V soutěži Cesty městy časopis Moderní obec vždy uděluje svoji cenu takovému řešení, které kromě zdařilé dopravní funkce má jako »přidanou hodnotu« i nápadité řešení daného veřejného prostoru. Letos Cena Moderní obce putovala do Vyškva.
Původně ve Vyškově potřebovali vyřešit havarijní stav podchodu pod silničním průtahem městem II/430. Při té příležitosti však radnice projektantovi - brněnské společnosti PK Ossendorf s. r. o., zadala i úpravy navazujících ploch. Mohlo se tak stát i díky úzké spolupráci města se Správou a údržbou silnic Jihomoravského kraje. Ta se totiž na projektu o celkových nákladech ve výši bezmála 60 mil. Kč podílela téměř 34 miliony.
Snad všem vadil původní složitě udržovatelný terén s vloženým strmým betonovým schodištěm směrem k podchodu. Lidé s tělesným postižením či maminky s kočárky a malými děrmi si příliš nepomohli, ani když příchod k podchodu zvolili sjezdovou rampou, která vůbec nesplňovala potřebné parametry. Jak poznamenává projektant Ing. Jiří Smrž, šlo o to nástupní prostor co nejvíce otevřít a nabídnout veřejnosti. Ale zároveň respektovat vazbu na vyústění podchodu na opačné straně, kde jsou zachovány zbytky středověkých hradeb a kostel.
»Podstatným podkladem pro zvětšení prostoru atria byl městem zpracovaný výhled úpravy čtyřpruhového průtahu silnice II. třídy se světelnou signalizací na ulice městské a rondely. Proto jsme se rozhodli zkrátit a prosvětlit podchod maximálním zúžením silnice nad ním tak, aby budoucí řešení neznamenalo velký zásah do nového podchodu. Město nás v tom velmi intenzivně podporovalo,« říká projektant.
VĚTŠÍ POHODLÍ PRO MAMINKY S KOČÁRKY, SENIORY I INVALIDY
»Pro přímý nástup do prostoru podchodu nyní lze použít přístupová schodiště tvořící v jednom případě osu prostoru a osu jedné z hlavních pěších tras města ve směru do Dědic. Druhé schodiště vedené od osy pěší trasy z ulice Nádražní,« vysvětluje městský architekt Ing. arch. Zdeněk Pospíšil. Chodec však má také možnost rozhodnout se pro chodníkovou trasu přiléhající k cyklistické stezce a která svým sklonem vyhovuje jak osobám se sníženou schopností pohybu, tak maminkám s kočárky nebo starším spoluobčanům. Takto řešený boční přístup umožnil bezbariérovou úpravu celého území s odpovídajícími spádovými poměry.
Podle městského architekta základní myšlenkou úpravy okolí podchodu bylo vytvořit odpovídající výškové poměry nástupní plochy podchodu, zklidnut celé území a jasné vymezit jeho komunikační vazby.
VĚTŠÍ PLOCHY ZELENĚ V MULTIFUNKČNÍM PROSTORU
Ke koncepčnému řešení zeleně v prostoru atria společnost PK OSSENDORF přizvala zahradní architektku Ing. Evu Wagnerovou. Dostala od radnice volnou ruku a díky jejímu podílu na projektu může Ing. arch. Zdeněk Pospíšil dlouze vypočítávat jednotlivé prvky zeleně, které byly nově osazeny na podstatně větší plochu - 2600 m2 místo původních 1800 m2..
