Projekt sběru baterií V novém zákoně o odpadech bude pamatováno na sběr a recyklaci některých druhů zboží, kterou zajistí výrobci a dovozci. Kladno se svými asi 72 000 obyvateli bylo mezi prvními vlaštovkami, když od počátku tohoto roku rozjelo projekt sběru přenosných baterií. Jak uvedl Ing. Jiří...
Projekt sběru baterií
V novém zákoně o odpadech bude pamatováno na sběr a recyklaci některých druhů zboží, kterou zajistí výrobci a dovozci. Kladno se svými asi 72 000 obyvateli bylo mezi prvními vlaštovkami, když od počátku tohoto roku rozjelo projekt sběru přenosných baterií.
Jak uvedl Ing. Jiří Hartmann, ředitel Středočeských komunálních služeb, s. r. o., původní impuls pochází od Českého sdružení dovozců a výrobců přenosných baterií a akumulátorů. Jedná se o přípravu na nový zákon o odpadech, který by měl platit od roku 2002. Výrobcům některých druhů výrobků bude ukládat povinnost zpětného sběru. Mezi ně patří i baterie a akumulátory.
České sdružení oslovilo Kladno, zdali by mohlo projekt realizovat. Celá akce se začala rychle, ale pečlivě připravovat.
Také magistrát města se bleskově dohodl se Středočeskými komunálními službami: "Jelikož jsme zvyklí často spolupracovat, nebyl problém vyřešit i sběr použitých baterií," dodává náměstek primátora města Kladna Ing. Dan Jiránek a pokračuje: "Projekt jsme uvítali snad všichni. Naše město má bohužel stále hanlivé přízvisko špinavého města, musíme se proto snažit. Jsme rádi, že jsme dostali další příležitost ukázat, že tomu tak není. Světové firmy jako Philips, Varta, Hama a další jsou ve svých zemích zvyklé zabývat se sběrem baterií. Proč by to nešlo u nás?"
Hlavní podíl finančních prostředků poskytlo České sdružení výrobců a dovozců, které celý projekt připravuje. Zčásti na něj přispívá Magistrát města Kladna, vypomáhá i firma Středočeských komunálních služeb, která některé činnosti provádí bezplatně. "Komise životního prostředí Rady města Kladna přispěla na tento projekt 50 tisíci korunami," neopomene dodat vedoucí odboru životního prostředí Ing. Radovan Vít.
Kladenští občané celou záležitost vnímají pozitivně a zodpovědně. Každý se snaží pomáhat. Pro sběr prázdných baterií mají Středočeské komunální služby připraveny kontejnery. Jsou umístěny na úřadech, v prodejnách, školách, nemocnicích i v supermarketech. Součástí akce je rovněž projekt marketingu, všichni jsou o sběru informováni.
"Největší propagace snad byla ze škol," říká náměstek primátora. Žáci přinesli domů informace o umístění kontejnerů, mj. i ve školách. A hned byl v notýsku dodatek: zítra sběr! V tu chvíli děti zalarmovaly nejen rodiče, ale i babičky a dědečky. Školy začaly soutěžit, kdo víc...
Na přelomu ledna a února už byly připraveny kontejnery. S odvozem použitých baterií to však není jednoduché. Svážet se bude ze škol a z obchodů zvlášť, aby se zjistilo, z které oblasti je možno očekávat největší výtěžnost baterií.
Jedná se o pilotní projekt, který by měl celou situaci zmapovat. Nádoba (kontejner) je uzamčena a zajištěna z bezpečnostních důvodů, aby se nemohlo odklopit víko, na kterém je několik otvorů různých velikostí - pro baterie běžně používané ve spotřební elektronice, v hodinách, ale i pro další - až do velikosti autobaterií, které do sběru nepatří.
Likvidaci autobaterií zajišťuje město jako nebezpečný odpad a je zahrnuta v poplatcích občanů za odpady. To se týká i kontejnerů na nebezpečný odpad (baterie, ledničky atd.). Na tento svoz jsou už lidé zvyklí, takže nyní přibude další tříděný odpad v podobě malých baterií. Díky novému zákonu o odpadech obyvatelé nebudou za třídění baterií platit. Cena za sběr se promítne především u dovozců, kteří budou povinně hradit sběr těchto materiálů včetně další recyklace.
Jak již zmínil Ing. Dan Jiránek, jedná se o zkušební projekt. Proto nakládání s bateriemi v současné době je jiné, než bude v budoucnu. Důvod je prostý. Veškerý sběr baterií bude archivován, a to poměrně složitým systémem. Ke každému vysypání jednotlivé nádoby se bude vést protokol (průvodka), na němž bude zaznamenána hmotnost obsahu a místo svozu.
Po půl roce uchování baterií, bude provedeno kompletní roztřídění a poté statistické zhodnocení (budou se zjišťovat výrobci, množství baterií atd.). Baterie se roztřídí podle výrobců a dalších kritérií, vše se bude dělat ručně. Pak přijde na řadu zneškodnění, další recyklace a využití. Poslední součást projektu ověří všechny možnosti recyklace, které jsou v České republice možné, jednak podle druhů baterií, jednak podle finančních možností.
Kladenští počítají s tím, že se během půl roku podaří sebrat zhruba 3-4 tuny starých baterií. Zatím je sice projekt v rozjezdu, ale předpoklad vypadá slibně.
V Kladně má ekologie rozhodně zelenou. Dalším střípkem do ekologické skládanky je spolupráce se školami a mládeží. Loňského roku například zajistil magistrát pro všechny pedagogy odborných předmětů školení o veškerých odpadech a zajistil dostupné informační materiály. Chce rozšířit povědomí mládeže o nezbytném třídění odpadu v budoucnosti.
Evropská unie ocenila postup města v podobných projektech a vyzvala jej, aby se účastnilo soutěže o grant. I tentokrát se jedná o oblast životního prostředí.
Podstatné také je, že každá sebraná stará baterie zajistí určitou finanční částku, kterou bude České sdružení výrobců a dovozců přenosných baterií a akumulátorů sponzorovat tělesně postižené děti. Proto jsou na víku kontejneru samolepky s logem vozíčkáře. Sběr baterií tedy přinese prospěch i handicapovanýmh dětem.
Monika Kábová
FOTO AUTORKA