01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Proč v Ostroměři chybějí cyklopruhy?

Je to zajímavý, žel nepříliš povzbudivý rozpor: Na jedné straně resort dopravy po dlouhých letech zvažování moderních evropských trendů dokončil potřebnou legislativu, v níž začal brát více v ochranu cyklisty a chodce. Na straně druhé jako by v některých částech republiky tato legislativa k dopravní policii snad ani nepronikla.

Přitom některé dopravní inspektoráty již přihlížejí k novelizované, od letošního ledna platné ČSN 73 61 10 Navrhování městských komunikací, vycházející i z technických podmínek TP 179 Navrhování komunikací pro cyklisty a TP 145 Zásady pro navrhování úprav průtahů silnic obcemi. To však není případ Ostroměře na Jičínsku.

TOUŽEBNĚ OČEKÁVANÁ REKONSTRUKCE

Už za několik dnů se tato obec s téměř 1400 obyvateli dočká dokončení rekonstrukce více než 700 metrů dlouhého úseku silnice I/35, procházejícího obcí. Od rekonstrukce, zajišťované Ředitelstvím silnic a dálnic, si slibuje, že spolu s některými dopravně inženýrskými úpravami přispěje k větší bezpečnosti silničního provozu na jejím území. Ze-jména by tomu měly napomoci dva přechody pro chodce se středními dělicími ostrůvky. Ty nejenže zvýší bezpečnost přecházejících lidí, ale díky svému řešení také přimějí řidiče, nedodržující nejvyšší dovolenou rychlost 40 km/hod., k jejímu snížení.

Například přechod s ostrůvkem ve směru od Hořic před pravotočivou zatáčkou zakončenou mostem přes říčku Javorku by měl spěchající řidiče "zklidnit" natolik, aby tam už nedocházelo k častým nehodám. Typické pro tento úsek bývá, když rychle jedoucí vozidlo nezvládne zatáčku a nedobrovolně se ocitne mimo vozovku.

Ostroměřským se tedy sluší pogratulovat, zejména když se vedení obce v čele se starostou Ing. Tomášem Gabrielem podařilo na stavbu přechodů získat ze Státního fondu dopravní infrastruktury dotaci ve výši 75 % uznatelných nákladů. Obec tak místo 870 tisíc korun zaplatí necelých 220 tisíc korun (samotnou rekonstrukci průtahu obcí hradí ŘSD).

VYCHÁZELO SE Z MÍSTNÍ REALITY

Jenže projektový záměr "Humanizace průtahu silnice I/35 v obci Ostroměř", jak jej zpracoval Ing. Miloš Matoušek z jabloneckého Ateliéru 4, s. r. o., původně počítal i s dalšími prvky. Zejména s vyhrazenými jízdními pruhy pro cyklisty na vozovce všude tam, kde nebylo podélné parkování na zpevněné krajnici. V úsecích s tímto způsobem parkováním pak měli být cyklisté převedeni na chodník do společných vyhrazených (rozdělených) pruhů pro cyklisty a chodce.

"Pokud by se v těchto úsecích zřídily vyhrazené cyklopruhy na vozovce a podél nich podélné parkování, bylo by nutné odsunout chodník v určitých úsecích až na soukromé předzahrádky. A to by projekt finančně i politicky znejistělo," říká inženýr Matoušek. A starosta Ing. Tomáš Gabriel jeho slova potvrzuje s tím, že obec na rozšíření chodníků by nyní ani neměla dost peněz.

"Lepší je zpočátku udělat byť i malou nekonfliktní část. Jakmile se osvědčí, řešit následovně možné konfliktní úseky. Vždy je nutné dbát na stávající funkce přidruženého pruhu/krajnice. Zkrátka není dobré dráždit místní obyvatele, kteří na komunikaci parkují takříkajíc odnepaměti, tím, že jim parkování znemožníme "nalajnováním" cyklopruhů," vysvětluje projektant.

CYKLOPRUHY U POLICIE ANI KRAJE NEUSPĚLY

Ačkoliv podle inženýra Matouška toto řešení bylo v souladu s technickými podmínkami TP 179 Navrhování komunikací pro cyklisty (EDIP, účinnost 05/2006) a TP 145 Zásady pro navrhování úprav průtahů silnic obcemi (CDV Brno, účinnost 02/2001), které schválilo Ministerstvo dopravy, dopravní inspektorát Okresního ředitelství Policie ČR v Jičíně je nedoporučil a Krajský úřad Královéhradeckého kraje, odbor dopravy a silničního hospodářství, s odvoláním na jeho stanovisko pak zamítl.

"Policie ČR OŘ DI v Jičíně na základě ustanovení § 1 odst.1 zákona č.12/1997 Sb., o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, a dále v souladu s § 2 odst. 1 pís. i) zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, při posouzení hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, po posouzení žádosti, dále s přihlédnutím k vývoji celkové dopravní situace na výše uvedené komunikaci a po provedeném místním šetření vydala závazné stanovisko k dopravnímu značení, ve kterém je uvedeno, že nesouhlasí se zřízením vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty a společných pro chodce a cyklisty, kde jednak jsou nedostatečně široké (místy i pod 1,5 m) a dále vedeny přes autobusové zastávky, což je pro jejich uživatele značně nebezpečné," uvedl Ing. Jiří Pospíšil z krajského odboru dopravy a silničního hospodářství.

