01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Prodej obecního pozemku starostovi

Mohu si jako starosta obce koupit obecní pozemek? Existují pro tento případ zvláštní pravidla? V zásadě nic nebrání tomu, aby i starosta obce vstoupil do smluvního vztahu s celkem územní samosprávy, který sám zastupuje navenek. Je však také pravda, že to není úplně běžná situace, zákonodárce na ni...

Mohu si jako starosta obce koupit obecní pozemek? Existují pro tento případ zvláštní pravidla?

V zásadě nic nebrání tomu, aby i starosta obce vstoupil do smluvního vztahu s celkem územní samosprávy, který sám zastupuje navenek. Je však také pravda, že to není úplně běžná situace, zákonodárce na ni v obecné rovině pamatoval. Jak by tedy obec, respektive samotný starosta měli postupovat? V zásadě jako v každém jiném případě prodeje pozemku. To znamená, že by nejprve měl být zveřejněn záměr prodeje podle § 39 odst. 1 zákona o obcích (dále také jen OZř). O zveřejnění záměru může rozhodnout rada obce, tam kde se rada nevolí, může o zveřejnění záměru rozhodnout starosta, pokud si to zastupitelstvo nevyhradilo. Jaké údaje by se v záměru měly objevit a jak dlouho by měl být na úřední desce vyvěšen, uvádí § 39 odst. 1 OZř. Pozemek by měl být prodáván za cenu nejméně v místě a čase obvyklou, odchylka od této ceny by měla být řádně zdůvodněna. Cenu v čase a místě obvyklou lze zjistit nejlépe znaleckým posudkem.

Rozhodování o prodeji pozemku je zákonem o obcích vyhrazeno zastupitelstvu obce. Pokud tedy starosta, respektive jakýkoli jiný občan požádá obec o odprodej určité nemovitosti, mělo by o takové žádosti rozhodnout zastupitelstvo obce. Do okamžiku, kdy je o žádosti starosty o odkoupení obecního pozemku jednáno v zastupitelstvu, postupuje se jako v každém jiném případě prodeje pozemku. Ve chvíli, kdy má zastupitelstvo projednávat prodej pozemku starostovi, resp. jinému členovi zastupitelstva, je tento povinen sdělit zastupitelstvu, že by jeho podíl na projednávání dané věci mohl pro něj znamenat výhodu (viz § 83 odst. 2 OZř). Zákon o obcích pro takový případ říká, že zastupitelstvo rozhodne o tom, zda existuje důvod pro vyloučení starosty, respektive jiného člena zastupitelstva z projednávání a rozhodování dané věci. Otázkou však je, zda je toto ustanovení zákona o obcích v souladu s ústavou.

Žádná další povinnost však pro starostu z právních předpisů nevyplývá, hlasovat může podle vlastního uvážení.

Byl-li prodej obecního pozemku starostovi zastupitelstvem schválen, zbývá ještě uzavřít smlouvu. Vzhledem k tomu, že starosta zastupuje obec navenek, bude velmi pravděpodobně podepisovat danou kupní smlouvu dvakrát. Jednou za obec na straně prodávajícího a jednou za svoji osobu, tj. na straně kupujícího. Byť se takový postup může zdát zvláštní, je vcelku dobře možný. Nelze však vyloučit, že zastupitelstvo pověří podpisem dané smlouvy například místostarostu. V každém případě lze doporučit, aby zastupitelstvo schválilo konkrétní a celý text uzavírané smlouvy. Tím se starosta do budoucna vyhne případným obviněním z pozměňování rozhodnutí zastupitelstva ve svůj osobní prospěch.

JUDr. JAN JANEČEK
právník, Hradec Králové

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down