01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Regionální operační programy přispějí školám na nový kabát

Pokud se obec či město rozhodnou rekonstruovat školy a školky, které zřizují, vybavit jejich třídy moderními pomůckami, zkultivovat školní zahradu nebo vybudovat areál pro volnočasové aktivity nejen pro školou povinné, jedná se vždy o nemalou investici. Dotace na tyto aktivity lze získat především z regionálních operačních programů.

Vzdělávání a volnočasová infrastruktura jsou pro obce a města klíčovými tématy při získávání evropských peněz. Všechny regionální operační programy (dále ROP) jim ve svých oblastech podpory zaměřených na rozvoj měst, obcí a venkova věnují poměrně velký prostor.

KAM SMĚŘUJE PODPORA

Podle programových dokumentů jednotlivých ROP a v souladu s podmínkami vyhlašovaných výzev mohou obce, dobrovolné svazky obcí a organizace, které zřizují a zakládají, získat podporu především na výstavbu a rekonstrukci škol a školských zařízení. Dále lze podpořit komunitní roli škol (např. učebny a vybavení využitelné pro další vzdělávání), aktivní využívání volného času dětí a mládeže při školách (např. modernizace sportovišť). Součástí podporovaných projektů je i modernizace vybavení škol např. zaváděním ICT, multimediálního vybavení či e-learningu do výuky. Zelenou má také budování kulturních a volnočasových zařízení (např. víceúčelové plochy využitelné pro spolkové a sportovní aktivity obyvatel). Podpora je určena i funkčnímu využití brownfields, tj. území, která jsou často vrostlá do obytných částí měst, a která již ztratila své původní využití. Zpravidla jde o areály s původně výrobní funkcí.

Z ROP lze financovat i rekonstrukci tělocvičny (včetně sociálního zázemí), úpravu školní zahrady či zajištění bezbariérového přístupu do budovy. Pokud se týká modernizace školní jídelny a kuchyně, situace v jednotlivých ROP se liší. Zatímco např. Jihovýchod a Střední Morava neumožňují podpořit modernizace školních jídelen a kuchyní, Moravskoslezsko tuto aktivitu podporuje jako doplňkovou. Podobně je tomu s energetickými úsporami budov, které nelze realizovat samostatně.

PŘÍKLADY ÚSPĚŠNÝCH PROJEKTŮ

Na základě informací poskytnutých mluvčími jednotlivých ROP největší zájem a nejvíce podpořených záměrů obcí a měst se týká modernizace výuky, tj. vybavení či výstavby nových učeben. Dále je to budování či rekonstrukce školních hřišť, tělocvičen, sportovních a multifunkčních areálů. Pro ilustraci uvádíme několik úšpěšně realizovaných projektů.

Díky dotacím z ROP Moravskoslezsko proběhla vnitřní a vnější rekonstrukce ZŠ v Jablunkově. Nezbytná rekonstrukce rozvodů byla spojena s pořízením dvou výtahů a modernizací učeben technikou a vybavením. Obec Čeladná vybudovala novou sportovní halu pro výuku žáků i pro mimoškolní a volnočasové aktivity občanů (obr. 1). V Kopřivnici se umně vypořádali s rekonstrukcí zahrad u mateřinek (obr. 2). Příkladem přeměny brownfieldu na moderní sportoviště je nový multifunkční areál Frýdecká v Českém Těšíně (obr. 4). Kromě fotbalu a dalších míčových sportů slouží také in-line bruslení, skate a bikrosu.

ROP Jihovýchod umožnil např. modernizaci školní zahrady a vznik venkovní ekologické učebny v Žarošicích na Hodonínsku (obr. str. 15) Město navrhlo novou podobu zahrady tak, aby vyhovovala potřebám dětí z mateřské školy a současně zajistila zázemí pro aktivity žáků školy. Nové odborné učebny vznikly pro výuku přírodopisu, fyziky a chemie např. v Bílovicích nad Svitavou na Brněnsku. Škola si pořídila interaktivní tabule, magnetické a keramické tabule a moderní nábytek. V učebnách fyziky a chemie jsou nové žákovské stoly s rozvodem elektřiny, pult s řadami lavic s výlevkami.

Příkladem zpřístupňování prostor pro imobilní děti a žáky je stropnicový systém v jihlavské ZŠ Speciální Březinova. Městys Medlov na Brněnsku zase rozšířil prostory a navýšil kapacitu v místní mateřince z jednotřídní na dvoutřídní (obr. 3). V MŠ a ZŠ Okříšky na Třebíčsku vznikla nová PC učebna, starší se částečně dovybavila novými počítači (obr. str. 18). V osmi třídách jsou interaktivní tabule a projekční technika. Spojením dvou tříd nově vzniklo tzv. informační centrum, kde se kromě interaktivní tabule instalovaly počítače umožňující výuku digitálních technologií. Informační centrum je vybaveno moderními encyklopediemi z různých oborů, které může využívat i obecní knihovna zřízená v prostorách školy.

