01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pryžový granulát »ztiší« pozemní komunikace

Gumoasfaltový povrch pozemní komunikace u Zádveřic na Zlínsku prokazatelně snižuje hluk ze silničního provozu. Splňuje rovněž veškeré příslušné normy a je použitelný na silnice všech tříd. První alternativní povrch s příměsí pryžového granulátu se položil loni v říjnu na krátkém úseku silnice I/49...

Gumoasfaltový povrch pozemní komunikace u Zádveřic na Zlínsku prokazatelně snižuje hluk ze silničního provozu. Splňuje rovněž veškeré příslušné normy a je použitelný na silnice všech tříd. První alternativní povrch s příměsí pryžového granulátu se položil loni v říjnu na krátkém úseku silnice I/49 u Zádveřic, který je dopravně velmi zatížen a navíc se nachází v oblasti s poměrně nepříznivými klimatickými podmínkami.

MĚŘENÍ HLUKU S PUNCEM VUT BRNO

Letos na jaře se konalo první měření hlučnosti gumoasfaltového povrchu, a to jak na úseku, kde byl položen, tak souběžně na dvou sousedních úsecích s povrchy z asfaltového mastixového koberce a z asfaltového betonu. Měření a zpracování dat provedl odborný tým prof. Ing. Jana Kudrny, CSc., z Vysokého učení technického v Brně.

Při aplikaci metody CPX, tedy při měření hluku přímo u pneumatiky, bylo potvrzeno snížení hlučnosti povrchu při průjezdu po gumoasfaltu ve srovnání s běžným asfaltovým kobercem mastixovým nejméně o 2,4 dB při rychlosti 100 km/h a o 4,1 dB při rychlosti 50 km/h. »Při srovnání s povrchem z asfaltového betonu bylo snížení hluku dokonce ještě vyšší, převýšilo 5 dB. Navíc dochází k podstatnému snížení hlučnosti ve frekvencích, na něž je lidský sluch nejcitlivější, tj. při frekvencích vyšších než 1000 Hz,« vysvětlil profesor Kudrna.

K zodpovězení otázky, dokáže-li nový povrch snížit, resp. pohlcovat hluk, se použila metoda SPB. Při ní jsou mikrofony umístěny 7,5 m od projíždějících vozidel. Ve srovnání s asfaltovým betonem se hlučnost v průměru snížila o 5,6 dB(A) při průměrné rychlosti vozidel 82,3 km/h. V úseku s gumoasfaltovým povrchem tedy hlučnost klesla natolik, jako by jím projelo 28 % původního počtu vozidel, či jako by tudy auta projížděla o 20 km/h pomaleji. U povrchu s mastixovým kobercem se hluk snížil o 3,8 dB(A) při průměrné rychlosti vozidel 85,2 km/h. To odpovídá snížení intenzity provozu na 42 % či snížení rychlosti o 15 km/h.

Testovány byly i rovnost, kluzkost a drenážní schopnost nového povrchu. Šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek uvedl: »Podle našich běžných vizuálních prohlídek není povrch vozovky po zimní sezóně nikterak narušen. Ještě však uvidíme, jaké výsledky přinesou zkoušky v laboratořích.«

NÁKLADY NEJSOU VYŠŠÍ

Výrobou granulátu se zabývá uherskobrodská firma RPG Recycling. Existují dva základní postupy - mletí a drcení. Nová linka v Uherském Brodě praktikuje mletí. Granulát je lesklý s hladkým povrchem. Jak sdělil výkonný ředitel RPG Recycling Petr Sádovský, na položení 100 m2 gumoasfaltového povrchu při tloušťce 3 cm je třeba granulátu z asi 30 pneumatik osobních vozů. »Cena gumoasfaltu je sice o několik procent vyšší než klasického asfaltu,« uvedl, »ale protože není nutné pokládat tak silnou vsrstvu jako u běžné směsi (např. místo 5 cm obrusné vrstvy, stačí položit jen 4 nebo 3 cm), náklady by měly být zhruba stejné.«

Vozovka s gumoasfaltovým povrchem nejenže snižuje hluk, ale je i elastická a odolnější vůči povětrnostním vlivům.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down