Státní dotace pomáhají prodejům elektromobilů. Je to vidět i na trhu, který meziročně narostl o 43 % v porovnání se stejným obdobím minulého roku. Zatímco elektrické vozy oslovují spíše firemní klientelu, poptávka ze strany spotřebitelů je nižší, ale rozhodně není nevýznamná. S příchodem menších a cenově dostupnějších elektrických modelů bude poptávka růst.
Jakou strategii a jaké novinky firma chystá hovoříme s obchodním ředitelem Kia Czech Michalem Dolanským.
*Na jaké novinky se mohou zákazníci těšit?
Je to nový elektrický crossover Kia EV3, který bude mít českou premiéru začátkem listopadu v rámci veletrhu čisté mobility e-SALON v pražských Letňanech. Prodej EV3 jsme spustili již na začátku září s tím, že první objednané vozy budou zákazníkům dodány do konce letošního roku. Kia EV3 nabízí novou generaci pohonu, velkorysý prostor, výhody elektrické platformy E-GMP, vysokorychlostní dobíjení z 10 na 80 % za 29 minut, technologii AI a mnoho dalších uživatelských funkcí. Vedle EV3 jsme v letošním roce uvedli na trh také dva modernizované protiklady – nejmenší městský model Picanto a největší rodinné SUV Sorento ve třech verzích pohonu. V říjnu jsme zahájili prodej ikonické EV6 s 800V architekturou v novém modernizovaném provedení.
Po jakých vozech je v současné době největší poptávka? Po malých užitkových vozech, případně po manažerských autech? A co firemní vozy?
Jednoznačně dominují vozy z naší žilinské produkce, tj. modelová řada Ceed ve čtyřech karosářských variantách, a model Sportage se třemi typy pohonu včetně alternativních, jako je hybrid a plug-in hybrid. Máme vysokou poptávku i po modelech z menších segmentů, jako je Picanto nebo Stonic. Firemní flotily táhne náš bestseller, tj. model CeedSportswagon, a v případě manažerských vozů umíme nabídnout technologicky unikátní modely EV6 a více než pět metrů dlouhé sedmimístné SUV EV9. Pravidelně a relativně detailně monitorujeme konkurenční automobilky. Víme, kdo je připraven lépe a kdo zase zaostává. Nicméně se plně soustředíme na rozvoj naší značky.
*Jaký je současný poměr prodejů elektromobilů vůči autům se spalovacími motory či hybridy?
Českému trhu stále dominují vozy se spalovacími motory s podílem zhruba 87 %. Vozy s alternativními pohony zaujímají 13 % trhu, přičemž 3,5 % tvoří čistě bateriové elektromobily. V Kia očekáváme, že každým rokem se bude poměr pohonných jednotek postupně měnit ve prospěch vozů s alternativními pohony. Naproti tomuto faktu jde rozšiřující se nabídka bateriových modelů napříč segmenty a značkami. Jen v Kia jsme za poslední čtyři roky uvedli na český trh pět čistokrevných elektromobilů, tři hybridy a tři nové plug-in hybridní modely.
*Na jaký typ vozů se bude mezinárodní koncern v budoucnu soustředit?
Kia je významný globální hráč. V současnosti již nehovoříme o automobilce, ale spíše o poskytovateli mobility. Cílem značky Kia je investovat do vývoje pohonů, které nabízí inovátorská řešení. Tedy především se jedná o alternativní pohony, jako jsou čistě bateriové či hybridní a plug-in hybridní, ale také spalovací jednotky plnící přísné emisí limity normy Euro 7. Kia tak vyvíjí všechny druhy pohonů včetně palivového článku, a dokonce společně s uznávanou společností Rolls-Royce investuje a vyvíjí dopravní prostředky pro leteckou přepravu. V rámci evropského trhu, tedy včetně České republiky, bude Kia i nadále posilovat svoji pozici v alternativních pohonech, kde plánuje rozšířit svoji nabídku o další zcela nové modely včetně nejmenšího EV2. Na konci příštího roku také vstoupíme do pro nás zcela nového segmentu lehkých užitkových vozů. Tyto modely s označením PBV (PlatformBeyondVehicle), které mohli návštěvníci v koncepčním provedení poprvé spatřit na zářijovém veletrhu IAA v Hannoveru, budou postaveny na revoluční skateboardové platformě a poháněné budou bateriovým pohonem. Plánujeme rozšiřovat nabídku osobních vozů s hybridním pohonem, abychom byli schopni pokrýt všechny naše hlavní segmenty. Nerezignujeme ani na spalovací motory, které zákazníci stále najdou v našem produktovém portfoliu.
Přesto se zeptám, zda by případný výpadek v materiálu neohrozil výrobu aut a vaše plány?
Nemáme žádné indicie, že by hrozil výpadek nebo nedostatek materiálů pro výrobu našich modelů. Poslední zátěžovou zkouškou bylo období pandemie a následná tzv. čipová krize, kdy jsme i v těchto obchodně náročných časech byli schopni vyrábět a dodávat vozy zákazníkům bez výraznějšího omezení. Oproti mnohým konkurenčním značkám jsme měli nadbytek poptávky, která byla zapříčiněna garancí dodání nově objednaných vozů ve velmi krátkém časovém horizontu.
/ev/
na foto: Michal Dolanský