01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Protidrogová politika

Protidrogová politika Působnost orgánů krajů a samosprávných orgánů obcí v oblasti protidrogových aktivit v současné době vymezuje zákon č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi. Zákon schválený v období před masivním nástupem drog u nás, který byl zahájen po změně...

Protidrogová politika

Působnost orgánů krajů a samosprávných orgánů obcí v oblasti protidrogových aktivit v současné době vymezuje zákon č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.

Zákon schválený v období před masivním nástupem drog u nás, který byl zahájen po změně politického systému v ČR, je v současné době již překonaný, jak z hlediska věcného obsahu, tak i z hlediska systémového. Nepojímá problém užívání drog z komplexního, meziresortního a mezioborového pohledu, který jeho řešení vyžaduje.

Navíc ukládá orgánům kraje řídit a koordinovat ochranu před alkoholismem a jinými toxikomaniemi a plnit úkoly na úseku státní protidrogové politiky ve správním obvodu kraje v přenesené a současně v samostatné působnosti.

Tento protimluv o plnění úkolů v přenesené i samostatné působnosti obsažený v jednotlivých paragrafech výše uvedeného zákona lze vykládat jako snahu zákonodárců zachovat primární roli státu při řešení problémů spojených s užíváním drog, jako celospolečenského zájmu.

Stát tak stanoví jakési základní mantinely protidrogové politiky, které jsou na území státu uplatňovány a současně má k dispozici odpovídající nástroje nezbytné k prosazování této politiky. Uvedený zákon současně ukládá krajům povinnost, aby s přihlédnutím k místním poměrům řídily a koordinovaly protidrogové aktivity v rámci výkonu samosprávy. Tedy aby samosprávné orgány krajů, ale i obcí zabezpečovaly aktivity, které jsou nad rámec státní protidrogové politiky.

Potud stávající legislativa, překonaná co do opatření k ochraně před užíváním drog a jeho důsledky i co do systémového pojetí výkonu veřejné správy.

Návrh zákona

Vzhledem k nedostatkům, které uvedený zákon obsahuje, připravuje Ministerstvo zdravotnictví návrh nového zákona o ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami.

Jak už vyplývá z názvu, pojímá připravovaný dokument problém užívání drog v jeho komplexní šíři od všech tzv. "legálních" drog až po drogy tzv. "ilegální". Současně se připravovaný návrh zabývá otázkou koordinace protidrogové politiky a vymezení kompetencí a odpovědností jednotlivých institucí veřejné správy na všech úrovních.

Ze systémového hlediska je navrhováno, aby kraje realizovaly a koordinovaly protidrogové aktivity na jimi spravovaném území výhradně v rámci výkonu samosprávy. Protidrogová politika krajů by přitom měla vycházet ze základních principů, východisek, zásad a cílů Národní strategie protidrogové politiky schvalované vládou.

Role krajů

Jaká by tedy měla být role krajů v protidrogové politice podle připravovaného zákona o ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami?

Ve snaze najít konsensuální odpověď na tuto otázku navštívili pracovníci sekretariátu Meziresortní protidrogové komise, poradního orgánu Vlády ČR pro otázky protidrogové politiky, v průběhu prvních tří měsíců roku 2001 postupně hejtmany krajů nebo jejich zástupce. Společně pak diskutovali o současné podobě protidrogové politiky, o možnostech a možných úskalích budoucí vzájemné spolupráce, o vzájemných očekáváních a především o potřebách krajů.

Je všeobecně známo, že kompetence a způsob hospodaření krajů nejsou dosud uspokojivě vyřešeny. Přesto přinesla společná setkání nejvyšších zástupců krajů s pracovníky sekretariátu Meziresortní protidrogové komise vlády ČR první výsledky a rámcové závěry. Ty si však v dalším období vyžádají další společná jednání a hledání optimálního způsobu spolupráce.

Z jednání se zástupci nejvyšších představitelů nově vzniklých krajů vyplývá, že všichni vnímají problém užívání drog jako závažné společenské téma a mají nejenom zájem se na jeho řešení z titulu svých funkcí podílet, ale mají i své představy, jak k jeho řešení přistupovat.

Souhlasili s ustavením funkce krajského protidrogového koordinátora, do jehož pracovní náplně by mělo spadat průběžné mapování a vyhodnocování situace v užívání drog, zpracovávání návrhů opatření, jak tomuto jevu čelit, a koordinace aktivit jednotlivých subjektů činných v protidrogové politice na území daného kraje.

Koordinátor

Krajský protidrogový koordinátor by měl ve spolupráci s krajskou protidrogovou komisí - poradním orgánem zastupitelstva kraje - zpracovávat krajský komplexní plán prevence užívání drog a léčby návykových nemocí.

Členy protidrogové komise by měli být zástupci státních i nestátních organizací pracujících v základních oblastech (prevence, léčba a represe) protidrogové politiky na území kraje. Krajský plán prevence a léčby je plán zabezpečení komplexního a multidisciplinárního postupu při řešení problému užívání tabákových výrobků, alkoholu a jiných návykových látek na území daného kraje.

Vychází z aktuální analýzy potřeb, poptávky a nabídky odpovídajících specifických služeb na území kraje v oblasti prevence užívání drog a léčby a resocializace drogově závislých. Na základě provedené analýzy definuje krajský plán hlavní cíle, úkoly a odpovědnosti při realizaci programů primární, sekundární a terciární prevence, stejně jako jejich odborné, finanční a časové zabezpečení.

Krajský plán prevence užívání drog a léčby návykových nemocí by měl protidrogový koordinátor předkládat ke schválení zastupitelstvu kraje, které by na jeho podkladě mělo schvalovat i rozpočet na zabezpečení protidrogových aktivit kraje v dalším období.

Krajský plán by měl sloužit i jako projekt - žádost kraje o dotaci, kterou budou orgány kraje na svůj program protidrogové politiky moci obdržet ze státního rozpočtu.

Většina nejvyšších představitelů krajů chce vzhledem ke komplikovanému procesu přenosu kompetencí využít zkušeností a spolupráce existující sítě okresních protidrogových koordinátorů, kteří mají situaci v protidrogové oblasti na území jednotlivých okresů kraje dobře zmapovanou co do rozsahu problémů, tak i co do pokrytí existujících potřeb odbornými službami.

Ustanovení funkce krajských protidrogových koordinátorů je podmíněno vyjasněním financování a kompetencí orgánů krajů. Proto nelze předpokládat nástup krajských protidrogových koordinátorů dříve než v průběhu roku 2002.

Je zřejmé, že každý kraj zvolí svůj specifický přístup k řešení problému užívání drog. To vyplývá i ze situace, která je odlišná kraj od kraje, okres od okresu.

Přijatá opatření budou vycházet z Národní strategie protidrogové politiky v letech 2001 až 2004, schválené usnesením vlády č. 1045/2000. Podstatné je, že se pracovníci sekretariátu Meziresortní protidrogové komise Vlády ČR i odpovědní zástupci krajů shodli na tom, že jsou připraveni spolupracovat a společně hledat optimální způsoby řešení problému užívání drog v naší republice.

Josef Radimecký,

ředitel sekretariátu

Meziresortní protidrogové komise

Vlády ČR

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down