Ekonomika trpí nestabilitou a ztrácí konkurenceschopnost. Kravička českého hospodářství stůně a vláda jí předepsala znovu ten samý lék - zvýšení daní, a paradoxně jej nazvala »úsporným balíčkem«.
Psal se rok 1999 a na Ministerstvu financí ČR (MF) jsme s kolegy připravovali novelu zákona o rozpočtovém určení daní (RUD). Poslanci tvrdili, že tato novela RUD, která měla účinnost od 1. 1. roku 2000, bude pouze provizorním řešením. Platí prakticky dodnes, tedy 12 let.
KRÁTKÝ EXKURZ DO HISTORIE
S Eduardem Janotou, bývalým ministrem financí a v roli náměstka střídajících se šéfů resortu osvědčeným a dlouholetým tvůrcem státních rozpočtů ČR, jsme se již v roce 2004 pokoušeli posílit RUD o dotace a zajistit obcím, aby nemusely v centru škemrat o dotace. Ministerstva by se pak místo vymýšlení nesmyslných dotačních programů s doprovodnými efekty v podobě korupce a další byrokracie mohla lépe soustředit na svou vlastní práci. Posílit RUD se povedlo jen nepatrně. Řádově 100 mld. Kč dotací se však do RUD dostat nepodařilo a to bylo posíleno jen asi o dvě miliardy korun, hlavně pro kraje. V roce 2007 jsem odešel do soukromého sektoru a založil iniciativu »Stop dotacím z ústředí, zelenou samosprávám«. Podepsala ji tisícovka starostů. V roce 2008 se RUD ještě drobně posílilo o zhruba čtyři miliardy, aby se zmírnily rozdíly v příjmech malých obcí.
Nyní je tu rok 2012 a hle - RUD má být od 1. 1. 2013 »posíleno«. Ovšem opět nepříliš výrazně, o přibližně 10 mld. Kč (nepočítám-li přesun příspěvků na žáka do RUD).
Zase stojíme na prahu sestavování rozpočtů. Konference Rozpočet a finanční vize měst a obcí, kterou jsem 4. září uspořádal s generálním partnerem - Komerční bankou, a. s., v sídle ČNB, přinesla municipalitám velmi zajímavé informace.
Jak může vypadat rok 2013 z hlediska příjmů pro obce? Hodně obcí jásá z novely RUD. Také já jsem rád, ale obávám se, že ve světle ekonomické prognózy obce se radují sice správně, ale ve špatném státě. RUD v roce 2013 má obcím sice přinést vyšší podíly na vybraných daních, ale připomeňme si, že tu trvá ekonomická stagnace a státu se nedaří vybírat daně v takovém objemu jako dříve. Podle posledních informací se ukazuje, že ekonomika výrazně »chladne«, spotřeba domácností klesá. Minulý rok byly vládní prognózy postavené na hlavu. Vláda například čekala, že:
když zvedne daně a sníží zisky firem, platy porostou (jenže jak a z čeho by firmy přidávaly lidem peníze?!);
ceny vzrostou zejména kvůli zvýšení DPH a spotřebním daním a lidé budou více spotřebovávat (kde na to vezmou?!);
zdraží se práce a klesne nezaměstnanost (proč a za co by však firmy měly začít zaměstnávat další lidi?!).
MREALITA SE TVRDĚ ROZCHÁZÍ S OČEKÁVÁNÍM VLÁDY
To jsou paradoxy a ekonomie je zkrátka přece jen složitější obor, než si vláda myslí!
Výsledkem je mj. toto:
Výnosy daní, zejména DPH, klesají (a vláda se diví, že klesají výnosy z DPH v základní sazbě - a ne ve snížené, která se zvedla v roce 2012 z 10 % na 14 %). Jenže lidé přece jíst musí, takže když jim uberete peníze, nezůstane jim už nic na nákupy se základní sazbou 20 %...
Ceny rostou (jen zde se vláda trefila).
Domácí spotřeba klesá.
Nezaměstnanost roste.
Nestabilní prostředí - lidé i firmy začali spořit (nevědí, s čím vláda zítra přijde);
Očekávaný deficit státního rozpočtu bude nejspíše opět překonán.
Fakt, že ekonomika chladne - a bude nejspíše hůře, potvrzuje také záměr ČNB snížit diskont z 0,5 a na 0,4 %. Budou levné dluhy. Snahou je zastavit pokles ekonomiky a nastartovat investice. Vláda se však nepoučila a opět chystá zvyšování daní, zdražování a opět čeká, že se kvůli tomu lidem povede lépe. Navíc vláda připravila vysloveně hon na osoby samostatně výdělečně činné a podnikatele.
MF ČR chystá i ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti. Ten má nutit vládu reagovat na úroveň dluhu vůči HDP a zároveň brzdit zadlužování obcí. To však není podstatné, neboť dluhy obcí zatím stagnují. Podstatné je, že zákon má celkem čtyři úrovně tzv. dluhové brzdy (viz text na protější straně - pozn. redakce). Podle tohoto zákona by však nová vláda ihned po volbách a svém jmenování musela kvůli zadlužení způsobeném předchozími kabinety sahat po 4. úrovni brzdy, konkrétně tragikomicky požádat Parlament o důvěru.
CO PŘINESOU PŘÍŠTÍ DVA ROKY?
V roce 2013 daňové příjmy obcí patrně povyskočí poněkud nahoru, což se netýká největších měst. Přidání však bude diferencované - doslova obec od obce. Nestane-li se ekonomické prostředí stabilnější (alespoň dva roky po sobě stejné daně), nesníží-li se zároveň daně ze spotřeby, jak zněly volební sliby ODS, a neskončí-li hon na podnikatele, stagnace bude trvat.
Jak ukazují výsledky výzkumu World Economic Forum, ideální pro ekonomiku ČR by bylo nemít alespoň pět let vůbec žádnou vládu, resp. mít vládu, která by neprováděla žádné změny v daních. Nejen korupce totiž škodí naší ekonomice. Ale jak dokládá mezinárodní výzkum, také neplnění slibů vlád.
Od přespříštího roku, tedy roku 2014, si proto příliš neslibujme. Zřejmě přinese snižování příjmů obcí, jež se tak povezou s vlnou stagnace ekonomiky. Vtírá se otázka, zda vliv stagnace ekonomiky v rozpočtech obcí nakonec nepřeváží nad přidáním v rámci RUD. Některé obce už nyní mají pocit, že dostávají peníze navíc. To je však velký omyl. Citelně tu budou např. chybět některé národní dotace.
Pro podrobné informace k přípravě rozpočtu na příští rok bych rád obce pozval na své tradiční přednášky. Místa i termíny jsou uvedeny na mém webu www.cityfinance.cz. Přeji všem obcím pěkné budoucí roky - i bez peněz.
LUDĚK TESAŘ
www.cityfinance.cz