Rozdělení pravomocí Otázka: Radě obce je podle zákona o obcích /§ 102 odst. 2 písm. a)/ vyhrazeno zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu. Může tedy starostovi svěřit ve vymezeném rozsahu samostatně řešit nastalé finanční záležitosti, např. financovat je podle jeho uvážení do výše...
Rozdělení pravomocí
Otázka: Radě obce je podle zákona o obcích /§ 102 odst. 2 písm. a)/ vyhrazeno zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu. Může tedy starostovi svěřit ve vymezeném rozsahu samostatně řešit nastalé finanční záležitosti, např. financovat je podle jeho uvážení do výše 30 000 Kč?
ODPOVĚĎ: Je nutno vyjít z několika zásadních věcí, především z rozdělení pravomocí mezi zastupitelstvo, radu a starostu. Citované ustanovení týkající se rady nelze totiž posuzovat vytržené z kontextu celého zákona. Zjednodušíme-li dotaz do praktické roviny, jde v zásadě o tuto situaci: Je schválen rozpočet obce, který schvaluje zastupitelstvo. Uvádí v něm předpokládané příjmy a výdaje. Zmíněné ustanovení znamená pouze to, že rada jako výkonný orgán dbá na to, aby byl tento rozpočet realizován, jinými slovy plnění tohoto rozpočtu "hlídá". To však v žádném případě neznamená, že by u všeho, co se týká čerpání z rozpočtu, musela být rada nebo zastupitelstvo. Jde jen o to, které úkony se podle schváleného rozpočtu realizují, protože ne všechno, co je v rozpočtu, je tím de facto schváleno jako právní akt.
Obecně řečeno: starostu lze pověřit konkrétními úkony ve vztahu k čerpání rozpočtu tam, kde zákon nepředpokládá souběžně souhlas jiného orgánu a "příkaz", který dává rozpočet, je natolik určitý a nepřipouštějící pochybnosti či dvojí výklad, že jej starosta může realizovat v rámci schváleného rozpočtu sám.
Nejlépe je to jasné na příkladu: obec má v rozpočtu schváleno 2 mil. Kč jako plánovaný příjem z prodeje bytů, a 3 mil. Kč jako výdaj na plynofikaci obce. Přestože jde o rozpočtem schválenou částku, je nemyslitelné, aby starosta sám byty prodal (musí zastupitelstvo) nebo sám zadal plynofikaci nějaké firmě (viz zákon o zadávání veřejných zakázek), byť jsou tyto částky schváleny rozpočtem. Nemůže to udělat ani tehdy, kdyby k tomu byl pověřen, protože orgány obce nemohou svou výhradní pravomoc na něj přenést.
Jiná situace je ale tehdy, když již proběhlo výběrové řízení na dodavatele plynofikace, je s ním uzavřena smlouvy o dílo, a rada pověří starostu, aby na základě této smlouvy podepisoval faktury a dával příkazy k úhradě tohoto díla.
Něco podobného je například chod úřadu: je v rozpočtu schváleno 300 000 Kč na chod úřadu (materiální vybavení), je v případě pověření (a dalo by se to vykládat i automaticky) věcí starosty, co např. za tyto peníze nakoupí, neporuší-li objemem nákupu zákon o zadávání veřejných zakázek. Podobně to je s kapitolami mateřských škol apod.
Zásadní je tedy skutečnost, zdali čerpání rozpočtu nepodléhá současně ještě zvláštnímu schvalovacímu procesu podle zákona o obcích (prodeje, pronájmy apod.), zákona o zadávání veřejných zakázek apod. Pokud ne, je zmocnění starosty radou nebo zastupitelstvem (dle oblasti, která spadá do jejich pravomoci) možné. Řečeno obráceně - starostu lze zmocnit tam, kde zákon nepřiznává ještě další rozhodovací pravomoc jinému orgánu, tj. tam, kde jde tzv. o hotovou věc.
Vzhledem k přísnosti zákona o obcích č. 128/2000 Sb., pokud jde o neplatnost úkonů bez schválení příslušným orgánem obce, doporučuji sporné věci konzultovat s odborníkem.
Mgr. Jana Hamplová,
advokátka,
stálá spolupracovnice redakce