01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Rezignace předsedy finančního výboru

Člen zastupitelstva naší obce, předseda finančního výboru, podal rezignaci na svoji funkci předsedy finančního výboru k určitému dni. Slyšel jsem, že když rezignuje předseda výboru, končí celý výbor, v zákoně o obcích jsem však nic takového nenašel. Náš finanční výbor měl mezi svými členy jen...

Člen zastupitelstva naší obce, předseda finančního výboru, podal rezignaci na svoji funkci předsedy finančního výboru k určitému dni. Slyšel jsem, že když rezignuje předseda výboru, končí celý výbor, v zákoně o obcích jsem však nic takového nenašel. Náš finanční výbor měl mezi svými členy jen jediného člena zastupitelstva obce, a to předsedu. Místopředsedu výboru jsme si zvolili z řad členů výboru, ale není členem zastupitelstva obce. Může po rezignaci předsedy výboru - člena zastupitelstva obce výbor dál pokračovat v činnosti a přijímat usnesení?


Úvodem několik ustanovení ze zákona o obcích.

Podle zákona o obcích může zastupitelstvo obce zřídit jako své iniciativní a kontrolní orgány výbory, které svá stanoviska a návrhy k projednávaným věcem předkládají zastupitelstvu obce. Zákon o obcích stanoví, že zastupitelstvo obce zřizuje vždy výbor finanční a výbor kontrolní a při splnění podmínek stanovených zákonem o obcích také výbor pro národnostní menšiny. Předsedou výboru je vždy člen zastupitelstva obce - to neplatí, jde-li o předsedu osadního výboru. Dále zákon o obcích stanoví, že výbor plní úkoly, kterými jej pověří zastupitelstvo obce - mohou to být úkoly trvalé nebo jednorázové. Finančnímu výboru a kontrolnímu výboru základní úkoly stanoví přímo zákon o obcích v § 119. Ze své činnosti odpovídá výbor zastupitelstvu obce. Počet členů výboru je vždy lichý - výbor je tedy nejméně tříčlenný. Usnesení výboru je platné, jestliže s ním vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech členů výboru. Usnesení výboru se vyhotovuje písemně a podepisuje je předseda výboru.

V prvé řadě je třeba říci, že rezignací předsedy výbor nezaniká. S ohledem na to, že s funkcí předsedy výboru je podle zákona o obcích spojena řada úkolů, mělo by nejbližší zasedání zastupitelstva obce zvolit nového předsedu výboru. Je na zastupitelstvu obce, zda v této souvislosti provede či neprovede úpravy ve složení členů výboru, a to např. odvoláním některých členů a zvolení nových členů s neopomenutím, že počet členů výboru je vždy lichý.

Zastupitelstvo je povinno podle § 96 zákona o obcích vydat svůj jednací řád, v němž stanoví podrobnosti o jednání zastupitelstva obce. Některá zastupitelstva obce vydávají jako součást svého jednacího řádu také jednací řád výborů. V tomto jednacím řádu výborů může zastupitelstvo obce stanovit např., že výbor si může z řad svých členů zvolit místopředsedu (místopředsedy), který nemusí být členem zastupitelstva obce. Takto zvolený místopředseda se podle mého názoru může podílet na přípravě programu schůze výboru, popř. na řízení schůze výboru. Podepsání přijatého usnesení je podle mého názoru v souladu s ust. § 118 zákona o obcích vyhrazeno předsedovi výboru.

Ještě je nutno dodat, že jednací řád výboru zastupitelstva obce může obsahovat také podrobnosti o postavení výboru a jeho jednání - kde může být např. ustanovení o tom, jak často mají výbory zasedat, o přijímání usnesení a do kdy musí být vyhotoveno písemné usnesení výboru, do kterého mají právo občané obce podle § 16 zákona o obcích nahlížet, o kontrolní činnosti výboru, popř. další ustanovení.

Závěrem zdůrazňuji, že rezignací předsedy výboru činnost výboru nezaniká, avšak funkce předsedy výboru je nezastupitelná a zastupitelstvo obce by mělo urychleně zvolit nového předsedu výboru.

 

JUDr. MIROSLAV BÝMA, Ph.D.
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down