Důležitou roli v zajišťování bezpečnosti občanů a v její prevenci mají obecní policie. V současnosti jich na území státu působí více než tři sta. O zkušenostech z činnosti Městské policie v Pardubicích, jsme hovořili s jejím ředitelem Ing. Petrem Kvašem. [*] Již od roku 1992 je účinný zákon ČNR č....
Důležitou roli v zajišťování bezpečnosti občanů a v její prevenci mají obecní policie. V současnosti jich na území státu působí více než tři sta. O zkušenostech z činnosti Městské policie v Pardubicích, jsme hovořili s jejím ředitelem Ing. Petrem Kvašem.
[*] Již od roku 1992 je účinný zákon ČNR č. 553/91 Sb., o obecní policii. Domníváte se, že by bylo zapotřebí jej novelizovat?
Ano. Zásadním problémem je však otázka, která ustanovení a v jakém rozsahu. Zmíněný zákon byl schválen v roce 1991. Tomu odpovídá rozsah úkolů a oprávnění, které jsou strážníkům svěřeny. Není jistě překvapením, že téměř po deseti letech, kdy se naše společnost změnila v oblasti kriminality, veřejného pořádku a dopravy naprosto zásadním způsobem, je zákon již nevyhovující.
Je nejvyšší čas na patřičné úrovni a z dlouhodobého pohledu rozhodnout v rámci bezpečnostní politiky státu o další roli obecní a městské policie. K uvedenému názoru mne vede skutečnost, že v současnosti působí v ČR asi 5000 strážníků obecní policie, přičemž obce na jejich činnost ročně vynakládají asi jeden a čtvrt miliardy korun.
Avšak novela učiněná bez podrobné analýzy současného stavu a stanovení dlouhodobé koncepce bude pouze kosmetickou úpravou nevyhovujícího stavu. Přímo ukázkovým příkladem, hodným k řešení, je problematika dopravy, která třeba v Pardubicích tvoří z objektivních příčin 75 % naší represivní činnosti. Městská policie například nemůže postihnout řidiče vozidla stojícího na přechodu nebo v křižovatce, ale může nasadit botičku na vozidlo stojící o 10 metrů dál v zákazu zastavení. To za situace, kdy dohled nad pravidly silničního provozu je zákonem přisouzen Policii ČR.
[*] Které pozitivní zkušenosti z činnosti Městské policie v Pardubicích byste doporučoval u dalších obecních policií, případně čeho by se měly vyvarovat?
Rozhodně se necítím oprávněn radit svým kolegům. Každé město či obec je jiná a podle toho je jiná i obecní policie. Jako velmi přínosným při naší činnosti však shledávám naše aktivní zapojení do programu prevence kriminality. Zajišťují ho 4 pracovníci, kteří jsou trvale zařazeni do oddělení dohledu a prevence. Většinu jejich pracovní náplně tvoří přednášková činnost v mateřských, základních a středních školách. Rovněž dopravní výchova zaměřená na nezletilé posluchače začíná přinášet již své ovoce.
[*] Jaké metody práce obecní policie jsou podle vašeho názoru nejúčinnější při práci mezi občany?
Městská policie má jednu obrovskou výhodu. Skutečnost, že je plně financována z rozpočtu obce, má neuvěřitelný vliv na zpětnou vazbu obyvatel na její činnost. Naši zaměstnanci jsou denně konfrontováni s potřebami svého zaměstnavatele. Samozřejmě, že tato práce přináší občas pochybení a problémy, ale vliv zpětné vazby je natolik silný, že dlouhodobě neumožňuje špatnou či lajdáckou práci.
Při mém letošním "novoročním" přivítání všech zaměstnanců byly stanoveny v této oblasti cíle pro tento rok následovně: Profesionalita - Vědomosti - Úroveň.
[*] V jakých oblastech lze nejlépe rozvíjet spolupráci obecní policie s Policií ČR?
Naše spolupráce s okresním ředitelstvím Policie ČR je na velmi dobré úrovni a myslím, že hovořím i za druhou stranu. Policie nás dnes bere jako rovnocenného partnera, který pomáhá při zajištění úkolů, které vlastními silami není schopna zvládnout. Jedná se zejména o velké akce kulturní, společenské a sportovní, kde je nutná přítomnost vyššího počtu policejních sil. Na druhé straně nám policie pomáhá při plnění našich úkolů, zejména v oblasti poskytování potřebných informací.
MILOŠ CHARBUSKÝ,
Fakulta ekonomicko-správní
Univerzity Pardubice