Projekt Cesty k efektivní komunikaci nestátních neziskových organizací a krajů ČR již od září 2002 uskutečňuje nestátní nezisková organizace Spiralis. Ve svém šetření se zaměřila zejména na kritéria výběru partnera, pravidla komunikace,...
Projekt Cesty k efektivní komunikaci nestátních neziskových organizací a krajů ČR již od září 2002 uskutečňuje nestátní nezisková organizace Spiralis. Ve svém šetření se zaměřila zejména na kritéria výběru partnera, pravidla komunikace, komunikační prostředky a témata komunikace. Projekt získal finanční podporu z programu EU Phare - Rozvoj občanské společnosti a od dalších sponzorů.
Mapování komunikační praxe nestátních neziskových organizací (NNO) a krajů probíhalo prostřednictvím anket a řízených osobních rozhovorů. Skupina NNO zahrnuje organizace všech oborů činnosti a právních forem, organizace sídlící v krajských městech i mimo ně, samostatné právnické subjekty, asociace a koalice. Na straně krajů se respondenty anketního průzkumu stali zastupitelé krajů i pracovníci krajských úřadů, kteří s NNO spolupracují a mohou vzájemnou komunikaci ovlivnit.
Jednodenní krajská setkání nestátních neziskových organizací a reprezentantů krajů zabývající se výsledky šetření komunikační praxe byla naplánována na červen a září 2003 v krajích Olomoucký, Středočeský, Karlovarský a Vysočina.
Závěry průzkumu komunikační praxe NNO a krajů, připomínky a komentáře z diskusního fóra a "návody a tipy" pro efektivní komunikaci obou stran budou zpracovány v publikaci, která by měla být vyjít letos v září. Bude volně dostupná i v elektronické podobě na www.spiralis-os.cz. Návrhy doporučení budou k dispozici nejen pro NNO a kraje, ale i pro další zájemce - bez ohledu na jejich účast v projektu.
Pravidla komunikace
Výsledky průzkumu ukazují, že pro kraje i NNO jsou důležitá pravidla pro vzájemnou komunikaci (přes 70 % dotázaných). Z uvedených možností by si obě strany chtěly ujasnit především otázku, z jakých finančních zdrojů budou svoji komunikaci financovat a jak naloží s jejími výsledky. Více než polovina respondentů (52 %) dále uvedla, že považují za potřebné určit, s kým by měli na straně krajů i NNO komunikovat.
Co kraje od NNO očekávají a naopak? Z výsledku průzkumu vyplývá, že kraje deklarují svůj postoj k neziskovým organizacím především jako k partnerovi pro spolupráci a až poté je vnímají jako poskytovatele veřejných služeb. Jako nejméně významnou roli NNO vůči kraji uvedli respondenti (NNO i kraje) roli kontrolní. Neziskové organizace vnímají svoje působení vůči kraji především jako poskytovatele veřejných služeb. Z možné nabídky rolí kraje vůči NNO označily neziskové organizace nejčastěji kraj jako poskytovatele dotací.
SWOT analýza komunikace
Kraje a neziskové organizace spatřují stále jako významnou překážku vzájemné komunikace nejasnou koncepci podpory neziskového sektoru ze strany obcí, měst a státu, nevyjasněné financování krajů a jejich krátkou existenci. Tyto bariéry nejsou neziskovými organizacemi a krajem v krátkém období přímo ovlivnitelné - nazvali jsme je proto vnější hrozbou komunikace. Jinak to je v případě vzájemné neznalosti partnerů. Tato překážka je v krátkodobém horizontu rozhodně "léčitelná" a na jejím odstranění se mohou podílet jak NNO, tak kraje. Považujeme ji za slabou stránku komunikace. Naopak silnou stránkou je především během realizace projektu projevený zájem o vzájemnou spolupráci. Účastníci diskusního fóra Setkávání 2003, které se uskutečnilo letos v březnu (6. - 7. 3) v budově Magistrátu hl. města Prahy, označili za silnou stránku také vysokou kvalitu práce neziskových organizací a pestrost neziskového sektoru.
Výběr partnera a komunikační prostředky
Kraje upřednostňují spíše komunikaci s jednotlivými nestátními neziskovými organizacemi před komunikací se zástupci sdružení/koalic. Pokud se ovšem kraje rozhodnou komunikovat s reprezentanty NNO, pak preferují zástupce oborů v podobě koalic/sdružení s celokrajskou působností. Při výběru partnerů z řad nestátních neziskových organizací kraje zvažují především obor působnosti, dosavadní činnost neziskového subjektu a jeho územní působnost.
Při navazování kontaktu jsou aktivnější NNO. Pro kraje i neziskové organizace hraje při navazování kontaktu významnou roli to, že svého partnera znají již z minulé osobní zkušenosti. Nestátní neziskové organizace nejčastěji svého partnera na kraji oslovily na základě vlastního výběru - bez předchozí zkušenosti či osobní znalosti.
Za nejvíce využívané komunikační prostředky označili respondenti e-mail, webové stránky kraje, klasickou korespondenci a osobní setkávání. Zajímavým zjištěním bylo, že krajům chybí o neziskových organizacích informace o jejich přeshraniční a příhraniční spolupráci a členství ve sdruženích, koalicích a asociacích.
Nejčastějším tématem současné komunikace je pro NNO i kraje dotační politika. Jako druhé nejvíce zmiňované téma uváděly kraje strategické dokumenty kraje, neziskové organizace zase poskytování veřejných služeb. Pro obě strany je nejvýznamnějším tématem "budoucnosti" partnerství v projektech Evropské unie.
Co přinesl seminář?
Při realizaci projektu Cesty k efektivní komunikaci nestátních neziskových a krajů ČR jsme se často setkávali s tématem EU. Nestátní neziskové organizace se nejčastěji ptaly: Jak bude vypadat partnerství krajů a NNO v projektech spolufinancovaných ze strukturálních fondů? Bude pro neziskové organizace v těchto projektech prostor? Jak mohou samy k těmto projektům přispět?
Odpovědi na tyto otázky se nám podařilo najít na semináři Simulace implementace pomoci z Evropského sociálního fondu, který uspořádala organizace IREAS, Institut pro strukturální politiku, o. p. s., ve spolupráci s Krajským úřadem Středočeského kraje a občanským sdružením SKOK (4. - 6. června 2003) za podpory Nadace Open Society Fund Praha.
Školitelé vymezili ve spolupráci s účastníky semináře (zástupci úřadů práce, NNO, mikroregionů, privátních firem i pracovníci Krajského úřadu Středočeského kraje) několik rolí NNO v rozvojových projektech financovaných z Evropského sociálního fondu (ESF), resp. strukturálních fondů. Nestátní neziskové organizace tedy mohou:
zastávat roli koordinátora projektu,
být dodavateli služeb, know-how atd. (i na základě výběrového řízení, které vypíše konečný příjemce - např. kraj, úřad práce atd.),
být samy zpracovateli projektu (mohou se účastnit veřejné výzvy k předložení projektu),
být iniciátorem vzniku nového projektu,
být samy realizátory projektu.
Tyto role se týkají i projektů realizovaných v rámci dalších operačních programů.
Veškeré podkladové materiály diskusního fóra s výsledky šetření komunikační praxe krajů a NNO a další výstupy projektu jsou na adrese www.mikovcova@spiralis-os.cz. Informace získáte i na adrese: mikovcovalspiralis -os.cz.
LENKA MÍKOVCOÁ, SPIRALIS, o.s.
Hana Vlčková, SKOK, o. s.
Oto Potluka, IREAS, o. p. s.