01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Rozpočet obce? Sestavit jej bude letos obtížnější než kdy jindy

Při sestavování rozpočtů a rozpočtových výhledů obcí, měst a krajů bychom měli jednak respektovat obecné trendy vývoje ekonomiky, jednak vycházet z dílčích faktů platných pro následující rok, případně dva roky.

Východiskem musí být finanční politika státu, který nevybere dostatek daní na vše, co poskytuje - a také způsob, jakým to poskytuje. Stát má dvě možnosti, buď redukovat (racionalizovat) své výdaje, nebo zvednout daně, případně volit kombinaci.

1) Stát vybere od lidí více na daních, občané, obce i podnikatelé na to doplatí. Stát přitom mazaně tvrdí, že daně z příjmů snižuje, ale zároveň lidem vytahuje z kapsy mnohem více peněz zvýšením DPH a požadavkem platit vyšší sociální a zdravotní pojištění. Tlačí i na to, aby lidé platili stále více za různé, dosud státem hrazené služby. Důsledkem bude stagnace ekonomického obratu, nemluvě o stagnaci růstu, neboť peněz v systému více nebude.

2) Stát převádí další povinnosti na obce i občany, aniž by jim poskytl odpovídající prostředky. Lze očekávat pokračující snižování příspěvků na výkon státní správy.

Obecných trendů, jež by obce měly brát do úvahy, je více. Budu se proto věnovat jen konkrétním změnám, jimž se nevyhneme.

Především vězme, že celkové daňové výnosy obcí ještě ani nedosáhly úrovně roku 2008 a v roce 2012 dál neporostou.

Hlavní změnou bude změna RUD. Napřesrok se odehraje jen dílčí změna, kdy stát zvýší sníženou sazbu DPH z 10 % na 14 %. Normálně by z toho obce profitovaly. Jenže pod záminkou »podpory důchodové reformy« jim stát sníží podíl na výnosu DPH z nynějších 20,4 % na 19,93 % od 1. 1. 2012, takže v roce 2012 se pro obce (a kraje) v celkovém výnosu DPH - a výnosů daní vůbec, de facto nic nezmění. K dalšímu snížení podílu na výnosu DPH na 19,90 % pro obce a 8,28 % pro kraje má dojít s účinností od 1. 1. 2013. Podstatná změna RUD (velká novela) má nastat od 1. 1. 2013, šanci výrazně si přilepšit mají sídla do 50 tisíc obyv. Naopak výrazně tratí Praha, Brno, Ostrava a Plzeň, po přechodné období však mohou počítat s vyrovnávacími dotacemi.

Z rozpočtů obcí »zmizí« sociální transfery. Městům, jež vykonávají sociální agendy v oblasti transferů, se nárůstem provozního salda na běžných příjmech opticky výrazně ozdraví finance. V návaznosti na tyto změny se ruší příspěvek na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb pro hl. m. Prahu a obce s rozšířenou působností.

Odpisování majetku obcím umožní získat přehled (byť hrubý a nepřesný) o výdajích nutných na udržování majetku obce ve stavu odpovídajícímu době. Týká se to hlavně budov a technologických celků.

Deficit státního rozpočtu na rok 2012 je navržen ve výši 105 mld. Kč, daňové příjmy obcí mají činit 125 mld. Kč , zatímco dluhová služba státu dosáhne 114 mld. Kč. Úsudek o hospodaření státu nechť si z tohoto srovnání učiní čtenář sám...

Výrazný dopad bude mít zvýšení snížené sazby DPH z 10 % na 14 %. Obce jsou většinou konečnými spotřebiteli. Vzrostou náklady u nakupovaných služeb a zboží, je třeba tvořit rezervy. Sazba DPH bude sjednocena na 17,5 % s účinností od 1. 1. 2013, obce opět nebudou participovat na zvýšeném výběru a pouze jim vzrostou náklady.

Na základě chystané novely zákona o rozpočtových pravidlech (účinnost nastane dnem vyhlášení) má každé obci vzniknout povinnost vést účet u ČNB, na nějž jí stát bude posílat veškeré prostředky, hlavně podíly na daních, platby z ministerstev apod. Teprve pak obec bude moci (s různými omezeními) tyto peníze převádět na své účty u komerčních bank. Stát tak chce získat možnost tato depozita u ČNB využívat, aby se mu zlevnily dluhy. Je to však určité riziko pro obce, neboť (a já si za tím stojím) stát se pozvolna dostává do režimu bankrotujícího subjektu. Proto obcím radím: Jakmile budete moci, peníze si hned převádějte na své účty u komerčních bank.

Příspěvky na školství, vybraná zdravotnická zařízení a výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů, stejně jako dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí nejsou valorizovány.

LUDĚK TESAŘ

ekonom - specialista na veřejné finance a hospodaření obcí

www.cityfinance.cz

Plánované příjmy obcí a krajů

Daňový příjem Očekávaná skutečnost roku 2011 Predikce na rok 2012
kraje obce kraje obce
Daň z přidané hodnoty 25 59,9 25,6 61,5
Daň z příjmů právnických osob celkem 11,2 31,6 11,4 32,1
Daň z příjmů právnických osob 10,8 25,8 11 26,3
Daň z příjmů právnických osob plac. kraji a obcemi 0,4 5,8 0,4 5,8
Daň z příjmů fyzických osob celkem 12,2 32,4 11,9 32
Daň z příjmů fyzických osob - zvláštní sazba 1,1 2,7 1,1 2,7
Daň z přiznání celkem 0,3 2 0,3 2,3
daň z přiznání - sdílená část výnosů 0,3 0,6 0,3 0,7
daň z přiznání - 30 % podle místa vzniku 1,4 1,6
Daň ze závislé činnosti celkem 10,8 27,7 10,5 27
daň ze závislé činnosti - sdílená část 10,8 25,9 10,5 25,2
daň ze závislé činnosti - 1,5 % motivace 1,8 1,8
DAŇOVÉ PŘÍJMY CELKEM 48,4 123,9 48,9 125,6

Dopady změn daňových zákonů

Rok 2012 2013 2014
Rozpočtový dopad celkem na veřejné rozpočty v mld. Kč 17,9 18,5 24,4
v tom: Daň z přidané hodnoty zvýšení sazeb 21,3 22,5 28,4
Daň z příjmů fyzických osob z přiznání1 0 -0,6 -0,6
z toho: RUD krajů -0,05 -0,05
RUD obcí -0,13 -0,13
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti2 -3,4 -3,4 -3,4
z toho: RUD krajů -0,3 -0,3 -0,3
RUD obcí -0,73 -0,73 -0,73

1 Daní z příjmů fyzických osob z přiznání se rozumí daň placená na základě daňového přiznání a z něj plynoucích záloh, nezávisle na tom, z jakého zdroje plynou daňovému subjektu příjmy (konkrétně jde o příjmy směřující na účty finančních úřadů s předčíslím 721).

2 Daní z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti se rozumí daň placená plátci daně z příjmů ze závislé činnosti.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down