Evropská unie nabízí řadu dotačních příležitostí pro města a obce, pro občany i podnikatele. V těchto měsících končí poslední projekty realizované v rámci prvního programového období členství České republiky v Evropské unii.
Uskutečnily se tisíce projektů, které jsou nyní hodnoceny jak z hlediska jejich efektivity, tak smysluplnosti.
PROJEKTY PRO PROJEKTY
Na informačním portálu www.dobra-rada.cz se můžeme inspirovat, jakým způsobem bychom měli připravovat projekty. Dozvíme se tam podrobnosti o veřejné podpoře, náročné administraci projektů, studii proveditelnosti a mnoha dalších zajímavých námětech na realizaci vlastních projektů. Obzvláště cenná je podle mne rada na téma "Umělé napasování projektů na požadavky operačních programů vede k problémům nejen při realizaci projektu, ale zejména při udržování výstupů projektu".
Nejen soukromá sféra, ale také instituce ve státní správě mají své zkušenosti s realizací projektů. Navíc se jistě většina z nás už někdy setkala s projekty, o jejichž přínosech a smysluplnosti by se dalo polemizovat. Existuje rovněž mnoho projektů, které skončí ihned po vyčerpání dotace a nikdo si na ně více nevzpomene.
JDE TO I JINAK
V předchozím programovém období jsme získali cenné zkušenosti při uskutečňování našich projektů včetně projektů ve spolupráci s dalšími partnery. Kladli jsme důraz především na jednoznačně měřitelné výstupy, které představují řešení konkrétních potřeb uživatelů projektu a také dlouhodobou udržitelnost projektů. Dobrým příkladem je projekt Nová šance (www.novasance.cz), ve kterém jsme vytvořili 10 funkčních partnerství poskytovatelů služeb v oblasti cestovního ruchu. Tento projekt byl financován z prostředků evropské iniciativy EQUAL. Nastartoval zajímavou spolupráci mezi podnikateli, kteří i po skončení dotační podpory vyvíjejí další aktivity, tentokrát už bez pomoci evropských fondů.
SPOLUPRÁCE OBCÍ A PODNIKATELŮ
Výstupy projektu Nová šance jsme představili na veletrhu Employment Week 2008, který se konal začátkem letošního června v Bruselu. Zájem o ně projevili potenciální partneři z Velké Británie a Německa, kteří ocenili především jejich smysluplnost a jedinečnost. Hlavním cílem projektu bylo otestovat připravenost a ochotu začínajících i zkušených podnikatelů spolupracovat a vytvářet nové balíčky služeb pro veřejnost. Rozhodli jsme se uskutečnit další nové projekty, v nichž bychom obdobným způsobem rozvíjeli spolupráci mezi obcemi a podnikateli tak, aby oni sami společně posílili rozvoj cestovního ruchu ve svém regionu. Naše projektové záměry zaujaly také v zahraničí, proto věříme, že se můžeme těšit na nová mezinárodní partnerství s možností navázat na své předchozí společnosti z minulého období.
LIBOR WITASSEK
Managing Partner DC VISION, s. r. o.