Žadatelé o dotace z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko vstoupili do druhé poloviny roku s příslibem schváleného plánu výzev na toto období i první pololetí příštího roku. Objem uvolněných peněz má kulminovat právě v letech 2009 a 2010. Tempo vyhlašování výzev ale bude s blížícím se rokem 2013 pomalu ustávat.
Regionální operační program (ROP) Moravskoslezsko disponuje celkem 716 miliony eur z EU, které doplní další miliony eur z národních veřejných zdrojů. Žadatelé, kteří dotace získávají v české měně, se tak mohou v letech 2007-2013 ucházet o více než 20 miliard korun. I s nově zveřejněnými výzvami překročí celková částka uvolněná v dosavadních výzvách 10 miliard korun, tedy přibližně polovinu alokace programu. "I přes postupné a záměrně uvážlivé tempo směrování peněz do regionu se v závěrečných měsících letošního roku tempo čer- pání dotací zrychlí," přisvědčuje David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko. Jak dále dodává, vyšší částky uvolněné pro příjemce dotací v letošním i příštím roce jsou reakcí regionální rady na současnou ekonomickou krizi.
Aktuálně je ve 31 vyhodnocených nebo vyhlášených výzvách k předkládání projektů v oběhu necelých 6,5 miliardy korun z ROP Moravskoslezsko. Ze zbývající alokace prog-ramu ukrojí schválený plán výzev na druhé pololetí roku 2009 a první polovinu roku 2010 (viz www.dobra-rada.cz) 4,3 miliardy korun.
PŘEDZVĚST BOHATÉHO OBDOBÍ
Roční výhled - do poloviny roku 2010 - je předzvěstí bohatého období. Ještě do konce letošního roku bude vyhlášeno 12 výzev. Uvolněná částka se v součtu blíží 3,3 miliardy korun. U průběžné výzvy k předkládání individuálních projektů statutárních měst v rámci integrovaných plánů rozvoje měst lze miliardu korun započítat spíše do roku 2010, kam převážně spadá. V první polovině příštího roku se pak předpokládá vyhlášení dalších čtyř výzev s alokací 1 miliardy korun.
NEJVÍCE PENĚZ DO DOPRAVY
Největší část peněz v nově zveřejněném plánu, a to necelých 2,1 miliardy korun, podpoří rozvoj dopravní infrastruktury a obslužnosti (6 výzev - na výstavbu, modernizace a rekonstrukce silnice II. a III. třídy nebo nové cyklostezky, podporu Letiště Leoše Janáčka Ostrava či na pořízení prostředků železniční, městské a příměstské hromadné dopravy). Tato částka také koresponduje s hlavní prioritou programu - na regionální infrastrukturu a dostupnost připadá více než 40 % celkové alokace programu. Rozvoj infrastruktury veřejných služeb (po dvou výzvách na oblasti vzdělávání, sociálních služeb a nově také zdravotnictví) podpoří 630 milionů korun. Dvanáct výzev doplňují další dvě zabývající se rozvojem moravskoslezských měst (projekty v rámci integrovaných plánů rozvoje statutárních měst a projekty středních měst s 5 až 50 tisíci obyvateli) nebo výzva na rozvoj ubytovacích kapacit v cestovním ruchu. Na propagaci regionu je připraveno 38 milionů korun.
NOVÉ VÝZVY A ZMĚNY
Mezi 12 výzvami, plánovanými do konce roku 2009, je 5 nových. Jsou to finančně nejnáročnější výzvy v oblasti dopravní infrastruktury a dostupnosti. Rozvoji Letiště Leoše Janáčka v Ostravě má napomoci 410 milionů korun, další výstavbě silniční infrastruktury 750 milionů korun, 200 milionů korun směřuje na technické vybavení zdravotnických zařízení.
Vedle nově zařazených výzev je další změnou přesun výzvy na rozvoj infrastruktury rezidenčních služeb z prosince roku 2009 do dubna 2010, kterým se uvolnilo místo nově vyhlášené výzvě na zdravotnictví. Ke změnám došlo také ve dvou výzvách, u nichž lze očekávat velký zájem žadatelů o dotace - konkrétně jde o rozvoj středně velkých měst s počtem obyvatel 5 až 50 tisíc a o výzvu na rozvoj ubytovacích zařízení v cestovním ruchu. Výzva pro střední města se zúží na školství a volný čas a její uzávěrka se prodlouží o dva měsíce. Žadatelé tak získají více času na zpracování svých projektů. V případě výzvy na ubytovací kapacity bude podpora směřovat na projekty menšího rozsahu (dotace na 1 projekt je stanovena v maximální výši 15 milionů korun), z původně zamýšlených 150 milionů korun se alokace snížila na 100 milionů. Omezení maximální výše dotace dává šanci uspět více projektům.
CO SE NEZMĚNILO
Mezi původně plánovanými a nezměněnými výzvami je možné očekávat největší zájem obcí o dotace na vzdělávání (modernizaci výuky) nebo na cyklistickou dopravu (výstavba cyklistických stezek zejména pro dálkové, nadregionální a regionální trasy). Obě výzvy budou s tímto zaměřením vyhlášeny opakovaně.
V předchozích kolech předložili žadatelé 47 záměrů modernizace výuky s požadavkem na dotaci téměř trojnásobně převyšujícím stomilionovou alokaci na danou výzvu a 17 projektů cyklostezek, jimiž se ucházejí o 324 milionů korun, což je dvaapůlkrát více, než bylo na výzvu vyčleněno.
"Plán výzev představuje jeden ze strategických nástrojů řízení programu. Udává tempo čerpání dotací a časové rozprostření peněz, kterými Regionální operační program Moravskoslezsko celkem disponuje. Podléhá ale mnoha faktorům. Jeho finální podoba proto odráží nejen aktuální stav čerpání dotací a možnosti programu, ale i samotnou připravenost žadatelů ucházet se o dotace," zdůrazňuje David Sventek a dodává: "Zároveň jim umožňuje načasovat přípravu a zpracování projektu. Zaměření výzev je známo vždy nejméně s půlročním předstihem."
MICHAL SOBEK
manažer vnější komunikace
Úřad Regionální rady Moravskoslezsko