Může to být školní tělocvična, čistírna odpadních vod, kanalizace, policejní stanice nebo rekonstrukce bytového domu. Stavba zadaná obcí například jako veřejná zakázka má jedno velké specifikum. Pokud si ho neuvědomíme, mohou nastat problémy. O co jde?
Na rozdíl od jiných zakázek je u veřejných staveb často jiný investor a uživatel. "Stavební firma do tohoto vztahu vstupuje vlastně jako spojnice mezi investorem a uživatelem," říká Otto Tlustý, jednatel stavební společnosti MAO. Největším úskalím staveb zadaných obcí je tedy komunikace. Nedostatky ve vzájemné informovanosti dokážou způsobit velké problémy, které mohou dokonce stavbu zbrzdit nebo zpochybnit správnost zakázky. Ze špatné komunikace vznikají fámy, dohady a překroucené informace. Velmi rychle se šíří a vyvolávají zbytečný neklid mezi všemi, kterých se stavba jakkoliv dotýká. Proto by měla obec jako zadavatel zakázky zařadit mezi kritéria výběrového řízení - vedle ryze exaktních podmínek - požadavek na zvládnutí "soft skills". Kvalitní stavební firma totiž nenabízí jen vysoce odborný přístup, ale i dobré servisní zázemí, tj. schopnost zprostředkovávat hladký přenos informací mezi investorem a uživatelem a operativně řešit například jejich dotazy, stížnosti či náměty.
VYSVĚTLOVAT, VYSVĚTLOVAT
"Všechny požadavky vyřizujeme rychle prostřednictvím našeho speciálního oddělení zákaznického servisu. Naším krédem je vnášet do staveb co nejvíce pozitivních emocí. Výstavba dočasně omezuje komfort, způsobuje prach, hluk, vyžaduje investice apod. Lidem je potřeba vždy vysvětlit, co se děje a proč. Stavební firma musí být všem zúčastněným neustále k dispozici, připravena řešit i podněty, které nesouvisejí bezprostředně jen se stavbou. Pozitivnímu vnímání stavby musí odpovídat i náš vstřícný a seriózní přístup," vysvětluje Otto Tlustý.
Přes veškerou snahu stavební firmy se ale občas stane, že občané nejsou spokojeni. Mnohdy je to důsledek rozdílné komunikace mezi zadavatelem stavby a jejími uživateli. Lidé například obviňují stavební firmu za špatně vybranou barvu fasády, přitom ta ji nemohla jakkoliv ovlivnit, neboť o ní jasně rozhodl zadavatel - například daná obec. Je to velká škoda, neboť stavební firma je mnohdy uživatelům blíže než investor a dokáže jim tudíž dobře poradit podle svých zkušeností. Často tyto zdánlivé detaily výrazně ovlivní celkové vnímání zakázky odbornou i širší veřejností.
SLUŽEBNA "ŠITÁ NA MÍRU"
To, že komunikace, flexibilita a otevřený přístup během přípravy a celého procesu výstavby se rozhodně vyplatí, dokládá nedávno dokončená služebna Městské policie v Kladně. Vedle toho, že je velmi citlivě včleněna do stávající zástavby, plně odpovídá provozním potřebám strážníků. Ti pečlivě komunikovali své požadavky a projekční kancelář i stavební firma se jim co nejvíce snažily vyjít vstříc. Současně spolu všichni zúčastnění konzultovali různé náměty vznikající v průběhu výstavby.
"Se služebnou jsme velice spokojeni, přesně odráží potřeby městské policie. Úzce jsme spolupracovali se všemi, kdo se podíleli na přípravě i samotné realizaci tohoto projektu. Vlastně jsme sestavili soupis požadavků, které jsme od stavby očekávali. Šlo zejména o to, aby plně vyhovovala nárokům strážníků a zároveň s ní byla spokojená i veřejnost. Jsem nadšen jak z celkového řešení, tak z kvality odvedené práce," pochvaluje si Stanislav Procházka, ředitel Městské policie Kladno.
"Díky výborné spolupráci se zadavatelem, městskou policií i projekční kanceláří ARIPROS se nám podařilo splnit všechny termíny dokonce s předstihem. Dokončení stavby během pěti měsíců je unikátní," uzavírá Otto Tlustý.
/sk/