S příchodem 1. července se kraje musí vypořádat s nutností více investovat do regionální železniční dopravy.
Krajské samosprávy letos za zajištění osobní železniční dopravy na svých územích zaplatí proti původnímu plánu miliony korun navíc. Důvodem je zvýšení poplatku za použití kolejí. Podle náměstka hejtmana Olomouckého kraje Aloise Mačáka by jen tento kraj do konce tohoto roku zaplatil navíc 8,5 mil. Kč. Napřesrok už by to byl dvojnásobek.
»Budeme muset zvýšit rozpočtovanou částku, kterou pro letošek schválily orgány kraje. Myslím si, že je to jeden z klacků hozených pod nohy krajům,« uvedl náměstek hejtmana. Zároveň upozornil na skutečnost, že hrozí zánik memoranda o dopravní obslužnosti, které kraje uzavřely s vládou Jana Fischera a Českým drahami. »Je předpoklad, že od ledna 2014 by memorandum nemuselo být plněno jako nyní. Ministerstvo dopravy má názor, že financování by šlo přes rozpočtové určení daní,« konstatoval Alois Mačák.
KRAJE ASI BUDOU NUCENY ZMENŠIT ROZSAH ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY
Ještě větší pobouření než dražší dopravní cesta však u krajů vyvolal záměr vlády odebrat jim 600 mil. Kč na regionální železniční dopravu. Kraje, které dostávají podle tři roky platného memoranda na ztrátové vlaky ročně 2,6 mld. Kč, nyní uvažují o tom, že by v případě schválení tohoto návrhu, který by měl platit už od ledna 2014, musely výrazně omezit rozsah dopravní obslužnosti. »Odebrání téměř čtvrtiny z této sumy by mohlo snížit současný objem přepravy lidí až o 40 %,« zdůraznil hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy ČSSD Milan Chovanec.
S redukcí peněz nesouhlasí ani České dráhy, které s kraji uzavřely desetileté smlouvy a trvají na jejich dodržení. »Kraje se musí jako řádný hospodář domáhat závazků, které mají podepsané se státem. Ten memorandum podepsal dobrovolně na deset let a my jenom chceme, aby stát plnil smlouvu,« uvedl Milan Chovanec. Podle jeho slov za všechno může vládní návrh zákona o rozpočtovém určení daní. Asociace krajů doporučuje zachovat platbu podle memoranda a naopak začít jednat o tom, co bude po skončení platnosti tohoto memoranda v roce 2019.
OHROŽENA JE I MODERNIZACE VOZOVÉHO PARKU ČD
»Proč se škrtá právě 600 milionů, nám dosud nikdo seriózně nezdůvodnil,« upozornil Alois Mačák. Poukázal i na fakt, že kdyby se snížily dotace státu do železnice, postihlo by to i návaznou dopravu. »V případě vysokých redukcí se tento systém naruší, a to tak, že bude velmi složité a nesmírně nákladné ho znovu restartovat,« připomněl náměstek hejtmana Olomouckého kraje.
Vrchní ředitel ČD pro obchod Miroslav Šebeňa doplnil, že desetileté smlouvy krajů s Českými drahami byly uzavřeny také kvůli tomu, aby státní dráhy mohly obnovovat vozový park.
Na pozadí hrozící zásadní změny financování regionální železnice je nutno dodat, že na základě rozhodnutí Ministerstva dopravy ČD od července zrušily některé méně využívané rychlíky, na něž však byly navázány regionální vlaky.
TOMÁŠ JOHÁNEK
BUILDING NEWS