01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Rozdělení pravomocí v obci

Obecní úřad plní úkoly obce prostřednictvím zaměstnanců obce zařazených do úřadu, do některého jeho odboru či oddělení. V obcích, v nichž je zřízena funkce tajemníka, je tajemník součástí úřadu, plní úkoly statutárního orgánu...

Obecní úřad plní úkoly obce prostřednictvím zaměstnanců obce zařazených do úřadu, do některého jeho odboru či oddělení. V obcích, v nichž je zřízena funkce tajemníka, je tajemník součástí úřadu, plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele a je vedoucím úřadu. O rozdělení pravomocí v obecním úřadu rozhoduje rada obce. Organizační řád, který rozdělení pravomocí stanoví, musí zohlednit zejména pravomoc k podepisování listin. Listiny mohou vyhotovovat orgány obce, kterými jsou v tomto případě obecní úřad, včetně uvedení příslušného odboru, a starosta.

Většina členů zastupitelstva byla před svým zvolením v nějakém zaměstnání. Někteří z nich byli nebo jsou úředníky. Pokud byli po svém zvolení dlouhodobě uvolnění pro výkon funkce člena zastupitelstva, jsou po svém uvolnění z práce pouze členy zastupitelstva, neboť nikdo současně nevykonává zaměstnání, z něhož je uvolněn pro výkon funkce. Členové zastupitelstva obce, kteří nejsou uvolněni pro výkon funkce, mohou být úředníky pouze výjimečně. A to jen v případě, že na úřadě nevykonávají státní správu. Úředníci obce nebo kraje, kteří vykonávají pouze samosprávné činnosti, mohou být současně členy zastupitelstva. Členem zastupitelstva může být úředník také v případě, že sice vykonává státní správu, ale ta se nevztahuje k územní působnosti obce, v níž je členem zastupitelstva. Např. úředník stavebního úřadu nemůže být v této obci současně členem zastupitelstva. Takovému členovi zastupitelstva zaniká mandát.

SNÍŽENÍ POČTU ÚŘENÍKŮ JE ZTÍŽENO

V obcích, kde je rada, stanoví počet zaměstnanců rada obce. V ostatních obcích rozhoduje o počtu zaměstnanců zastupitelstvo. Snížení počtu úředníků a výpověď pro nadbytečnost je spojeno s odstupným. Pokud zatím úředník odpracoval 10 let u obce či okresního úřadu nebo u jiného správního úřadu, a podílel se na výkonu správních činností, vyplácí mu nyní obec od 1. 1. 2003 kromě odstupného podle zákoníku práce ještě další odstupné ve výši dvojnásobku průměrného měsíčního výdělku. A dále se pracovní poměr s úředníkem uzavírá od 1. 1. 2003 téměř vždy na dobu neurčitou. Úředníci, s nimiž byla uzavřena smlouva před 1. lednem 2003 na dobu určitou, jsou úředníky, kterým již vznikl pracovní poměr. Lze u nich postupovat podle zákoníku práce, tj. v případě, že bude úředník s vědomím zaměstnavatele pokračovat v práci, změní se jeho pracovní poměr na dobu neurčitou.

Na dobu určitou je možno zaměstnat úředníka pouze na časově omezené práce nebo jako náhradu za úředníka na mateřské nebo rodičovské dovolené, ve vojenské nebo civilní službě nebo třeba za úředníka zvoleného do zastupitelstva obce. Jestliže úředník nemá zájem na změně pracovního poměru z doby určité na dobu neurčitou, vyhlašuje na jeho místo tajemník v obcích s pověřeným obecním úřadem výběrové řízení. Starosta nebo tajemník v obcích bez pověřeného obecního úřadu vyhlašuje veřejnou výzvu.

* O počtu ostatních zaměstnanců se rozhoduje beze změn

Pravomoc rozhodovat o počtu zaměstnanců se týká jak počtu úředníků, tak počtu ostatních zaměstnanců obce. Starosta každé obce, bez ohledu na to, jestli má, či nemá tajemníka, uzavírá pracovní smlouvu se zaměstnanci obce zařazenými do zvláštních orgánů a do organizačních složek.

Jde o rozhodování o počtu zaměstnanců obce zařazených např. do obecní policie nebo do kulturního střediska a též o počtu zaměstnanců obce vykonávajících servisní, manuální a pomocné práce. Obslužný personál na rozdíl od úředníků pro výkon své práce nepotřebuje znalosti o veřejné správě, protože nejedná s občany o jejich potřebách a nepodílí se na plnění zákonem stanovených úkolů obce. S těmito zaměstnanci je možno uzavřít pracovní poměr na dobu určitou, vedoucí zaměstnance je možno jmenovat a odvolat bez omezení a výpověď z organizačních důvodů nemá za následek další odstupné.

