01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

REGULACE HLUČNÝCH AKCÍ

Jak se s novým zákonem o obcích změní možnost regulace hlučných zábavných akcí, jako například diskoték po širým nebem? ODPOVĚĎ: Nový zákon mění především podmínky pro preventivní regulaci takovýchto akcí. Nová formulace § 10 zákona č. 128/2000, Sb. písm. b) umožňuje vydat obecně závaznou vyhlášku...

Jak se s novým zákonem o obcích změní možnost regulace hlučných zábavných akcí, jako například diskoték po širým nebem?

ODPOVĚĎ: Nový zákon mění především podmínky pro preventivní regulaci takovýchto akcí. Nová formulace § 10 zákona č. 128/2000, Sb. písm. b) umožňuje vydat obecně závaznou vyhlášku k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, kterými je, podobně jako za předcházející úpravy, možno na některých veřejně přístupných místech v obci určité činnosti zakázat, nebo kterým činnostem vyhradit pouze určitá místa a čas.

Dále písm. c) umožňuje obci v rozsahu nezbytně nutném stanovit podmínky pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků včetně tanečních zábav a diskoték.

Konečně písm. d) může obec vydat vyhlášku k zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí atd.

Obce jistě ocení podstatně zpřesněné zmocnění k určení povinností obecně závaznou vyhláškou. Ačkoliv tato zmocnění neumožňují přímo zakázat nějaký podnik, bude možno určit nejen kdy a kde v obci se taková akce může konat, ale také stanovit další podmínky.

Za využití všech zde vyjmenovaných oblastí je možno vytvořit jakýsi model přípustné akce, který vymezuje místo, kde se taková akce může konat, čas, kdy se může konat, míra zvukových emisí, která je při takových akcích přípustná, jaké musí být zajištěno hygienické zázemí atd. Jelikož vyhláška může nabýt účinnosti už vyvěšením, je možno použít takovou vyhlášku i pro zmírnění následků bezprostředně hrozících problémů.

Zákon umožňuje podmínky pro pořádání takových akcí stanovit, přičemž je nutno upozornit, že těmito vyhláškami je vázán i ten organizátor, který akci koná na svém vlastním pozemku.

Mění se i způsob spolupráce s Policií České republiky. Zatímco původní § 46 dosavadního zákona o obcích dával obecní radě možnost ukládat úkoly útvaru Policie ČR, nový předpis v § 103, odst. 4, písm. d) říká, že starosta může požadovat po Policii ČR spolupráci při zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku.

Menší obce jistě přivítají zavedení instituce pověřeného zaměstnance obecního úřadu (§ 56), který v případě, že obec nezřídí obecní policii, může být pověřen úkoly k zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v rámci působnosti obce.

Sankce za porušení veřejné vyhlášky se nemění, ovšem ke změně úpravy správních deliktů, týkajících se neudržování pořádku na pozemcích v obci, především nově zavedenou možnost pokutovat za nedodržování pořádku na pozemcích i nepodnikající fyzické osoby.

Celkově lze říci, že nová zákonná úprava možnosti obce rozšiřuje. Je nutno upozornit, že v praxi nebude možno zabránit všem excesům a obce budou muset při řešení vzniklých následků použít i jiné způsoby, především uplatnění náhrady škody, spolupráci s hygieniky, orgány ochrany přírody atd.

Mgr. JIŘÍ KASAL,

advokátní koncipient, Dačice

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down