Co se dosud jevilo jako hrozba životnímu prostředí, se nyní může obrátit ve prospěch obcí a měst. Na trh se totiž dostávají kanálové poklopy a mříže z recyklovaných pneumatik. Ocelové či litinové kanálové mříže a poklopy jsou už řadu let terčem zájmu nenechavců. Jsou-li mříže a poklopy vyrobeny z...
Co se dosud jevilo jako hrozba životnímu prostředí, se nyní může obrátit ve prospěch obcí a měst. Na trh se totiž dostávají kanálové poklopy a mříže z recyklovaných pneumatik.
Ocelové či litinové kanálové mříže a poklopy jsou už řadu let terčem zájmu nenechavců. Jsou-li mříže a poklopy vyrobeny z jiných materiálů, které »sběrače kovů« nelákají, obcím a správcům komunikací odpadají starosti, jak neustále chybějící mříže a poklopy nahrazovat novými, což se pozitivně promítá i do jejich rozpočtů. Pro zloděje »nezajímavým« materiálem může být plast - nebo třeba také pryž z recyklovaných ojetých pneumatik. Kanálové mříže a poklopy z tohoto materiálu už déle než deset let ve své provozovně v Bohuslavicích u Zlína vyrábí společnost GELPO s. r. o., která je součástí holdingu REC Group.
»Tento druh výrobku jsme vyvinuli na základě poptávky na trhu. Samozřejmě nebylo snadné začít vyrábět pryžové poklopy, které odolají zátěži až 40 tun, musí dobře odolávat mrazům či působení posypové soli, musí tlumit nárazy a mít dlouhou životnost. Nám se všechny požadované parametry podařilo splnit a vyvinuli jsme kanálový poklop, zpevněný ocelovými výztuhami, který splňuje všechny požadavky na dlouhodobé používání. Navíc je zcela neatraktivní pro zloděje,« říká Jaroslav Gajdůšek, výrobní ředitel společnosti GELPO.
Podle obchodního ředitele téže firmy Karla Kotíka v zásadě totéž platí pro pryžové mříže. Nejenže jsou značně levnější než plastové a cenově srovnatelné s litinovými. Ale také velmi dobře tlumí nárazy a nedrolí se kolem nich asfaltové spoje. Jejich zásadní předností však je, že jsou rozměrově i funkčně zaměnitelné, takže mohou být umístěny do litinových i betonových rámů.
A jak tyto výrobky vznikají? »Pryžovou drť dostáváme jako zcela čistý polotovar ze sesterské firmy RPG Recycling. U nás se granulát smíchá s kvalitním polyuretanovým pojivem a poté se pod tlakem a určitou teplotou lisuje,« vysvětluje Jaroslav Gajdůšek. »Součástí kanálových mříží je ocelová výztuha, kterou směs granulátu a pojiva naprosto dokonale pojme a vytvoří s ní jeden velmi únosný celek. Mříž potom chladne a nakonec ještě projde finální úpravou.«
Blanka Hlavínová, starostka obce Lety na Písecku, potvrzuje, že motivací pro pořízení kanálových mříží z pryžového granulátu byla snaha předejít krádežím dosavadních litinových. »Tyto mříže se nekradou a kromě toho po vizuální stránce působí velice dobře a přirozeně. Nicméně v této chvíli neuvažujeme o pořízení pryžových mříží na všechny kanály v obci. Kdyby však byly odcizeny další litinové, jedinou variantou při nákupu nových budou ty pryžové,« dodává starostka.
Také v Jankovicích na Uherskohradišťsku koupili prvních 12 pryžových kanálových mříží, především kvůli jejich příznivé ceně a dostupné vzdálenosti výrobce. »Výrobek odpovídá našemu záměru a rovněž s vizuální stránkou jsme spokojeni,« podotýká starosta obce František Šimek. »O nákupu dalších mříží zatím neuvažujeme. Kdybychom v budoucnu řešili další nákup, našli bychom jejich vhodné využití v případě úprav místních komunikací v návaznosti na úpravy okresní komunikace v obci.«
Kanálové mříže, které společnost GELPO vyrábí z pryžového granulátu, jsou testovány až na 40 tun tlaku.
FOTO: ARCHIV