Kontrola je jednou z nejdůležitějších činností pro zabezpečení plynulého a správného hospodaření územního samosprávného celku v rámci celého rozpočtového roku.
Rozpočet musí splňovat vedle vyrovnanosti i další důležité zásady: reálnost, pravdivost a úplnost. Tyto zásady mají velký význam při kontrole plnění rozpočtu a jeho vyhodnocování během roku. Pokud není splněna pouze jedna z nich, pak i samotná kontrola není přesná a územní samosprávný celek se během roku může dostat do finančních problémů.
Přesto v průběhu rozpočtového roku dochází k nesrovnalostem mezi rozpočtem a skutečností, které jsou často vyvolány organizačními změnami, změnami zákonů, nebo dalšími objektivními skutečnostmi (havárie, přírodní katastrofy apod.). Všechny tyto skutečnosti, které nebyly známy v době tvorby a schvalování rozpočtu, se musí řešit změnou rozpočtu, která se uskutečňuje rozpočtovými opatřeními. Rozpočtové opatření musí být provedeno vždy, pokud jde o vztah k jinému rozpočtu, dochází-li ke změně závazného ukazatele nebo hrozí-li vznik rozpočtového schodku.
KONTROLA HOSPODAŘENÍ
Kontrola hospodaření musí začínat od nejnižších článků řízení, tj. od vedoucích jednotlivých odborů, kteří musí sledovat a pravidelně vyhodnocovat svou část rozpočtu a činit opatření k dodržení závazných ukazatelů, za které jsou odpovědní. Vedoucí finančního odboru pak kontroluje plnění rozpočtu souhrnně. Zaměřuje se v oblasti příjmové a výdajové na ty ukazatele, u nichž nedochází k očekávanému plnění. Jeho povinností je na možnost překročení výdajové části nebo neplnění příjmové části poukázat a ve spolupráci s vedoucími odborů navrhovat řešení.
Kontrola na všech úrovních porovnává schválený rozpočet, upravený rozpočet a účetní skutečnost a jejich vzájemný procentuální podíl za hodnocené období. Doporučuje se porovnávat plnění rozpočtu ve víceletých časových řadách.
Plnění rozpočtu je nutno kontrolovat pravidelně, z praxe vyplývá jako nejvhodnější následující periodicita:
měsíčně vedoucími odborů v podrobnosti rozpočtové skladby a závazných ukazatelů,
měsíčně vedoucím finančního odboru sou-hrnně za celý rozpočet,
měsíčně vedením města,
měsíčně finančním výborem,
měsíčně radou obce (v zákoně o obcích č. 128/2000 Sb. je stanoveno, že zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu je vyhrazeno radě obce),
čtvrtletně zastupitelstvem obce, a to v podrobnosti schválených závazných ukazatelů a v takové podrobnosti, která umožní zastupitelům zodpovědně rozhodnout o navrhovaných rozpočtových opatřeních (změnách závazných ukazatelů).
Změny závazných ukazatelů může schválit pouze zastupitelstvo obce, zastupitelstvo může přenést pravomoc na radu obce k projednávání změn rozpočtu, kdy nedochází ke změně závazných ukazatelů. Při každém návrhu na zapracování nového výdaje do rozpočtu je nutno stanovit i způsob financování, například snížením některého závazného ukazatele, protože plnění je proti předpokladu nižší, nebo lze některou rozpočtovanou akci nižší priority přesunout do dalšího roku. Další možností je zahrnout do rozpočtu finanční prostředky z minulých let nebo zapojit cizí zdroje - úvěr nebo půjčku.
ZÁVĚREČNÝ ÚČET
Povinné náležitosti závěrečného účtu definuje zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Vyúčtování hospodaření za uplynulý kalendářní rok musí obsahovat údaje o plnění příjmů a výdajů v členění podle rozpočtové skladby. Závěrečný účet poskytuje celkový pohled na hospodaření v minulém roce v porovnání schválený, upravený rozpočet a skutečnost. Součástí je i vyčíslení výsledku hospodaření (salda) včetně financování, tvorba a použití fondů. Členění musí být natolik podrobné, aby bylo možné zhodnotit finanční hospodaření obce a jí zřízených nebo založených právnických osob a hospodaření s jejich majetkem. Závěrečný účet zahrnuje také vyúčtování finančních vztahů k ostatním rozpočtům (státu, krajů, obcí, k státním fondům a jiným rozpočtům) a zprávu o přezkoumání hospodaření.
Sestavením závěrečného účtu bývá pověřen vedoucí finančního odboru, který si vyžádá podklady od jednotlivých vedoucích odborů, ředitelů a vedoucích zřízených nebo založených organizací.
Projednání závěrečného účtu na veřejném zasedání zastupitelstva se musí uskutečnit nejpozději do 30. června včetně usnesení k nápravě chyb zjištěných auditem.
PŘEZKUM HOSPODAŘENÍ
Při přezkoumání hospodaření se postupuje podle zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí. Přezkum u obcí provádí krajský úřad nebo profesionální auditor.
Hospodaření je kontrolováno především na těchto úsecích: rozpočtového hospodaření; inventarizace a evidence majetku; vedení účetní evidence; činnosti kontrolních a finančních výborů.
Předmětem přezkoumání jsou údaje o ročním hospodaření územního celku. Předmět přezkoumání se ověřuje z hlediska dodržování povinností daných předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a odměňování. Posuzuje se soulad hospodaření s finančními prostředky v návaznosti na rozpočet, dodržení účelu a podmínek poskytnutých dotací a návratných finančních výpomocí, věcné a formální správnosti dokladů přezkoumávaných operací. Zpráva o přezkumu by měla také upozornit na rizika, která mohou nastat v dalších obdobích.
STANISLAV PODROUŽEK
ředitel společnosti AQE advisor, s. r. o.
Definice kontroly podle zákona č. 250/2000 Sb.
Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (č. 250/2000 Sb.) definuje kontrolu hospodaření následovně: Územní samosprávné celky a svazky obcí uskutečňují své finanční hospodaření v souladu se schváleným rozpočtem a provádějí pravidelnou, systematickou a úplnou kontrolu svého hospodaření a hospodaření jimi zřízených a založených právnických osob.