Během prvních dvou let členství naší země v Evropské unii Praha rozdělila více než čtyři miliardy korun z dotačního programu JPD 2 (Jednotný programový dokument pro Cíl 2), financovaného z Evropského fondu regionálního rozvoje. Podporu dosud získalo 144 pražských projektů zaměřených na rozvoj a zkvalitnění prostředí města, přičemž Praha se na dotacích JPD 2 podílela 50 %.
Ke každému euru dotace tedy musela přidat další euro z veřejných rozpočtů. Tím se JPD 2 liší od obdobných dotačních programů v jiných regionech, které se na financování dotací podílely pouhými 33 %. I přesto se podařilo hlavnímu městu včas podle plánu rozdělit veškeré peníze.
POSLEDNÍ VÝZVA KONČÍ NYNÍ V BŘEZNU
Nyní se dotační program dostává do své závěrečné fáze. Byla zahájena poslední, už 6. výzva k přihlašování projektů s rozpočtem dotace 179 mil. Kč. Zájemci musí své žádosti osobně předložit v sídle Regionální rady Praha do 16. března 2007.
O dotace z JPD 2 se mohou ucházet hlavní město Praha, vybrané městské části Prahy, nestátní neziskové organizace, podnikající fyzické a právnické osoby, profesní sdružení, organizace výzkumu a vývoje a také vzdělávací organizace. JPD 2 podporuje projekty zaměřené na dopravní infrastrukturu, revitalizaci ekologicky poškozených území a na zkvalitňování života v Praze, na posilování partnerství veřejného a soukromého sektoru, neziskového sektoru, vědy a výzkumu. Jednotlivé oblasti podpory jsou rozděleny do tří priorit a konkretizovány v sedmi opatřeních (viz tabulka).
JAKÉ BYLY NEJČASTĚJŠÍ CHYBY
Převážně v průběhu prvních výzev se žadatelé dopouštěli řady chyb při přípravě žádostí, projektů a při jejich realizaci: "Objevovaly se chyby ovlivněné hlavně nedbalostí, nedostatečnou odborností či nezkušeností žadatele se zpracováním projektů. Kromě formálních nedostatků se opakovaly i závažnější problémy: nedodání všech povinných příloh, nedostatečně zpracovaná projektová dokumentace pro nestavební projekty, nesoulad údajů v žádosti o dotaci a v ekonomických analýzách projektu, nedostatečně promyšlené financování projektu z dalších zdrojů, nereálný harmonogram realizace projektu či špatně provedená analýza případných rizik," uvádí Markéta Reedová, náměstkyně primátora pro oblast EU.
Mnoho žadatelů se také snažilo za každou cenu přizpůsobit obsah projektu danému opatření na úkor kvality a výjimkou nebyla ani snaha si přípravu projektu zjednodušit doslovným opisem částí jednotlivých dokumentů a příruček.
Ve fázi realizace a následné kontroly se také často odhalilo, že žadatelé nedodrželi pravidla vyhlašování výběrových řízení na dodavatele pro své projekty.
DOBRÝCH PŘÍKLADŮ JE VÍC
Naštěstí však mnoho žadatelů prošlo dotačním řízením bez problémů, a jejich snaha tak byla korunována úspěchem. Mezi nejúspěšnější projekty patří například výstavba chráněného bydlení pro duševně handicapované v Praze 8, zřízení kamerového systému v problematických částech metropole, vznik inovačního centra a podnikatelského inkubátoru v Praze 9, vybudování dětského domova rodinného typu v Dolních Měcholupech či volnočasového areálu Freestyle park Modřany. Za zmínku stojí například projekt Zlepšení dopravní obslužnosti rozvojového území Vysočany, který splnil všechny podmínky programu JPD 2 "na jedničku". Jeho cílem bylo zvýšení kvality dopravní obslužnosti Vysočan individuální i hromadnou dopravou. Nová komunikace byla dokončena v říjnu 2005 a místní obyvatelé mohou nyní bezpečně přecházet na tramvajové ostrůvky, a to i handicapovaní spoluobčané díky bezbariérovým přechodům i nájezdům na chodníky. Nové povrchy vozovek i zatravněné tramvajové těleso výrazně snížily hlučnost ulice procházející hustě obydlenou čtvrtí.
"O celkové opravě této významné vnitroměstské spojky včetně inženýrských sítí jsme uvažovali pro její špatný stav již dlouho. Finanční podpora z evropských fondů vše jen urychlila. Rekonstrukce Sokolovské ulice v celé šíři navíc zahrnovala i tramvajovou trať, čímž tam došlo ke koordinovanému postupu dvou žadatelů a konečných příjemců," doplňuje Ing. Michael Pech, vedoucí oddělení financování dopravy odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy (tomuto projektu jsme se více věnovali v MO č.9/2006 - pozn. redakce).
NOVÉ PROGRAMOVACÍ OBDOBÍ NABÍDNE METROPOLI 10 MILIARD
Zatímco program JPD 2 bude postupně dobíhat až do roku 2008, na programovací období 2007 - 2013 je připraven operační program OPPK (Operační program Praha - Konkurenceschopnost). OPPK přinese metropoli z Evropského fondu pro regionální rozvoj zhruba 10 mld. Kč a ve srovnání s JPD 2 i několik významných změn. Podíl spolufinancování EU se zvyšuje na 85 %. Proti JPD 2 se územní působnost dotace nově bude týkat celého území Prahy. Nyní v březnu 2007 by měl být OPPK schválen Evropskou komisí. Termín vyhlášení 1. výzvy OPPK se plánuje na třetí čtvrtletí 2007.
Cíle OPPK jsou rozděleny na dvě priority. První z nich je "Dostupnost a prostředí", která se soustředí na zlepšení a rozšíření dopravních a telekomunikačních služeb a životní prostředí hlavního města a představuje 76 % rozpočtu. Druhou prioritou je "Inovace a podnikání" (20 % rozpočtu OPPK), která usiluje o zvýšení konkurenceschopnosti Prahy rozvojem a efektivním využitím jejího inovačního potenciálu. Zbylá 4 % rozpočtu jsou určena na správu a podporu programu.
Vzhledem k tomu, že Praha je významným rozvojovým pólem České republiky, lze očekávat, že investice do regionu vložené prostřednictvím programu JPD 2 a OPPK se pozitivně projeví nejen na rozvoji konkurenceschopnosti Prahy, ale také celé České republiky.
Bližší informace o programu OPPK lze získat na internetové adrese: www.oppk.cz nebo www.praha-mesto.cz v sekci EU - Fondy 2007 - 2013.
JAKUB BENDA
projektový manažer
Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Praha
TABULKA
Přehled priorit a opatření JPD 2
Priorita 1 - Revitalizace a rozvoj městského prostředí
1.1 Dopravní systémy podporující přeměnu městského prostředí
1.2 Regenerace poškozených a nevhodně využívaných ploch
1.3 Veřejná infrastruktura zlepšující kvalitu života zejména na sídlištích
Priorita 2 - Vytváření podmínek budoucí prosperity vybraného území
2.1 Zvýšení kvality partnerství veřejného a soukromého, neziskového sektoru, vědy a výzkumu
2.2.1 Grantová schémata na rozvoj malého a středního podnikání
2.2.2 Příznivé podnikatelské prostředí
2.3 Rozvoj strategických služeb na podporu informační společnosti v Praze
ZDROJ: ÚŘAD REGIONÁLNÍ RADY REGIONU SOUDRŽNOSTI PRAHA