01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Projekty musí vycházet z rozvojové strategie

Evropská unie při financování projektů ze svých strukturálních fondů upřednostňuje ty, které řeší komplexně problémy regionu, mikroregionu, jeho ekonomickou a sociální stabilitu, otázky životního prostředí, dopravní obslužnost a jsou...

Evropská unie při financování projektů ze svých strukturálních fondů upřednostňuje ty, které řeší komplexně problémy regionu, mikroregionu, jeho ekonomickou a sociální stabilitu, otázky životního prostředí, dopravní obslužnost a jsou zaštítěny více regionálními hráči, kteří mohou být příjemci podpor. Ať už jde o soukromé subjekty,malé a střední podniky, nebo o neziskové či obecně prospěšné organizace, či o jiné subjekty.

Proto při předkládání žádosti bude nezbytná i existence rozvojové strategie. Ta nedefinuje pouze cíle rozvoje regionu, ale zejména konkrétní projekty, které napomohou k jejich uskutečnění. Správně sestavená rozvojová strategie jako základní programový dokument by měla obsahovat několik hlavních částí, které musí vzájemně tvořit jednotný celek.

ZÍSKAT MÍSTNÍ AKTÉRY

Mgr. Pavel Robek, jednatel společnosti ECPA - Evropské centrum pro veřejnou správu, s. r. o., připomíná, že význam dobré rozvojové strategie spočívá v tom, že je výsledkem promyšleného plánovacího procesu a vyjádřením konsenzu všech regionálních aktérů, tedy nejen místní samosprávy. "Vtáhnout tyto aktéry do plánovacích procesů, do zamýšlení se nad využitím stávajícího potenciálu regionu a možnostmi jeho rozvoje představuje nejdůležitější - a současně zřejmě i nejobtížnější krok pro práci na rozvojové strategii," poznamenává Mgr. Pavel Robek. Jde tedy o to, aby rozvojovou strategii nepřipravoval pouze jeden úředník místní samosprávy, ale aby vznikala ve spolupráci všech místních aktérů.

Rozvojová strategie by měla obsahovat tyto základní části:

- analýzu stávajícího stavu;

- stanovení vizí a strategií;

- vymezení obecných cílů;

- návrhy opatření;

- vymezení konkrétních projektů.

ZÁKLADEM JE PROFIL MÍSTA

Východiskem analýzy současného stavu je sestavený profil města, regionu, mikroregionu, v němž jsou vyjádřeny hlavní jevy a skutečnosti ovlivňující v místě například dopravu, turistiku, životní prostředí, veřejnou vybavenost apod.. Nezbytnou součástí musí být SWOT analýza, tj. objektivní charakteristika silných a slabých stránek zkoumaného sídla, lokality a možné budoucí příležitosti a ohrožení.

Dále rozvojová strategie musí obsahovat stanovení vizí, strategií a cílů, nejlépe ve vztahu k budoucím možným zdrojům financování, a vymezení vhodné kombinace toku peněz ze zdrojů Evropské unie a z veřejných prostředků České republiky se zaměřením zejména na prioritní oblasti, které korespondují s cíli strukturální politiky EU (například posílení konkurenceschopnosti průmyslu a podnikatelských služeb v regionu, rozvoj infrastruktury regionu, rozvoj lidských zdrojů, ochrana a zkvalitňování životního prostředí, rozvoj venkova a multifunkčního zemědělství, rozvoj cestovního ruchu a lázeňství).

Takto stanoveným vizím a strategiím je třeba vymezit obecné cíle pro jednotlivé prioritní oblasti. To se týká například rozvoje podnikání v regionu, infrastruktury, školství, zdravotnictví, kultury, výzkumu, cestovního ruchu atd.

Na tyto kroky by mělo navazovat stanovení strategických cílů sloužící ke snadnější definici návrhů opatření, která jsou nezbytnou součástí rozvojové strategie. Takovým návrhem může být kupříkladu restrukturalizace místní průmyslové výrobní základny, výstavba cyklistických a pěších stezek, rozvoj informačních technologií v obcích se zaměřením na malé podnikatele, živnostníky a řemeslníky, podpora ekonomických aktivit vytvářejících nová pracovní místa, rozvoj sociálních služeb pro ohrožené skupiny obyvatelstva, zlepšování životních podmínek zdravotně postižených apod.

DEFINICE KONKRÉTNICH AKCÍ

O návrhy opatření se opírá konečná a nejdůležitější část rozvojové strategie, jíž je definice jednotlivých projektů, jejich časového harmonogramu, podílu a míry spoluodpovědnosti jednotlivých partnerů i jejich finanční spoluúčasti.

Již při definování jednotlivých konkrétních projektů je však třeba respektovat základní omezující faktory, jimiž jsou:

- nařízení Evropské komise, která jsou legislativním základem pro tvorbu všech programových dokumentů;

- vazby na programové dokumenty ČR;

- vazby na přijaté rozvojové strategie vyšších celků.

specialista na přípravu projektů

(příště: Studie proveditelnosti)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down