01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Rozdíl mezi tzv. dvojkovými a trojkovými obcemi

Jaký je rozdíl mezi "dvojkovými" a "trojkovými" obcemi? Setkávám se také s označením "pověřené" obce. Výše uvedené pojmy jsou slangovými označeními, která se používají pro rozlišení obcí z hlediska rozsahu jimi zabezpečovaného výkonu státní správy. Toto rozlišování "kategorií" obcí vychází ze...

Jaký je rozdíl mezi "dvojkovými" a "trojkovými" obcemi? Setkávám se také s označením "pověřené" obce.

Výše uvedené pojmy jsou slangovými označeními, která se používají pro rozlišení obcí z hlediska rozsahu jimi zabezpečovaného výkonu státní správy. Toto rozlišování "kategorií" obcí vychází ze zákona o obcích.

Obec vykonává dvojí působnost. V prvé řadě je to samostatná působnost - obec samostatně spravuje záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů obce, pokud nejsou zákonem svěřeny krajům nebo pokud nejde o jejich přenesenou působnost nebo působnost jiných orgánů, a dále záležitosti, které do samostatné působnosti obce svěří zákon. Vedle toho obec zabezpečuje určité úkoly státní správy, jejichž výkon byl zákonem obci svěřen, tyto úkoly obec vykonává jako přenesenou působnost.

Zatímco rozsah samostatné působnosti je pro všechny obce stejný, rozsah úkolů zabezpečovaných v rámci přenesené působnosti se na jednotlivých obcích liší. Ustanovení § 61 zákona o obcích z tohoto hlediska rozlišuje mezi obcemi, které vykonávají přenesenou působnost v základním rozsahu, obcemi s pověřeným obecním úřadem a obcemi s rozšířenou působností.

Právě obce s pověřeným obecním úřadem jsou často neformálně označovány jako "obce II", "dvojkové obce", případně "pověřené obce". Obce s rozšířenou působností se běžně označují jako "obce III" nebo "trojkové obce". V praxi se lze setkat i s tím, že obce s pověřeným obecním úřadem a obce s rozšířenou působností se označují souhrnně jako "pověřené obce", případně, že se jednotlivé termíny zaměňují, a pak vznikají nejasnosti.

Obec s pověřeným obecním úřadem, respektive pověřený obecní úřad, vedle přenesené působnosti vykonávané všemi obcemi, vykonává v rozsahu svěřeném zvláštními zákony i další úkoly státní správy, a to nejen pro území dané obce, ale rovněž pro další obce ve správním obvodu pověřeného obecního úřadu. Pověřené obecní úřady plní řadu úkolů například na úseku ochrany přírody a krajiny, volebních záležitostí, krizového řízení, rozhodují ve věcech týkajících se zásahu do pokojného stavu podle § 5 občanského zákoníku aj.

Obdobně obce s rozšířenou působností, vedle přenesené působnosti vykonávané všemi obcemi a obcemi s pověřeným obecním úřadem, vykonávají v rozsahu svěřeném zvláštními zákony i další úkoly státní správy, a to nejen pro území dané obce, ale i pro obce ve správním obvodu obce s rozšířenou působností. Z kompetencí svěřených obecním úřadům obcí s rozšířenou působností lze zmínit působnost živnostenských úřadů nebo úkoly podle školského zákona. Velmi významnou kompetencí obcí s rozšířenou působností je možnost vydávat - v zákonem stanovených případech a v jeho mezích - nařízení obce pro správní obvod obce s rozšířenou působností. V současné době existují 4 taková zmocnění (jedno podle zákona o ochraně přírody a krajiny a tři podle lesního zákona).

Obce s pověřenými obecními úřady i obce s rozšířenou působností vymezuje zákon č.íslo 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností, ve znění pozdějších předpisů. Jejich správní obvody určuje vyhláška Ministerstva vnitra ČR č. 388/2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních obvodů obcí s rozšířenou působností, ve znění pozdějších předpisů.

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down