Nejen podle Sdružení pro výstavbu silnic je naše silniční síť v neutěšeném stavu. Podstatné zlepšení není zatím v dohledu. Na opravy a údržbu cest se stále nedávají finanční prostředky v potřebné výši. Představitelé sdružení uvádějí, že zatímco na daních, které letos zaplatí uživatelé silnic včetně...
Nejen podle Sdružení pro výstavbu silnic je naše silniční síť v neutěšeném stavu. Podstatné zlepšení není zatím v dohledu. Na opravy a údržbu cest se stále nedávají finanční prostředky v potřebné výši.
Představitelé sdružení uvádějí, že zatímco na daních, které letos zaplatí uživatelé silnic včetně daně z pohonných hmot, motorových vozidel a dálničních poplatků, stát vybere více než 60 miliard korun, na rozvoj, opravy a údržbu pozemních komunikací počítá ve svém rozpočtu s neúměrně nižší částkou. Vynaloží na ně ze státního rozpočtu jen 12 miliard korun, což je o polovinu méně než loni.
Navíc zhruba polovina této částky má být kryta půjčkami z fondu Phare a Evropské investiční banky. Přitom se v posledních deseti letech podstatně zvýšil podíl silniční přepravy osob a nákladů.
Světová banka vyčíslila dosavadní zaostávání dopravní infrastruktury v ČR. Odhaduje, že dosahuje zhruba 350 miliard korun.
Budeme-li podle směrnic Evropské unie hodnotit úroveň silniční sítě, která je stále ve vlastnictví státu, lze charakterizovat stav jedné čtvrtiny komunikací I. třídy jako havarijní nebo nevyhovující. V havarijním stavu se nachází 41 procent vozovek II. třídy. Ve III. třídě je jich již polovina, přičemž tyto silnice jako jediné často vedou do menších obcí a osad. Jejich dostupnost je na dobrém stavu cest velmi závislá.
Odborníci tvrdí, že uvést komunikace do vyhovujícího stavu předpokládá investovat v příštích deseti letech jen do oprav zhruba 6 až 9 miliard korun ročně. Povážlivá situace nastává v letošním roce i proto, že se časově prodloužilo schvalování státního rozpočtu.
V praxi to znamená, že stavební firmy pracující na silnicích obdrží peníze na své financování později. Silničáři očekávají, že pozitivní roli sehraje připravovaný Státní fond dopravy. Jenže vznikne-li letos, přispěje k výraznějšímu zlepšení silniční dopravní sítě až v příštím roce.
Jedno rychlejší řešení nabízí zmíněné Sdružení pro výstavbu silnic. A sice ještě letos přesunout část výnosů z privatizace ve formě záloh na naléhavé opravy a údržbu i na rozpracované stavby.
Vláda by zálohy ve výši čtyř až pěti miliard korun mohla poskytnout z Fondu národního majetku, případně jiných zdrojů a takto uvolněnou částku zúčtovat po vzniku Státního fondu dopravy.
- jb -