PLÁNY VÝZEV ROP V ROCE 2011

Podle informací poskytnutých regionálními radami převyšoval dosavadní zájem měst a obcí vždy finanční alokace dané jednotlivými výzvami. »V příštím roce plánujeme vyhlásit výzvu v oblasti sociální péče. V ostatních aktivitách již máme cíle programu naplněny, a proto v současné době neplánujeme další výzvy,« říká Ing. Kateřina Kurková, vedoucí oddělení publicity a technické pomoci ROP Jihovýchod. »Finanční prostředky pro oblast vzdělávání jsou už vyčerpány. Projekty vzdělávání se ještě přijímají v Brně a Jihlavě. Jsou zařazeny do integrovaných plánů rozvoje těchto měst a budou se týkat zejména základního školství, např. vybavení učeben,« dodává Ing. Kateřina Kurková.

Podobná situace je i v dalších regionech soudržnosti. »V plánu pro rok 2011 se s výzvou zaměřenou na venkov a města kromě krajských nepočítá. Nelze však říci, že se do konce programovacího období nepřeskupí prostředky v rámci ROP a nebudou vyhlášeny další výzvy pro tyto oblasti podpory,« sdělila Mgr. Eva Jouklová, tisková mluvčí ROP Severovýchod.

Zatímco menší města a obce mají téměř vyčerpáno i z ROP Moravskoslezsko, pro statutární města jsou na projekty modernizace vzdělávání vyčleněny peníze zvlášť a lze je průběžně předkládat. ROP Jihozápad letos plánuje vyhlásit jednu výzvu pro oblast základního školství. ROP Střední Čechy by měl vyhlásit nové výzvy na oblast vzdělávání v MŠ a ZŠ v lednu.

»S ohledem na zrušení příspěvku státního rozpočtu coby součásti přidělené dotace a změny kurzů koruny vůči euru, nemáme zatím schválenu aktualizovanou verzi finančního plánu, na který potom navazuje plán výzev. Rozhodnutí by mělo padnout na prvním jednání Výboru Regionální rady počátkem února,« informovala koncem minulého roku Mgr. Renata Škrobálková, tisková mluvčí ROP Střední Morava. ROP Severozápad neměl v době uzávěrky tohoto čísla schválen plán výzev na letošní rok.

NEJČASTĚJŠÍ PROBLÉMY PŘI REALIZACI PROJEKTŮ

Vedení projektů obecně s sebou nese také mnohé problémy, které často vznikají už při přípravě projektů a projevují se v realizaci nebo při proplácení. Nejčastější chyby se týkají porušení pravidel veřejných zakázek na dodávky a služby. Oproti plánům se při realizaci navíc vyskytují změny, které nejsou konzultovány. Dále je to nesprávné vedení účetnictví, kdy zaevidovaný stav neodpovídá skutečnosti. Jedním z největších problémů bývá i nekomunikace. Všechna tato zjištění mohou znamenat pro města a obce jako příjemce dotace snížení způsobilých výdajů projektu. Avšak vždy platí, že než se přistoupí k tomuto kroku, jsou příjemci vyzváni, aby se vyjádřili ke zjištěnému porušení podmínek poskytnutí dotace.

ZKUŠENOSTI OBCÍ

Koncem října 2010 byl úspěšně ukončen projekt Modernizace školských zařízení v obci Úvalno, podpořený z ROP Moravskoslezsko. V místní mateřince došlo k výměně oken a dveří, zavedení nové vodoinstalace, elektroinstalace a ústředního vytápění. V základní škole bylo vybudováno nové sociální zařízení a vytvořeno nové zázemí pro pedagogy. Obě školy mají nový nábytek a školní pomůcky. Základní škola má také nové nářadí do tělocvičny a vybavení do kuchyně školní jídelny. Náročnost přípravy a vedení takového projektu dokládají slova prvního místostarosty obce Úvalno Ing. Vlastimila Odložíka. »Jako bývalý starosta a současný místostarosta mající na starosti dotace v malé obci, bych přivítal omezit systém přerozdělování peněz přes operační programy. Finanční prostředky směřovat přímo na obce, více věřit vedení obcí, že s nimi umí nakládat. Dále vytvořit systém ročních auditů a celý systém zjednodušit.«.

 

Kontakty na jednotlivé ROP

Odkazy, na kterých lze získat informace o aktuálních výzvách jednotlivých ROP a plánech na rok 2011:

www.jihovychod.cz

www.rr-moravskoslezsko.cz

www.rr-jihozapad.cz

www.rada-severovychod.cz

www.nuts2severozapad.cz

www.ropsc.cz

www.rr-strednimorava.cz

Ukázka upravené zahrady a nové venkovní ekologické učebny v MŠ a ZŠ Žarošice na Hodonínsku.

Obr. 1 Nová hala v severomoravské Čeladné pojme až 300 diváků.

Obr. 2 MŠ Česká v Kopřivnici se proměnila ve vodní svět průlezek a herních prvků.

Obr. 3 Prostory MŠ Medlov jsou nyní otevřené, variabilní a plné světla.

Obr. 4 Areál Frýdecká slouží míčovým hrám, in-line bruslení, skate a bikrosu.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down