Přesto městský architekt o tomto nástupním prostoru (viz i snímek na titulní straně tohoto vydání Moderní obce) nehovoří jako o parku. Podle jeho slov se dá spíše mluvit o »funkci pobytové plochy se zelení«. »Nástupní plocha podchodu byla řešena jako multifunkční, tj. umožňující její využití vícero způsoby,« vysvětluje Ing. arch. Zdeněk Pospíšil. »Funkcí pobytu se míní setrvání v prostoru pro studenty okolních středních škol, kteří opravdu upravené území využívají jak po dobu vyučování, tak mimo ně.«
POULIČNÍ DIVADLO MÁ ŠANCI
Ovšem atrium otevírá také nové příležitosti pro řečnická vystoupení či pouliční divadlo. Městský architekt míní: »Smyslem této myšlenky je zapojit veřejnost do aktivit, které by mohly být pro procházejícího diváka zajímavé, a na chvíli jej zdržet v jeho každodenním shonu. Zatím je to však pouze jakási možná úvaha, v jejímž podtextu je přání, aby tak tento prostor byl v budoucnu skutečně využíván. Samozřejmě jsme se obávali hlukové zátěže z blízké průjezdné dopravy. Nakonec jsme s úžasem zjistili, že je daleko menší, než se očekávalo. Ostatně, představení by se tu měla konat mimo dopravní špičku. Zkrátka, teď je na vynalézavosti studentů, kantorů a amatérských souborů, jak se využití atria ujmou.«
Radnice si už zmapovala, že nemálo maminek s malými dětmi se na spodní pobytové ploše občas velmi rádo zastaví jen tak si navzájem popovídat. Plocha, která se nachází mimo hlavní osu prostoru nástupu, plní funkci potkávání a setkávání se. »Mladé maminky s dětmi nebo imobilní spoluobčané samozřejmě nemohou k vysedávání využívat stupňovité terasy. Ale není pro ně nikterak nemožné využít horní či spodní nástupní plochu. Tyto plochy jsou mezi sebou bezbariérově propojeny podél cyklostezky. Myslím si, že prostor plní bezezbytku svoji funkci ve vazbě na centrální část města,« konstatuje Ing. arch. Zdeněk Pospíšil.
Starosta Vyškova Ing. Jiří Piňos uzavírá: »Velmi mě těší nová a mnohem příjemnější podoba podchodu i jeho okolí. Atraktivitu tohoto prostoru bezesporu zvýšilo zejména vybudované atrium a přilehlý parčík. Hojně je navštěvují kupříkladu studenti blízkého gymnázia. Posedí si tam, popovídají, zkrátka je vidět, že toto místo žije. Změny v lokalitě jistě uvítali i cyklisté a nezapomněli jsme ani na osoby s omezenou pohyblivostí. I s odstupem času jsem s výsledkem rozsáhlé rekonstrukce velice spokojen.«
Oceněné projekty v soutěži Cesty městy 2011
Kategorie Bodová řešení:
Lávka pro pěší přes Pivovarskou ulici (Prachatice) - prémie 120 tis. Kč
Rekonstrukce křižovatka Sázavská-Moravská (Praha) - mimořádné Čestné uznání Hodnoticí komise
za příkladnou spolupráci státní správy a samosprávy s veřejností při přípravě a realizaci projektu
Kategorie Liniová řešení:
Cyklostezka, ulice Na Řádku (Břeclav) - prémie 70 tis. Kč
Revitalizace průtahu městem (Lovosice) - zvláštní cena ministra dopravy spojená s prémií 50 tis. Kč
Nástupní prostor podchodu pod průtahem silnice II/43 (Vyškov) - zvláštní cena čsp. Moderní obec
Kategorie Plošná řešení
Multifunkční dopravní terminál (Česká Třebová) - prémie 70 tis. Kč a zvláštní cena společnosti Škoda Auto spojená s prémií 50 tis. Kč
Pěší zóna (Opočno) - prémie 40 tis. Kč
Rekonstrukce místních komunikací, ulice Ke Mlýnu a Ovesná strana (obec Vlkoš) - zvláštní cena společnosti 3M Česko spojená s věnováním radaru s indikací rychlosti
Terasovitě řešený nástupní prostor k podchodu rádi využívají také studenti okolních středních škol.
FOTO: VLADIMÍR KOTULÁN