01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Projekt Úspěšný manažer zabodoval

Oblast zdravotnických a sociálních služeb se v posledních letech dynamicky rozvíjí a jsou s ní spojena i nemalá očekávání občanů. Při omezených finančních zdrojích zřizovatelů, ať už na úrovni měst nebo krajů, tak vzniká značný tlak na efektivitu řízení a hledání potenciálních rezerv i dalších rozvojových možností. Proto v kraji Vysočina vznikl projekt Úspěšný manažer.

V letech 2006 a 2007 se tam z podnětu odboru sociálních věcí a zdravotnictví krajského úřadu tento projekt věnoval přípravě a realizaci vzdělávacího programu řídících pracovníků ve zdravotnických a sociálních zařízeních kraje, přičemž na jeho spolufinancování se podílel Evropský sociální fond a státní rozpočet ČR. Řízení projektu zajistila vzdělávací a poradenská společnost M.C. TRITON za podpory partnerů - Nemocnice Třebíč, Diagnostického ústavu sociální péče Černovice a Vysoké školy ekonomické Praha - Fakulty managementu Jindřichův Hradec.

ROZPOR, KTERÝ PŘETRVÁVÁ

Vzdělávací program vyšel ze dvou základních faktů: Na jedné straně existují nároky na vysokou úroveň odborné erudice, s níž je nezbytné zmíněné služby poskytovat. Na straně druhé se však stále ještě leckde udržuje poměrně nízká orientace na potřeby klienta a efektivitu řízení organizací.

Účastníky projektu byli řídící pracovníci vybraných sociálních a zdravotnických zařízení v kraji Vysočina a vybraní zaměstnanci příslušných odborů krajského úřadu. Vyškoleno tak zatím bylo 40 lidí.

ZAMĚŘENÍ A PŘÍNOSY

Mezi hlavní cíle projektu patřila tvorba konceptu vzdělávacího programu a podpora procesu kontinuálního vzdělávání řídících pracovníků zdravotních a sociálních zařízení. Dále se projekt zaměřoval na rozvoj vše-obecných znalostí týkajících se "tvrdých" dovedností řízení organizace (procesní management, personální management, základy práva a pracovní právo, ekonomika organizace, řízení změn a rizik atd.), stejně jako na posun manažerské způsobilosti účastníků v "měkkých" dovednostech (vedení a rozvoj lidí, time management, efektivní komunikace a vyjednávání, hodnocení a motivace podřízených apod.).

Nesporný přínos projektu spočíval v získání, výměně a sdílení "best practices" (příkladů dobré praxe) důležitých pro neustálé zlepšování kvality poskytovaných služeb a efektivity správy organizace (například využitím nástrojů pro řízení kvality poskytované péče, systémů řízení kvality, tvorby standardů, principu trvalého zlepšování atd.). Maximálně pozitivně lze dále hodnotit proškolení účastníků z lektorského minima, což jim poskytlo návod pro následné a kontinuální předávání získaných znalostí a dovedností dalším pracovníkům v organizacích.

DESIGN PROJEKTU

Projekt byl koncipován jako ucelený souhrn vzájemně se doplňujících etap. Používala se forma seminářů, výměnných stáží, poskytnutí příkladů "dobré praxe", ale účastníci programu vypracovávali rovněž individuálních seminární práce a poskytovaly se jim konzultace. Další fáze vzdělávacího programu zahrnovaly ověřování získaných znalostí, jeho vyhodnocení i formulaci návrhů a doporučení k pokračování projektu.

Jaké závěry tedy lze na základě zkušeností z uskutečněného projektu pro manažery ze zdravotnické a sociální sféry formulovat? Ve stručnosti je shrňme takto: Vrcholoví manažeři z této oblasti nejvíce oceňují možnost vzájemně se takto setkávat a komunikovat spolu o problémech, které jim jsou společné a na nichž mohou spolupracovat nebo si vyměňovat své přístupy a postřehy.

MAREK PAVLÍK
koordinátor projektu Úspěšný manažer 2007
konzultant M.C. TRITON, spol. s r. o.

Co účastníci projektu Úspěšný manažer oceňují

Dvou účastníků projektu jsme se zeptali:

1. Co vám projekt přinesl?

2. Jaké máte záměry ve vzdělávání vedoucích pracovníků v organizaci, v níž působíte?

MUDr. Lukáš Kettner, ředitel Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina:

1. Projekt mně dal možnost poznat blíže nové kolegy a porovnat si své zkušenosti s jejich - a také se zkušenostmi lektorů. Celkově jej hodnotím kladně, rozhodně je dobrý a užitečný. Přínos projektu však také podstatně závisí na osobě lektora a na jeho schopnostech, odbornosti a důvěryhodnosti (znalost specifik prostředí). Uvítal bych proto rozšíření portfolia lektorů o odborníky s praxí ve zdravotnictví. 2. Rádi bychom se zaměřili na vzdělávání středního managementu (primáři a vrchní sestry) a na vytipování a rozvoj perspektivních zaměstnanců. Máme zájem o vzdělávání takříkajíc ušité na míru, kde bude teorie přednášených dovedností a znalostí ihned ověřována v praxi na konkrétních situacích a případné chyby či alternativní postupy se budou rozebírat a prodiskutovávat.

JUDr. Věra Palečková, zástupkyně ředitele a vedoucí právního úseku Nemocnice Nové Město na Moravě:

1. Projekt pomohl zefektivnit mou práci, přinesl mně celou řadu dalších znalostí a poznatků. Mezi pro mě nejpřínosnější témata patřila taková, jako je personální management, delegování, typologie pracovníků, práce s prioritami, správné sdělení úkolů, styly vedení lidí, motivace, efektivní komunikace a vyjednávání, time management. Mnoho nového mně přinesly i diskuse s ostatními účastníky. Oceňuji rovněž e-learningovou formu výuky, která pro mě byla zcela nová - tyto studijní materiály tak totiž mohu využít všude, kde je internet.

2. Absolventi projektu by se mohli nadále setkávat v navazující verzi programu - například formou workshopů nebo brainstormingu k předem vytipovanému danému problému. Přínosné by bylo jakékoli moderované setkání vedoucích pracovníků z oblasti zdravotnictví. Určitě by tam došlo k pozitivní výměně zkušeností. Jiný zasvěcený pohled na věc totiž vždy pomůže každému vedoucímu pracovníkovi, byť má sebedelší manažerskou zkušenost.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down