01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Rok spolupráce s finančním makléřem

Rok spolupráce s finančním makléřem O zkušenostech s novým systémem pojištění majetku města jsme hovořili s náměstkem primátora Karlových Varů Ing. Josefem Malým. [*] Z jakého důvodu se město rozhodlo změnit systém pojištění majetku? Chtěli jsme minimalizovat náklady vynakládané pojišťovně, tj....

Rok spolupráce s finančním makléřem

O zkušenostech s novým systémem pojištění majetku města jsme hovořili s náměstkem primátora Karlových Varů Ing. Josefem Malým.

[*] Z jakého důvodu se město rozhodlo změnit systém pojištění majetku?

Chtěli jsme minimalizovat náklady vynakládané pojišťovně, tj. stlačit pojistné na co nejnižší úroveň. Již v polovině roku 1998 totiž odbor majetkoprávní a hospodářský poprvé upozornil na skutečnost, že objem pojištěného majetku, a tedy i hrazené pojistné zůstávají nezměněny, přestože město prodávalo již několik let nemovitosti. Dále se projevila nepřehlednost ve smluvních vztazích s pojišťovnou. Smlouvy uzavřené v polovině 90. let již obsahovaly celou řadu dodatků a stávaly se tak nepřehlednými.

Proto město vyvolalo jednání s pojišťovnou. Výsledkem bylo pojištění historického mobiliáře Lázní I, oceněného na 40 mil. Kč, což by obnášelo pojištění ve výši 120 tisíc Kč ročně, bez navýšení pojistného. Dále začal odbor majetkoprávní a hospodářský předkládat pojišťovně čtvrtletně seznamy prodaných nemovitostí, na základě kterých bylo pojistné snižováno. Zároveň se připravovala rámcová smlouva, podle které by byly v případě pojištění příspěvkových organizací tyto organizace zvýhodněny. Do té doby byly pojištěny většinou samy za sebe, i když se vlastně jednalo o majetek města.

Přesto se, bohužel, během roku 1999 nepodařilo docílit sjednocení pojištění. Připravovala se však nová smlouva s pojišťovnou, založená na principu hrazení záloh, to jest vyúčtování na konci roku, upřesnění rozsahu pojišťovaného majetku a rizik.

[*] Jakou strategii jste zvolili při pojišťování majetku města?

Nechali jsme se inspirovat dobrými zkušenostmi velkých průmyslových podniků. V polovině roku 1999 vypsalo město výběrové řízení na pojišťovacího makléře. Vítězná společnost se podílela na přípravě tendru pro výběr pojišťovny a následně na přípravě vlastní pojistné smlouvy města. Součástí přípravy výběrového řízení bylo nejen důkladné zmapování veškerého městského majetku, ale i jeho nové ocenění. Na základě vyhodnocení nabídek pojišťoven uzavřelo pak město pojišťovací smlouvu na dobu určitou na tři roky.

Následně, po uzavření pojistné smlouvy, byla navázána úzká spolupráce s makléřskou firmou v oblasti likvidace konkrétních pojistných událostí pro město a jeho organizace, které postupně přecházejí k jedné pojišťovně.

[*] V čem byly smluvní vztahy výhodnější než předchozí systém?

Za co možná nejvýhodnějších podmínek došlo ke komplexnímu pojištění majetku města, příspěvkových a dalších organizací, ve kterých má město majetkovou účast. Došlo tím k sjednocení pojištění veškerého městského majetku, což s sebou přineslo i finanční úspory. Uzavírá-li se tzv. velká pojistka, snaží se pojišťovna nabídnout odpovídající výhody.

V tomto případě máme třeba ve smlouvě exkluzivně zakotvenu likvidaci projevů vandalismu, mimo jiné třeba následků řádění sprejerů, nebo pojištění městské zeleně, tedy majetku, který nelze takříkajíc "dát pod zámek". Proti takovýmto nemilým událostem se běžně nepojišťuje.

[*] Je výhodné pojistit majetek prostřednictvím makléřské firmy?

Přínos pojišťovací makléřské firmy vidím mimo jiné i v jednání s pojišťovnou, kdy je makléř garantem toho, že pojistná náhrada bude vyplacena v co nejvyšší možné výši. Dále "hlídá" uzavřené smluvní vztahy, sleduje nové produkty pojištění, vyhledává ty, které by mohly být pro město zajímavé a doporučuje je naší pozornosti.