* Zrušení odboru či oddělení může mít za následek další odstupné

O zřízení a zrušení odboru a oddělení rozhoduje rada obce. V obcích bez rady nerozhoduje o zřízení a zrušení odborů sám starosta, ale zastupitelstvo. Dojde-li ke zrušení odboru, oddělení nebo funkce tajemníka, není to zákonný důvod pro odvolání ani pro ukončení jejich pracovního poměru. Důvod pro výpověď je to v případě, že úředník nepřijme jinou pro něho vhodnou práci. Organizační změna se váže na povinnost obce vyplatit úředníkovi nejenom odstupné podle zákoníku práce, ale při splnění minimálně 10 let odpracovaných po 24. 11. 1990 při výkonu správních činností ještě další odstupné.

JMENOVÁNÍ A ODVOLÁNÍ VEDOUCÍHO ODBORU

O jmenování a odvolání vedoucích odborů rozhoduje rada na návrh tajemníka. K platnému jmenování tajemníka je zapotřebí souhlasu krajského úřadu, ke jmenování vedoucího odboru může dojít na návrh tajemníka, nikoliv starosty. Starosta, který nemá tajemníka, jmenuje a odvolává vedoucí odborů, pokud o jejich zřízení zastupitelstvo rozhodlo. Není to ale rozhodování bez pravidel. Nového vedoucího odboru jmenuje rada, případně starosta až po výběrovém řízení. Do výběrové komise o minimálním počtu tří členů je nutno jmenovat alespoň jednoho úředníka. Při výběru uchazečů je vhodné mít na paměti, že odvolat vedoucího odboru z funkce bude možno pouze ze zákonných důvodů. Mezi důvody odvolání patří porušení pracovní kázně, ztráta bezúhonnosti a neukončení vzdělání vedoucích úředníků.

Stávající vedoucí odborů mohou být odvoláni, pokud nepředloží do 30. 6. 2003 negativní lustrační osvědčení. U některých obcí došlo ještě v roce 2002 k odvolání vedoucích odborů bez uvedení důvodů, protože do konce roku 2002 to bylo ještě možné. Pokud byli z funkce odvoláni nebo pokud by se funkce vzdali, byla obec povinna jim nabídnout jinou pro ně vhodnou práci. Záleží také na tom, kdy bylo odvolání vedoucím odborů doručeno. Pokud k doručení odvolání došlo až v roce 2003, bylo by k platnému odvolání potřeba nejenom návrhu tajemníka, ale rovněž zákonných důvodů. A dále je vhodné upozornit na tuto situaci: Jestliže po odvolání vedoucích odborů došlo k jejich pověření řízením, resp. spíše k jejich opětovnému jmenování na dobu do výběru nového vedoucího odboru, nebude připadat v úvahu organizační změna.

* Člen zastupitelstva nemůže být současně vedoucím odboru

Členem zastupitelstva nemůže být žádný úředník, který je jmenovaný do funkce. Tajemník je také úředník a nemůže být pochopitelně současně členem zastupitelstva. Pokud by např. byl členem zastupitelstva zvolen stávající vedoucí odboru nebo tajemník, musí se vzdát vedoucí funkce. Někdy dojde k zániku mandátu, nikoliv k tomu, že by se člen zastupitelstva vzdal funkce vedoucího odboru. Takový vedoucí odboru, který má tříletou praxi jako vedoucí zaměstnanec v posledních 8 letech, se může ucházet ve výběrovém řízení o místo tajemníka nebo ředitele krajského úřadu. Takovou možnost má také starosta, místostarosta nebo člen zastupitelstva, pokud byli uvolněni pro výkon této funkce rovněž po dobu tří let v bezprostředně předchozích osmi letech, pokud splňují stanovené předpoklady a přihlásí se do výběrového řízení.

STAROSTA NENÍ ÚŘEDNÍKEM ANI TAJEMNÍKEM

Starosta stojí sice v čele úřadu a za plnění úkolů v samostatné i přenesené působnosti mu tajemník nebo vedoucí odboru v obcích bez tajemníka odpovídá, přesto není úředník. Starosta pouze plní obdobné úkoly jako statutární orgán zaměstnavatele vůči uvolněným členům zastupitelstva a ostatním zaměstnancům obce, kteří úředníky nejsou, a pokud nemá tajemníka, také vůči úředníkům. Protože starosta v obcích bez tajemníka není a nestává se tajemníkem neboli vedoucím úřadu, nemusí tak jako tajemník do 30. 6. 2003 předložit lustrační osvědčení, ani do čtyř let ukončit vzdělávání vedoucích úřadů, ani prokázat zkoušku zvláštní odborné způsobilosti. Veškeré listiny vyhotovené při zabezpečování úkolů tajemníka vždy podepisuje jako starosta, nikoliv jako vedoucí úřadu.

EVA ŠROMOVÁ
právnička

Starosta každé obce, bez ohledu na to, jestli má, či nemá tajemníka, uzavírá pracovní smlouvu se zaměstnanci obce zařazenými do zvláštních orgánů a do organizačních složek.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down