Zejména pro menší obce je určena nabídka Ministerstva informatiky (MI) získat na jeden rok zdarma kvalifikovaný certifikát elektronického podpisu. Jak uvedla mluvčí MI Klára Volná, ministerstvo přitom vychází z faktu, že hlavně tyto obce často nemají s...
Zejména pro menší obce je určena nabídka Ministerstva informatiky (MI) získat na jeden rok zdarma kvalifikovaný certifikát elektronického podpisu. Jak uvedla mluvčí MI Klára Volná, ministerstvo přitom vychází z faktu, že hlavně tyto obce často nemají s elektronickou komunikací větší zkušenosti a navíc pro ně pořízení elektronického podpisu může představovat i vítanou finanční úsporu, neboť za jeden tento certifikát se dnes platí 752 koruny.
I když podle vyhlášky MI číslo 496/2004 s účinností od 1. ledna 2005 měly všechny obce, které vykonávají veřejnou správu, už do konce loňského roku vytvořit své vlastní elektronické podatelny, v nichž je práce s elektronickým podpisem běžnou součástí komunikace, Klára Volná připustila, že ne všechny zatím tuto povinnost splnily. Proto MI prodloužilo i svůj projekt e-podpis obcím, který potrvá tak dlouho, dokud o něj bude ze strany obcí zájem. Pokračovat bude i praxe výjezdů pracovníků společnosti TESTCOM, která z pověření MI projekt zajišťuje, do regionů, kde přímo na místě mohou převzít od zástupců obcí jejich žádost a rovněž vydat kvalifikovaný certifikát. Například na začátek letošního dubna (již po naší redakční uzávěrce) byl naplánován takový výjezd do Hradce Králové.
MI si přitom uvědomuje, že prosadit elektronickou komunikaci hlavně v obcích s neuvolněnými starosty nebude snadné. Společnost TESTCOM, na jejíchž webových stránkách (www.testcom.cz) je o tomto projektu více informací včetně plánu výjezdů do regionů, zjišťuje, že obce by také měly vědět, že elektronickou žádost je nutné - s ohledem na zajištění bezpečnosti - vytvořit na počítači, na němž se na jejich úřadu bude elektronický podpis používat.
Také MI na svých webových stránkách (www.micr.cz) zveřejnilo seznam nejčastějších dotazů a problémů a na další případné nejasnosti lze získat odpověď i od garanta projektu na telefonním čísle 271 192 303.
Přesto ani ty nejmenší obce nemají na výběr - nejde pouze o zmíněnou vyhlášku MI, ale hlavně o nový správní řád, který začne platit od roku 2006 a podle něhož budou úřady povinny - bude-li to občan vyžadovat - vést celé správní řízení v elektronické podobě, samozřejmě s využitím zaručeného elektronického podpisu. Tedy nejen přijímat podání, ale také vydávat správní rozhodnutí. "Právě chystané změny v zákonech byly hlavním důvodem, proč se naše ministerstvo rozhodlo část vlastních prostředků vyčlenit na nákup elektronických podpisů pro obce, a umožnit jim tak se na tyto změny včas připravit," dodala Klára Volná.