Dodal, že jedním z důvodů, proč byl vysloven nesouhlas se zřízením jízdních pruhů pro cyklisty, bylo i to, že by tak byla řešena cyklistická doprava pouze v části obce, nikoliv v obci jako celku. "Takovéto značení je pro cyklisty matoucí," poukazuje inženýr Pospíšil s tím, že původní verze navrženého projektu v Ostroměři neuváděla ani návaznost dalších cyklistických a cykloturistických tras (tras společných pro cyklisty a chodce).

"Podpoříme řešení, které bude v souladu s krajskou koncepcí cyklodopravy, které by řešilo cyklistickou dopravu i mimo obec Ostroměř v návaznosti na okolní obce, případně na další značené cyklotrasy a cykloturistické trasy v této lokalitě. Musí však být zajištěna bezpečnost cyklistů, popřípadě i chodců," konstatoval inženýr Pospíšil.

Tato bezpečnost musí být podle něho dána fyzickým oddělením jízdních pruhů pro cyklisty od jízdních pruhů pro motorová vozidla. Jak zástupce krajského odboru dopravy a silničního hospodářství tvrdí, tuto podmínku však na silnici I. třídy evropského významu procházející Ostroměří nelze splnit pouze dopravním značením na pozemní komunikaci.

NOVINKA, ALE UŽ S OPOROU V NORMĚ

Vedoucí sekce cyklistické a pěší dopravy Centra dopravního výzkumu (CDV) Ing. Jaroslav Martinek upozorňuje, že vyhrazené pruhy na vozovce pro cyklisty jsou v Česku poměrně novinkou. Ale v cizině už bývají běžnou součástí infrastruktury pro cyklisty, a to i na hlavních sběrných komunikacích, často dokonce zatíženějších, než jsou naše silnice I. třídy. Dobrým příkladem, kde se pamatuje na infrastrukturu pro cyklisty v hlavním dopravním prostoru, pro nás může být Berlín či Dublin. Ovšem i v ČR už nalezneme první úspěšná řešení tohoto druhu. Třeba v Břeclavi na silnici I. třídy cyklopruhy fungují už řadu let.

Ing. Miloš Matoušek poznamenává, že technické podmínky ani ČSN nerozlišují zatřídění a vlastnictví komunikace. "Průtah silnice 35 v Ostroměři se řadí do funkční skupiny B sběrné komunikace s funkcí dopravně-obslužnou, přičemž nejvyšší dovolená rychlost je tam 50 km/h, případně nižší. Není mně známa legislativa, která by znemožňovala zřízení vyhrazených cyklopruhů v hlavním dopravním prostoru na průtahu silnice I. třídy s mezinárodním označením E v obci," dodává. S inženýrem Martinkem se navíc shoduje v tom, že vyhrazené červené jízdní pruhy pro cyklisty na průtahu by vozovku opticky zúžily a zejména na několik stovek metrů dlouhém, rovném a hlavně přímém úseku řidiče přiměly k tomu, aby zvolnili rychlost.

JE TŘEBA VÍCE OSVĚTY

"Pravda, nejen někteří dopravní policisté či úředníci jízdním pruhům pro cyklisty zatím nedůvěřují," připouští inženýr Matoušek. "Na takové řešení často nejsou zvyklí dokonce ani sami cyklisté a řidiči. Jenže přinejmenším rozpaky přece zprvu u nás provázely třeba i výstavbu okružních křižovatek. Ovšem ty dnes už řidičům žádné problémy nepůsobí," připomíná projektant.

Podobného názoru je starosta Ostroměře Ing.Tomáš Gabriel: "Hlavně starší lidé v naší obci jezdí na kole raději po chodníku, než by se s ním vydali na frekventovanou vozovku. Myslím si, že mnozí z nich by ani v případě schválení vyhrazených pruhů pro cyklisty nakonec červené pásy stejně nevyužívali."

V Ostroměři tak část místních lidí i přespolních bude patrně i po rekonstrukci průtahu jezdit na kole po chodnících (ač místy užších). Jiná část to "riskne" a jako dosud zvolí jízdu po frekventované silnici. Změnilo by se tedy něco uskutečněním původního záměru projektu?

Odpověď zní: Přinejmenším by se zvýšila bezpečnost cyklistů na vozovce a patrně i na chodnících, o něž by se lépe "dělili" s chodci. Snížilo by se riziko (byť lze diskutovat o tom, v jaké míře) střetů vozidel s cyklisty, kteří nyní budou vozovku využívat i nadále, třebaže na ní i nadále budou chybět červené pruhy. A poněkud oddechnout by si mohla také obec, neboť výrazné dopravní značení cyklopruhů by řidiče nutilo zbystřit pozornost a ubrat plyn.

IVAN RYŠAVÝ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down