Může člen zastupitelstva obce předkládat své návrhy na jednání zastupitelstva obce? Je povinností zastupitelstva obce tyto návrhy projednat?Podle § 82 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) má člen zastupitelstva obce při výkonu své funkce právo předkládat zastupitelstvu obce,...
Může člen zastupitelstva obce předkládat své návrhy na jednání zastupitelstva obce? Je povinností zastupitelstva obce tyto návrhy projednat?
Podle § 82 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) má člen zastupitelstva obce při výkonu své funkce právo předkládat zastupitelstvu obce, radě obce, výborům a komisím návrhy na projednání. Obdobně i § 94 odst. 1 obecního zřízení stanoví, že členové zastupitelstva obce mají právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání zastupitelstva obce. O výsledné podobě programu zasedání zastupitelstva obce rozhoduje tento orgán obce (zpravidla se jedná o první bod či o jeden z úvodních bodů jednání zastupitelstva obce). Obecní zřízení též předpokládá, že i v průběhu zasedání zastupitelstva obce může být měněn jeho program tím, že budou dodatečně zařazovány nové návrhy na projednání (viz § 94 odst. 2 obecního zřízení). I tyto změny programu musí být odsouhlaseny zastupitelstvem obce. V této souvislosti lze také poukázat na ustanovení § 96 obecního zřízení, podle něhož má zastupitelstvo obce vydat jednací řád. Podle mého názoru by problematika zařazování návrhů na jednání zastupitelstva obce ze své povahy měla být též obsahem tohoto jednacího řádu.
Z výše uvedeného tak vyplývá, že člen zastupitelstva obce má sice na jedné straně právo předkládat návrhy na jednání zastupitelstva obce (a to jak před jeho zasedáním, tak i v jeho samotném průběhu), ale na straně druhé tomuto právu neodpovídá povinnost zastupitelstva obce příslušné návrhy akceptovat a zařadit je na program zasedání. Je tedy pouze na vůli zastupitelstva obce, jaká bude samotná podoba programu jeho zasedání.
Mgr. JAN BŘEŇ
právník