V minulém vydání jste uvedli, že pro kontrolu rychlosti automobilů na svém území mohou obce využívat i pronajaté měřicí zařízení. Ale že předpokladem pro to, aby pokuty udělené ve správním řízení nemohly být napadnutelné, je to, že měření tímto zařízením provádí a výstupy z něj zpracovává obecní...
V minulém vydání jste uvedli, že pro kontrolu rychlosti automobilů na svém území mohou obce využívat i pronajaté měřicí zařízení. Ale že předpokladem pro to, aby pokuty udělené ve správním řízení nemohly být napadnutelné, je to, že měření tímto zařízením provádí a výstupy z něj zpracovává obecní policie. Jak však postupovat tam, kde obecní policii nemají?
Z hlediska řešení dopravně problematických míst ve správním území obcí, které nemají zřízenu obecní policii, nabízí aktuálně platný zákon o obecní policii možnost využít spolupráce s jinou obcí v témže vyšším územním samosprávném celku, která obecní policii zřídila, a to na základě veřejnoprávní smlouvy. Tato varianta je z hlediska současné právní nejistoty vyvolané vydáním dosud nepravomocného a tolik diskutovaného rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové, který vyslovil právní názor o nemožnosti zajistit měření rychlosti prostřednictvím soukromých subjektů disponujících povolením pro výkon úředního měření, jednou z možných a zcela jistě zákonných variant pro zajištění bezpečnosti na místních pozemních komunikacích. Do sjednocení právních názorů - a především do vydání rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, od něhož je očekáván závazný a jednoznačný právní závěr využitelný i pro řešení dalších obdobných záležitostí, je takto uzavřená veřejnoprávní smlouva pro malé obce nejpřístupnější formou pro zvýšení bezpečnosti na pozemních komunikacích instalací měřicích zařízení.
Podle zákona o obecní policii zabezpečuje obecní policie mj. místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce, odhaluje přestupky a jiné správní delikty a plní další úkoly, pokud tak stanoví zvláštní zákon. Pro odhalování přestupků je zákonem svěřeno obecní policii oprávnění provádět měření rychlosti projíždějících vozidel. Na základě veřejnoprávní smlouvy podle ust. § 3a zákona o obecní policii je tedy možné, aby obecní policie zřízená v jedné obci vykonávala jakékoliv, smlouvou popsané, úkoly svěřené jí do rukou zákonem pro jinou obec na jejím správním území. Z hlediska náležitostí smlouvy je nutno dbát pravidel vyžadovaných i zákonem o obcích, kdy je třeba zmínit skutečnost, že přestože je smlouva úplatná, tedy musí být sjednán způsob úhrady nákladů, spojených s výkonem svěřených úkolů, výše této náhrady je plně v dispozičním oprávnění obou smluvních partnerů a nepodléhá žádnému zákonnému omezení. Smlouva pak ke své platnosti vyžaduje podle zákona o obecní policii schválení krajským úřadem.
Tento způsob řešení nemusí ani představovat větší náklady pro malé obce, pokud je zvolen vhodný model spolupráce, který je založen na automatizovaném systému měření rychlosti projíždějících vozidel, umožňuje získávat elektronické údaje dokladující přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti bez působení lidského faktoru a nevyžaduje ani stálou obsluhu při nulových vstupních nákladech a naprosto minimálních nákladech na provoz zařízení. Požadavky kladené na obecní policii jsou pak minimalizovány a náklady spojené s výkonem svěřených úkolů, na jejichž náhradě se malé obce podle smlouvy podílejí, proto zanedbatelné.
JUDr. LENKA PŘÍKAZSKÁ
advokátka
advokátní kancelář Novák, Hlína, Schenk, Příkazská a partneři