Také v oblasti likvidace pojistných událostí došlo ke zjednodušení. Zatímco dříve všichni uplatňovali pojistné události přes odbor majetkoprávní a hospodářský, v současné době se jednotlivé odbory magistrátu města, realitní kanceláře spravující městský majetek či jednotliví nájemníci městských bytů obracejí přímo na pojišťovací makléřskou firmu. Pojistné události jsou likvidovány zhruba během čtrnácti dnů, někdy i v průběhu týdne nebo naopak měsíce. To závisí vždy na mnoha faktorech, převážně na dokladech, které je potřeba k likvidaci pojistné události doložit.

[*] Kolik pojistných událostí se běžně během roku vyřizuje?

V minulém roce bylo v rámci makléřské správy zpracováno celkem 188 pojistných událostí. Ve 143 případech se jednalo o náhrady škod nájemníkům městských bytů, například při zatékání do bytových domů a podobně, za které bylo vyplaceno více než 485 tisíc korun. Dalších 45 pojistných událostí se vztahovalo přímo na nemovitý i movitý majetek města. Charakter těchto škod byl různorodý - od vandalismu, přes krádeže, vloupání do objektu, až po živelné události, konkrétně likvidaci následků požáru či vichřice. V těchto případech uhradila pojišťovna městu škody ve výši zhruba 265 tisíc korun. Celkem za loňský rok to tedy bylo tři čtvrtě miliónu korun.

V současné době se řeší více než 50 pojistných událostí, kde se postupně dodávají podklady pro ukončení likvidace. Jsou to především zprávy o ukončení šetření policie a faktury za znovupořízení poškozených věcí např. oprav.

[*] Klesá v souvislosti s prodejem městských bytů počet pojistných událostí?

V loňském roce jsme takový trend nezaznamenali. Tento vývoj je ovšem zcela pochopitelný, vezmeme-li v úvahu, že se výrazně rozšířilo pojistné krytí u nově uzavřených smluv.

[*] Jak po uplynutí prvního roku hodnotíte spolupráci s makléřskou firmou?

Jednoznačně došlo k úspoře částky, kterou město za pojištění majetku platí, oproti předchozímu roku o více než 671 tisíc Kč. Navíc se rozšířilo pojistné krytí na další možná rizika poškození majetku např. graffiti.

[*] A co oblast pojistných smluv příspěvkových organizací a organizací s majetkovou účastí města?

Vyhlášené výběrové řízení přineslo efekt v tom, že vítězná pojišťovna nabídla vzhledem k objemu pojištěného majetku maximálně výhodné finanční podmínky pro nově uzavírané pojistné smlouvy satelitních organizací. Nejvýraznější úsporu přineslo nové pojištění Dopravního podniku, kdy výše pojistného klesla na necelou polovinu.

[*] Lze ještě pojištění vylepšit?

Makléř sleduje průběžně produkty nabízené v oblasti pojišťovnictví. V současné době jedná např. o možnost připojištění rizika odpovědnosti pracovníků za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím či nesprávným úředním postupem, dále pak o pojištění lesů v majetku města, zejména na riziko lesních požárů.

[*] Dá se tedy konstatovat, že spolupráci hodnotíte kladně?

Myslím, že to z mých předchozích odpovědí jasně vyplývá. Navíc město makléřské společnosti za její služby nic neplatí. Odměnu pro makléře tvoří předem dohodnutá procenta z výše pojistné smlouvy, která hradí přímo pojišťovací ústav. Celková dosažená úspora na pojistných nákladech města včetně příspěvkových organizací činila, při nárůstu hodnoty pojištěného majetku o asi 30 %, více než jeden a čtvrt miliónů korun.

[*] Doporučil byste takovýto systém pojištění majetku svým kolegům na radnicích dalších měst?

Určitě. Optimalizace pojištění s využitím makléře se nám ve všech směrech osvědčila. Jsem přesvědčen, že cesta, kterou zvolily Karlovy Vary, je dobrým řešením i pro ostatní města.

Hana Kaňovská

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down