatek obecně závazné vyhlášky.
CO JE DODATEK K OZV?
I když je některé obce vydávají za právní předpis, tj. za předpis, který je schválen zastupitelstvem obce, je vyhlášen vyvěšením na úřední desce a je stanovena jeho účinnost, právním předpisem není. Důvod je jasný: Dodatek nemá zákonem uznanou formu. Potom pravidla chování, která jsou v dodatku stanovena, nejsou pro určené subjekty závazná a jejich plnění není ani vynutitelné, protože ukládat povinnosti lze jen formou stanovenou zákonem, tj. obecně závaznou vyhláškou (§ 10 zákona o obcích).
Stejně tak je třeba hodnotit otázku zrušení některých ustanovení původní obecně závazné vyhlášky. Obecně platí zásada, že zrušit právní předpis lze přinejmenším předpisem stejné právní síly nebo vydáním v téže věci předpisu nového. To znamená, že i když je původní předpis upraven dodatkem, platí i nadále úprava původní nebo přesněji ta úprava, která se uskutečnila formou stanovenou zákonem. Je chvályhodné, že některé obce si nebezpečí plynoucí z takto chápané tvorby právních předpisů uvědomily a tzv. dodatky odstranily ze seznamu právních předpisů obce.
PŘÍSTUP K TVORBĚ A ÚPRAVÁM OZV
Doporučuji plně využívat Legislativní pravidla vlády ČR, která od svého vydání v roce 1998 zaznamenala několik změn a jsou přístupná na internetu (viz www.vladacr.cz). Tato pravidla sice nejsou obecně závazným předpisem, ale popisují tvorbu právních předpisů od zákonů po vyhlášky, dále jak novelizovat, uvádějí standardní formulace a další fakta důležitá při tvorbě právních předpisů. Rovněž existují publikace, kde jsou postupy při tvorbě obecně závazných vyhlášek podrobně popsány. Především na serveru Ministerstva vnitra ČR (www.mvcr.cz) jsou vzory obecně závazných vyhlášek a vzor na změnu a doplnění obecně závazné vyhlášky. Rovněž je důležitá zásada pracovat se zákonem "v ruce", nikoli podle různých doporučení a postupů, které ne zcela přesně respektují a interpretují zákon.
Pavel Zeman
právník