Už třetím rokem Rada města Valašské Meziříčí při svém výkonu působnosti jako jediného společníka městem založených obchodních společností uplatňuje propracovaný systém kontroly jejich hospodaření. V čem tento systém spočívá?
Podle § 102 odst. 2 zákona číslo 128/2000 Sb., o obcích, je radě města mj. vyhrazeno plnit vůči založeným právnickým osobám úkoly zakladatele a rozhodovat ve věcech obce jako jediného společníka obchodní společnosti. Město Valašské Meziříčí postupuje u svých založených obchodních společností podle § 15 odsr. 2 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, tak, že vykonává územní pravidelnou kontrolu hospodaření podle jasných pravidel.
Jde přitom o společnosti, v nichž je město jediným společníkem. Proto přijalo procesní pravidla, upravující procesy mezi jednotlivými společnostmi a jediným společníkem stanovením konkrétních povinností městského úřadu, statutárního orgánu a dozorčí rady společností. Tím je zajištěn transparentní postup při přípravě a konání valných hromad těchto obchodních společností.
Městský úřad vykonává funkci koordinátora prostřednictvím finančního odboru. Ten radě města při jejím výkonu působnosti valné hromady samostatně zodpovídá za připomínkování materiálů předložených obchodní společností i za vypracování odborných podkladů pro rozhodování rady. S dalšími útvary městského úřadu zajišťuje právní posouzení materiálů, informace operativního charakteru, plnění rozhodnutí orgánů města, předkládání návrhů řešících činnost obchodní společnosti, připomínky, kontrolu předaných dat a vyhodnocení hospodaření. Odpovídá i za včasné předložení, doručení materiálů pro zasedání rady při výkonu působnosti valné hromady, za zpracování zápisu do 7 dnů včetně podpisu předsedajícího, ověřovatelů i za vedení materiálů, které je nutno uchovávat.
Navíc jsou stanoveny postupy a metody průběžného vyhodnocování hospodaření společností radou města, kde finanční odbor rovněž vykonává funkci koordinátora.
PŮVODNÍ SYSTÉM BYL SLOŽITÝ
Původně v roce 2009 byl stanoven způsob výkaznictví tak, že obchodní společnost předkládala radě města tyto dokumenty:
rozvahu celkovou v členění měsíčního plánu a skutečnosti, ročního plánu a skutečnosti od počátku roku;
výkaz zisku a ztráty za celou společnost v členění měsíčního plánu a skutečnosti, ročního plánu a skutečnosti od počátku roku;
výkaz zisku a ztráty po střediscích v členění skutečnosti měsíční a od počátku roku;
hlavní knihu za daný měsíc a od počátku roku;
zprávu o výsledku hospodaření za daný měsíc obsahující:
- rozbor jednotlivých výnosů dle středisek s komentářem o stavu a vývoji v časové řadě,
- rozbor jednotlivých nákladů podle středisek s komentářem o stavu a vývoji v časové řadě,
- rozbor pohledávek,
- zařazení a vyřazení hmotného a nehmotného majetku a investice,
- vazby s městem,
- informace o průběhu důležitých operací;
v průběhu roku obchodní a finanční plán na další rok včetně plánu investic;
další dokumenty vyžádané radou města a dozorčí radou obchodní společnosti.
Od této struktury se následně ustoupilo, protože radní se obtížně orientovali v předkládaných materiálech, a od roku 2010 byl stanoven nový systém.
VÝKAZY PODLE NOVÉ STRUKTURY
Ten spočívá v tom, že společnost prostřednictvím jednatele předkládá na každé řádné zasedání rady města výkazy v níže popsané struktuře.
Prvním pravidelně předkládaným výkazem je výkaz zisku a ztráty po jednotlivých střediscích a za celou společnost, obsahující všechny podstatné položky nákladů, výnosů a výsledku hospodaření za předchozí měsíc a za celé období od počátku roku (tzn., že v červnu se předkládá výkaz za květen a za období od ledna do května) a to tak, aby to bylo pro každého člena rady snadno pochopitelné a porovnatelné s plánem.
Dalším pravidelně předkládaným výkazem je výkaz nákladových a výnosových účtů za období od počátku roku (tzn. v červnu za období od ledna do května), který slouží k podrobnému porovnání plánu a skutečnosti po jednotlivých střediscích a za celou společnost. V tomto výkazu je jasně viditelné, kde dochází k nepředvídatelnému vývoji. Jednatel je povinen na jednání rady vysvětlit, proč např. rostou některé nákladové účty oproti předpokladu, a jaká přijme opatření, aby takovému trendu zabránil.
Jednatel dále předkládá tzv. komentář jednatele, v němž zdůvodňuje okolnosti, které ovlivnily vývoj v předchozím období, stav pohledávek po splatnosti a technické záležitosti, případně plnění úkolů stanovených radou města, a uvádí, jaké jsou hrozby a rizika k dosažení plánovaného výsledku hospodaření za celý rok.
Každoročně na konci roku jednatel předkládá radě plán hospodaření společnosti na příští rok v podrobném členění včetně odhadovaného výsledku hospodaření.
S tímto radou města nastaveným způsobem sledování hospodaření se jednatelé společností zpočátku obtížně vyrovnávali. Měli totiž za to, že všechny tyto činnosti podle § 138 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, vykonává dozorčí rada. Rada města k této jejich argumentaci zaujala postoj, že oba pohledy se mohou vzájemně doplňovat a být prospěšné pro rozvoj obchodní společnosti.
Proces pravidelné kontroly hospodaření obchodních společností probíhající na zasedáních rady vyúsťuje v ukládání konkrétních úkolů jednateli, což má vliv na výši výnosů a nákladů, a tím i na výsledek hospodaření obchodních společností a následně města. Od roku 2009, kdy město tento systém zavedlo, se na jeho základě hospodaření městem založených obchodních společností podstatně zlepšilo.
ZDENĚK STUDENÍK
vedoucí finančního odboru Městského úřadu Valašské Meziříčí
Na základě tohoto systému se hospodaření městem založených společností podstatně zlepšilo.