01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Projekty ze soutěže Cesty městy - zaujme některý i vás?

Celkem 43 projektů se letos účastní soutěže Cesty městy. Jejím cílem je propagovat zklidňování dopravy a kvalitní dopravní řešení, která se mohou stát inspirací pro další obce a města. V osmiletém trvání soutěže (dříve známé jako Zklidňování dopravy ve městěch a obcích) jde o rekordní počet přihlášených dopravních řešení, navíc poprvé jsou v ní zastoupeny i všechny kraje.

K slavnostnímu vyhlášení výsledků soutěže dojde už 17. září v Krásné Lípě, která se stala jedním z vítězů loňského ročníku. Proto už v červenci byly všechny soutěžní projekty navštíveny odbornou komisí složenou z dopravních odborníků, zástupců ministerstva dopravy, akademické sféry i neziskového sektoru. Zastavme se u jednoho z jejích výjezdů.

Nové Město na Moravě se o úspěch v soutěži uchází projektem pětiramenné malé okružní křižovatky, která byla na silnici I/19 vybudována místo původní průsečné. Součástí projektu je i rekonstrukce navazující Nečasovy ulice, která získala bezbariérové řešení, nové přechody pro chodce a orientační prvky pro nevidomé a slabozraké. Náklady na projekt, které si vyžádaly bezmála 26,5 mil. Kč, byly pokryty zejména Ředitelstvím silnic a dálnic (23,7 mil. Kč), na úpravy Nečasovy ulice přispěl i Státní fond dopravní infrastruktury (0,8 mil. Kč). Město do projektu vložilo téměř 12 mil. Kč.

Okružní křižovatka je nejen v Novém Městě, ale i v širokém okolí úplnou novinkou, takže podle slov Ing. Andrey Kramárové z radničního odboru regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního řádu ně-kteří řidiči zpočátku mívali problémy správně do ní vjet a končili i v protisměru. Nicméně přínos projektu ve zvýšení bezpečnosti chodců, zlepšení podmínek pro nemotorovou dopravu, zlepšení plynulosti dopravy a zkvalitnění veřejných prostor je nesporný.

Pelhřimov do soutěže přihlásil projekt "K Jezu - stezka pro chodce a cyklisty". Ta byla vybudována jako komunikace o jednom pásu se společným obousměrným, neodděleným provozem pro cyklisty a chodce. Zkrátila spojení centra města s lokalitou, kde jako houby po dešti přibývají nové rodinné domy, a umožnila tak nemalému množství chodců i cyklistů vyhnout se hlavní silnici s intenzivním provozem motorových vozidel.

Jihlava zástupcům odborné komise předvedla lávku pro pěší a cyklisty přes řeku, která dala městu jméno. Než byla lávka loni postavena, cyklisté i chodci směřující do obchodně rekreační zóny byli nuceni využívat komunikace s intenzivní automobilovou dopravou. Lávka jim nejen zkrátila dojezdovou vzdálenost do této zóny, ale zvýšila i jejich bezpečnost.

České Budějovice zaujaly další částí trasy E, související s městskou páteřní cyklostezkou A, která vede okolo historického centra. Na tuto páteřní cyklostezku navazují v rámci celoměstské sítě cyklotras a v souladu s městským generelem cyklodopravy další trasy - B, C, D a E. Soutěžní část "éčka" mimo jiné zahrnuje nový společný přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty, který je řízen pomocí světelné signalizace. V jihočeské metropoli jde o raritu, neboť dopravní policie tam tomuto řešení není příliš nakloněna. Na vlastní oči jsme se však přesvědčili, že cyklisté na přejezdu respektují jeho světelný režim, a ocenili jsme, že nový úsek trasy E přispívá k vyšší bezpečnosti chodců a cyklistů, především žáků blízké školy.

Říčany v okrese Praha-východ se pustily do v Česku zatím stále ještě revolučního řešení. Jejich soutěžní projekt "Přednost zprava na vybrané síti místních komunikací" z tamních celkem 410 křižovatek ponechal 270 bez úpravy přednosti v jízdě dopravním značením. Příslušné dopravní značky naopak zůstávají na křižovatkách komunikací I., II. a III. třídy a vybraných místních komunikacích, zejména s provozem autobusové dopravy. Místostarosta Ing. Zdeněk Moudrý potvrdil, že lidé si na změnu velmi rychle zvykli a nutnost, aby řidiči snižovali rychlost při průjezdu křižovatek, vnesla do ulic města větší bezpečnost všech účastníků silničního provozu.

IVAN RYŠAVÝ

 

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down